1

Tjo hej! Efter att nu ha rengjort hel motorn är det nu dags för ihopmontwring av ALLT. Problemet är nu att min bibel med allt vad vw buss innebär har kommit på villovägar... Så jag söker någon som har de olika momentvärdena som krävs för att skruva ihop den. Det är en 2.0 i -79. Behöver värden för toppar, cylindrar osv. Om någon har tips och trix vid montering är dessa hjärtligt välkomna med.

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

http://www.ratwell.com/

Gasar till det rasar!

3

Tackar!! Mycket bra info och bilder där!

Till nästa mekaredag ska jag fixa packningsklister som ska vara mellan blockhalvorna, har hört med dalhems och dom sa att mekonomen hade en som skulle funka fint. Finns dock två där så vilken tror ni är bäst, http://www.mekonomen.se/bil/sok/SearchP … 3%A4ttning Plastic puddings eller dirkos?

Tankar och funderingar tas gärna emot. Funderar även på vilken olja som är bäst vid uppstart sen, har hört mycket om någon speciell olja som är bra vid motorrenovering som innhåller något spec som ser till att inte onödigt slitage uppstår.

Sen har jag en sista sak som jag är orolig för (många frågor nu men info är bäst att söka innan helvete uppstår tänker jag), på den nya kamaxeln står det att den ska köras in i 15 min på 2500rpm. känns lite jobbigt i en luftkyld att ha ståendes i garaget på de varven? Vill inte gärna köra den på vägen heller då jag hört att bästa "inpassning" sker då ingen tyngd läggs på motorn.

ÖS MED KOMMENTARER ICQ/ag

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

4

På Mekonomen i Visby fanns det iaf Permatex Form-a-gasket som jag hade mellan blockhalvorna och annat och som funkar bra. Mycket speciell lukt på det, fick mecka-moppe flashbacks.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn