1

Hej! Njuter för fullt av att köra bubbla, bara en sak som är lite jobbig. När man ska iväg med bilen på ettan så är kopplingen jättedum. När man släpper upp den för att rulla iväg så börjar det hugga och skaka i hela bilen. Går lite bättre om man gör det ytterst sakta och försiktigt. Nån idé vad det kan bero på? Bilen är en T1 -66 1300.

SÄLJER VW-DOFTGRANAR PÅ TRADERA! https://www.tradera.com/profile/items/4 … ill-sankan
Går bra att kontakta mig via PM om man är intresserad!

2

Ja.
Fenomenet med "The Bowden Tube" jag har och har haft det problemet själv.
Det är höljet till kopplingsvajern som har för liten radie i böjen, eftersom hela växellådan rör sig av momnentet när du drar ivag så spänns vajern, som drar kopplingen, dom delvis frikopplar, växellådan går tillbaka i ursprungsläge, kopplingen drar, vajens spänns och så vidare...

Det finns bilder och beskrivnigar litet varstans, om du söker på "bowden tube". Jag lade in distanser av ett slitsat klent vattenledningsrör mellan höljets bakre ända och mothållet i växellådan, fixade också så att den främre delen av höljet inte försvann in i karossen/bottenplattan framåt.
Om du tänker dig en centrumlinje i växellådans längsriktning, så skall böjen vara med sin lägsta punkt omkring 30mm under denna tänkta linje.

Men det finns en orsak till, det problemet brottas jag också med, det är att kuddarna som finns mellan växellådan och bottenplattan är slut, det blir för stummt och för glappigt. Det finns tre sådana fästen, två baktill och ett framtill. Jag står i begrepp att byta dessa snart, och enligt tips jag fått skall man kunna göra detta med urtagen motor men med växellådan kvar i bilen. Man behöver förutom dessa växellådsfästen, en stabil garagedomkraft och en ordinär kofot samt hylsnyckelsats och ringnycklar, sägs det... Det gäller tydligen att lossa fästena, trycka upp lådan i bilen och "bara" byta ut dessa fästen eller kuddar... "Bara" låter ju enkelt... Men det finns säkerligen folk här på forumet som gör sådana operationer flera gånger i veckan.. ICQ/ad ?
Undrar om man behöver lossa växellänkaget också?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Om man byter främre fästet behöver man lossa växelstångskopplingen den under baksätet på typ 1 tråkigare på typ 3 då får man ta den underifrån.
Lossa även drivaxelrören ur svärden men märk upp läget de sitter i, de bakre fästena ska vara bortskruvade lägg en träbit där istället som stödjer lådan och som den kan glida kana bakåt på
Sen lossa muttrarna på främre fästet bänd isär med kofot kolla divaxelrören de kan behöva flyttas bakåt nu, stoppa i nya fästet o skruva ihop.
När du bänder med kofoten ha koll på vad som händer så inget går sönder i onödan samt ha koll på damaskerna på drivaxelrören.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-10 05:51:04)

Tack för det, min "källa" tyckte inte att man behövde lossa drivaxlarna (enkelledade axlar). Men jag får kolla hur det ser ut. Och så pillet med länkaget i den lilla luckan, suck...
Ursäkta Johan, att jag delvis kapade din tråd, men du får ju nytta av informationen också...

Börja med att kolla kopplingsvajern med sitt hölje, detta är mestadels felet med huggande koppling, och hjälper det bara litet, så får du kolla växellådsfästena.
Mina sådana har en konsistens som närmast för tankarna till.... marsipan, svart marsipan med kolasås ovanpå... om det varit så kanske det smakat gott ICQ/ad .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för infon grabbar, får kolla upp detta  ICQ/ab

SÄLJER VW-DOFTGRANAR PÅ TRADERA! https://www.tradera.com/profile/items/4 … ill-sankan
Går bra att kontakta mig via PM om man är intresserad!

6 Senaste redigerad av Johan S. (2014-08-11 20:31:40)

Här finns lite mer info om fenomenet:

http://www.vw-resource.com/bowden_tube.html

http://www.thebugshop.org/bsfqbwdn.htm

SÄLJER VW-DOFTGRANAR PÅ TRADERA! https://www.tradera.com/profile/items/4 … ill-sankan
Går bra att kontakta mig via PM om man är intresserad!