1

Tjena. Nu har jag kommit så långt att jag har strippat plattan på alla delar så det börjar bli dags för blästring och målning. Dessa skeden är säkert självklara för er med erfarenhet men för en som inte besitter så mycket erfarenhet ännu så är det lite oklart  ICQ/ad
Har sökt runt lite har på forumet men har inte hittat så mycket. Så jag vore tacksam ifall någon ville göre en liten checklista på vilka skeden som följer.
Jag har alltså strippat plattan och borstat bort med stålborste den värsta smutsen, så till följande?
Blästring och sedan en epoxy primer?  Följt av en 2 k färg? Sen har jag läst om karosserikitt, lägger man den efter primern?
Hur många lager av de olika färgerna brukar ni sätta? Och har någon något bra tips på primer och färg?

Tacksam för svar  ICQ/ab

VW typ 1 1961

2

Först en rostskyddsfärg, gärna tunn i ett första lager, så den kommer in i alla små skrymslen, sen ett tjockare lager.därefter karosserikitt, och tillslut topplack.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tack för svar!
Borde man dra på rostskyddsfärg så fort som möjligt efter blästringen? Med tanke på oxidering.
Jag har ännu inte svetsat fast de nya golvplåtarna, borde man sätta någon svets primer mellan tunnelplåten och golvplåtarna? Eller bara svetsa dit och dra på rostskydd efteråt?

VW typ 1 1961

4

ja om möjligt bör man lagga rostskydd så fort som möjligt efter blästring.. men slipar man av ytan så kan man få bort ev flygrost..
Mellan plåtar du pluggsvetsar, är det bra med en svets primer.. volvo har en bra dylik.. jag använder oftast kallgalv spray, men det kan koka och Spruta lite  när man svetsar.. späder man rostskyddsfärgen, och blaskar på, brukar det komma in i mellan plåtarna
givetvis kan man spruta på grunden, men jag brukar blaska på med en pensel så det verkligen kommer in överallt...Epoxigrund färg. ICQ/ag  it's the shit....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

ja om möjligt bör man lagga rostskydd så fort som möjligt efter blästring.. men slipar man av ytan så kan man få bort ev flygrost..
Mellan plåtar du pluggsvetsar, är det bra med en svets primer.. volvo har en bra dylik.. jag använder oftast kallgalv spray, men det kan koka och Spruta lite  när man svetsar.. späder man rostskyddsfärgen, och blaskar på, brukar det komma in i mellan plåtarna
givetvis kan man spruta på grunden, men jag brukar blaska på med en pensel så det verkligen kommer in överallt...Epoxigrund färg. ICQ/ag  it's the shit....

Kanon! Tusen tack för tipsen!  ICQ/ag

VW typ 1 1961

6

Se till att plugga/täta alla rör riktigt ordentligt som wirarna går, täta både fram på plattan och baktill.
Blästersanden letar sig in i minsta skrymsle och när det är smörja i rören fastnar sanden där.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Torpa skrev:

Se till att plugga/täta alla rör riktigt ordentligt som wirarna går, täta både fram på plattan och baktill.
Blästersanden letar sig in i minsta skrymsle och när det är smörja i rören fastnar sanden där.

Jo det är nog viktigt att tänka på! Brukar man rost behandla insidan av plattan, alltså själva tunneln på något sätt? Har för mig att jag läst om någon som sprutade in något vax, men vanlig oljebehandling borde väl fungera i såfall?

VW typ 1 1961