vilket fordon skriver du om...
rent praktiskt kan man bygga om allt möjligt sen om man lagligt vill kunna framföra fordonet eller besiktiga det finns en del regler att följa, en del beroende på årsmodell , effekt på fordonet och avgasrening..
Tex som i mitt fall där jag byter till en Subaru motor och växellåda i en bay buss från -73 måste jag för att kunna öka effekten och byta ut grejerna .. byta hela drivlinan och bromsar runt om i helhet. sen Sfro besiktiga (Sveriges fordons byggares riksorganisation) besiktigar, sedan registrerings besiktning hos vanligt besiktnings organ tex opio Besiktiga eller liknande, sedan en vanlig kontrollbesiktning..
Då tex en gammal , (Innan 1302-1303) "Bubbla" har så kallade pendel axlar.. så är det en hel del jobb ,att byta till en annan växellåda och motor.. där styrs man även av den låga tillåtna motor effekten i bilen.. varför ett byte där innebär som i min buss... nya andra bättre bromsar runt om och ny drivlina dvs motor låda axlar..Besiktning osv...
Det finns duktiga Hantverkare i Sverige, som kan bygga/renovera växel lådor så dom blir hållbarare..
Tex Mats Herrlander Skåne, eller Hans Landelius Stockholm, och säkerligen fler..fast det är ju inte gratis.....
om man har problem med drivaxlar som går av, är det inte helt ovanligt att man använder gamla slitna grejer, som sen går sönder vid omild behandling....
Med rätt mängd pengar, finns nya fina axlar som tål mycket mer.. e ju en kostnads fråga..
Billigt skit går sönder.. men åter vilken bil typ / årsmodell tänker du på i första hand??
Hoppas du inte blev snurrig av mitt snack nu...
/ Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(