1

Ja jag fick ju på mina BTR-fälgar bak nu, men det är alldeles för brett.. skulle behöva kanske 2cm till på bredden så hjulen smiter in innanför skärmen, nu vill skärmen lägga sig ovanpå kanten på däcket.
Är skärmarna såpass krumma eller går det bända ut dom? Eller rulla ut dom? Måste lösas!!

Tack på förhand.

Ser inte helt okej ut:

http://www1.garaget.org/archive/117/116375/289249/large_289249-2864517.jpg

2

Så där kan Du inte ha det, sälj fälgarna till mig istället!  ICQ/ab

Jag tror det är svårt att rulla ut skärmarna med någon form av vettigt resultat, utan lösningen är antingen smalare däck, smalare bakvagn eller bredare skärmar!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Tack för svar. Ja vad betalar du!! ICQ/ad Nä har nog svårt att skilja mig från dessa nu.. 5 spokesen såg rent av löjliga ut i jämförelse med dessa..  ICQ/ag
Det bästa alternativet känns som bredare skärmar.. blir väl nån glasfiberhistoria isf.. båda bakskärmarna är ju ganska risiga så det är väl inte fyskam med lite fräscha skärmar iofs.. men frågan är, hur är passformen på glasfiberskärmar?
Nya däck känns tungt då dessa däcken är helt nya och pålagda idag..

4

Är 356trummor smalare än bubbla?
Har inte funderat öve detta förut, men det måste gå att smalna av bakvagnen på något enkelt sätt.
Om du rullar in skärmkanterna lite, svarvar av bromstrumman lite på yttersidan och mer på innersidan och sågar av bromsbanden så dom åxå blir smalare.

Vet inte, kanske skitdåligt råd, men tidigt och jag har inte fått kaffe än ICQ/ad  ICQ/ad

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Skulle nog svetsa om skärmarna,såga upp vid infästningskanterna och skarva i,mycket jobb,men skulle nog se bra ut...å andra sidan har inte jag heller fått kaffe än ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

varför inte plasta av skärmarna och bredda de plastade?

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

7

Hmm har du provat att sänka ett splines dom kryper ju in en hel del om dom går förbi, ser ju iof tajt ut ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Tack för svar. Finns inte en susning att köra lägre med ormboet på. Lågt nog..

9

Tycker att det ser ut som om du kommer att få rätt mycket problem fram oxå.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

ser ut att behöva breddas fram också...jäkligt snygga fälgar....vart avis

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

som pompejus sa.. i med en remsa i skärmen .. inte gjort i en handvändning  ICQ/ac men fälgarna ser feta ut ICQ/ag .. det kostar att vara fin.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Hur är det med plats innåt? Ganska stor operation att bredda plåtskärmar på ett vackert sätt. Finns det plats är allternativet att smalna av framvagn och skaffa/bygga kortade drivaxlar till bakvagnen. Spar mycket jobb och även lite pengar i att inte behöva lacka om skärmarna.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

13

Fräs av lite gods på fälgnavet och rulla ut skärmen lite med en riktig skärmrullare. Smalna av framvagnen en smula fram.

14

Fram är inga problem. Där ska jag korta när tid finnes. Blir nog att bygga kortare drivaxlar. Tack för alla svar.

15

Varför inte bara lite smalare däck bak? Skulle ju lätt gå in med lite smalare gummi.

Snygga hjul!

16

Vad ska man köra för däck då? 195/65 nu..

17

175 så blire 1 cm på vardera sida, skulle de krypa in då tro?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

18

Tänk på att däckens bredd mäts över skuldran och inte på slitbanan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Hör med Spaan här på forumet, han kör ju med BTR på sin bil.

20

Får väl göra det. Default/smile Men han kör ju fetlågt och då blir det inte samma sak.. så lågt vägrar jag köra. Helt omöjligt, det skrapar i överallt redan nu.. =P

21 Senaste redigerad av Spaan (2012-08-20 21:59:14)

Vad har du för växellåda på din bil?
När jag monterade mina fälgar bak så testade jag med 195/65 först för att inte ormbot ska skrapa så mycket.
Men det var tvärkört! Utan 185/65 funkade bra och konstigt nog tar inte ormboet i så mycket ändå.. Iallafall fick jag slipa lite lätt på ena skärmkanten som låg emot däcket och sedan platta till den med gummihammare. Är man noga får man nog nästan 1cm där om man har tur. Dock finns de risk eller lika bra att du utgår ifrån att du måste lägga i lite färg vid skärmkanternas insida.

Som sagt, jag kör lite mer sänkt. 2inre hack bak och då glider fälgarna tight innanför. Bokstavligen slickar skärmkanterna rena när man sänker ner den.
Men sen löper det fritt.
I ditt fall då du kör med stinger kan du som sagt omöjligen kör ex så lågt som jag har bak! (testade stinger en gång.... det var spännande)
Så jag skulle ju rek att du iaf testar 185or, finns säkert någon som vill köpa ett par nya 195or i värsta fall..
Annars de tipsen jag kan komma med, är väl att du antingen tar längre skruvar och brickor mellan skärm och kaross så du flyttar ut skärmarna lite.
Och sedan platta till skärmkanterna lite.
Annars är det nog att breddade skärmar som gäller.

Såhär ser det ut bak på min iaf med sänkt 2inre och 185or.
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/cambermy59.jpg
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/A0EEF075-4812-4A15-8A9E-7874C7249804-1470-0000016F397E098E.jpg

Lycka till iallafall! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

22

Tack för det utförliga svaret Spaan! Är sugen på att testa 175/65-15.. borde ju närma sig om inte annat.. Default/smile Bara jag får mina 195or sålda så..

23

Jag börjar bli orolig för dagen då jag ska sätta ihop min 73a...köpte fälgar med 215 bak..orginalskärmar det lär nog inte gå hah..fan att dem skulle va så snygga

24

Jag börjar bli orolig för dagen då jag ska sätta ihop min 73a...köpte fälgar med 215 bak..orginalskärmar det lär nog inte gå hah..fan att dem skulle va så snygga

25

är ET helt åt skogen på BTR-fälgarna eller? Konstigt att de inte tillverkar med olika ET när det blir sådär.. Jag har breddade plåtfälgar som är 8,5" och bara breddade utåt och centrumet orört. Kör med 225/60 bak och har bara behövt valsa skärmkanterna för att det ska gå fritt.