1

Jag har en beach buggy års 67
Med 6v

Generaton laddar som den ska
Men det klickar i laddrelät å laddlampan blinkar

Laddrelät ger ut 6v men batteriet får inget..
Har bytt jorden å satt dit fler hjälper inte.
Kan det va tänigslåset ? Den är trasig med.
Annars vet jag inte vad det kan vara

2

Vore jätte snällt om någon kan Hjälpa mig med det
Eller om någon kan komma å kolla på det
Om någon bor runt skara trakten,

3

Slapp generatortrem?

Bubbla -62
Buss -60

4

Den är spänd

5

Kolen är fina också vet inte vad det kan vara

6

Vad tror ni?

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-07 22:38:44)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png
Kolla det nedre schemat, det gäller för både 6 och 12v likströmsgeneratorer.
Se till att alla anslutningarna är kopplade på rätt sätt. Kolla så att det inte är oxid på kontakter och på batteriets poler. Laddningen går inte genom tändningslåset, normalt sett, men i buggys med flera olika ägare, kan det vara kopplat litet hipp som happ. Kabeln som går från relät till tändningsåset är en försörjning till de saker man sätter på med tändlåset.

Jag kan tänka mig två olika fel, efter din beskrivning.
1 laddrelät är trasigt, vanligt fel, dessa överlever sällan sin 30 årsdag...
2 batteriet är slut, en eller flera celler kan vara defekta, då tar det inte emot nån laddning hur bra än generatorn laddar.

Men att relät står och fladdrar kan bero på att det tror att batteriet är fulladdad, för att omedelbart därefter ändra sig och tro att det behöver laddas, vilket kan tyda på att batteriet är kasst.
Prova att mäta på batteriet under belastning, mät under tiden startmotorn går, eller tänd allt ljus med motorn avstängd, mät spänningen över batteriet, starta sedan motorn, vad har du så för spänning över batteripolerna?

Det kan ju också bero på att du har gamla elektroner i ditt elsystem, när bytte du ut dom senast? Default/lol

Kolla även www.beachbuggy.se, där finns svar på mer buggyspecifika frågor.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Jag bytte täningslåset då laddar den 7v
Men så stängde jag av å starta den igen då ladda den 6.18 när jag mäter på batteriet
Så tog jag bort kaben till batteriet på relät å mätte där då gav den ut 1.5-3,8
Kan det va relät då?

9

Batteriet är helt nytt...

10 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-10 05:42:45)

Kanske det, men vad har du för spänning direkt på generatorn? Mät mellan D+ och jord.
Om generatorn är ok, skall du få en spänning som varierar med varvtalet, minns nu inte hur hög den blir, men en bit över 12v på en 6 voltsgenerator kan det nog bli då du varvar upp motorn.

Men de där laddreläerna brukar vara boven i dramat, men mät på generatorn först innan du köper nytt relä.

Du skrev tidigare att kolen är fina, bra, men hur ser kollektorn ut? alltså den roterande delen som kolen ligger an mot. Den kan vara smutsig av koldamm och annat, och den kan vara "orund". Dessutom kan de där fjäderblecken som håller kolen på plats vara slappa, men dom går att spänna. Ser du någon gnistbildning vid kolen när generatorn snurrar? Litet gnistbildning blir det nästan alltid, men om det är typ, fyrverkeri, är det fel på kollektorn.

Bor du i Lundsbrunn?
Jag har en likströmsgenerator med tillhörande relä som jag inte behöver, jag har dock inte testat den ännu, och så är den en tolvvoltare... Men om du är intresserad så....

11

Var bor du då?
Bor du i närhet så kan du komma å mäta å se vad felet kan vara. Vore snällt

12

Generaton gav ut 12v inan iallefall
Ska mäta generaton igen och relät
Utan kaben till batteriet. Så får vi se.

13

Jag mätte på generaton nu
Den gav ut 6.58 då klicka relät å lampan blinka

14 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-10 12:02:04)

Jag har dålig koll på sexvoltsgrejer, men 6,58 låter alldeles för litet.
Gissningsvis borde ju generatorn ge bortåt 7,5 volt för att kunna ladda batteriet.
Kollade du kolen och kollektorns kondition?

Jag bor i Göteborg, och min generator är ju för 12-voltssystem, jag skall testa den innan jag säljer.
Om bu konverterar buggyn till 12 volt, så måste du byta alla glödlampor, batteriet, reläerna, tändspolen och egentligen startmotorn, men enligt uppgifter på detta forum så brukar sexvoltsstrartmotorena klarar av den dubbla spänningen väldigt bra. Kablarna i sexvoltsbilar är i allmänhet grövre än de i 12 voltsbilar, så dessa behåller du.
Jo två saker till då måste byte eller fixa, det är vindrutetorkarmotorn, men har kan man koppla ett förkopplningsmotstånd, 4,7 ohm och 50w, finns hos Elfa.
Sedan är det spolarpumpen, om du har sådan.
Det kan också vara så att 6 och 12 voltsgeneratorerna har olika yttre diameter, då får man byta det så kallade "generatortornet" jag har även ett sådant, du kan få med gratis, då det är i litet sämre skick, en spricka i godset vid oljepåfyllningen.

Dret finns någon HOWTO tråd som behandlar 12-voltskonverteringar här någonstans.
kanske här:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4643

15

Jag mäte i dag igen när jag starta bilen så gav den 7.3 nåt när jag mätte på batteriet
Sen efter en minut så börja relät å klicka å lampan blinka igen

16

Mätte du på D+ och jord då?
Isåfall får du se över den generatorn eller fixa en annan.
Har du möjlighet att låna ett laddningsrelä från någon?

17

När jag testar den enligt en bok så ger den 12.7 v
Så den tror jag inte är felet.
För den ger 6.5v när relät klickar å mäter jag på relät då så ger den 1.5-3.6
Men när jag startar bilen så ger den 7v till batteriet en liten stund En börjar relät klicka igen.
Kolen är bra å den som kolen går på är också fin..

18

12, 7V är ju bra!
Om batteriet är nytt och i god kondition och om alla anslutningar sitter där de skall, samt en fungerande generator, så är det ju laddningsreläet du skall byta.
Det är vanligt att dessa relän lägger av, och det är ju inte så konstigt då de är strax under 50 år gamla... eller mer...

19

Är det nån som har ett Laddrelä på 6v som funkar?

20

Det finns ett på Tradera, osäker på om det är till 6 eller 12V.
http://www.tradera.com/item/343434/2143 … iance-usa-
Du får maila försäljaren och fråga.

Men det är osäkert att köpa dessa relän begagnade, det är bättre att köpa ett nytt.
http://www.classicvw.se/laddningsregula … cts_id/795
Dessa är himla dyra...

Du kan ju också lägga in en köpesannons här på detta forum.

21

Oki men hitta ett 6v men den är till typ3 buss
Passar den på min bagge då?

22

Jag tog ur alla säkringar å mäte på batteriet när. Bilen va på
Den stana på 6.25 å börja klicka å blinka relät då
Stängde jag av bilen å mätte på batteriet så ökar volten ?

23

Jag tog ur alla säkringar å mäte på batteriet när. Bilen va på
Den stana på 6.25 å börja klicka å blinka relät då
Stängde jag av bilen å mätte på batteriet så ökar volten ?

24

Inte säker på att jag förstår vad du menar.
Inte behöver du ta ut säkringarna!
Om du har 12,7 volt direkt på generatorn, mellan B+ och jord i metallen, så är det bra!
Denna spänning skall ju öka med motorns varvtal.

Om du mäter direkt över batteriet bör du ha 6,6 volt med motorn avstängd, och kanske 7,5 volt då motorn går.

Laddningsreläet skall inte "klicka" mer än en gång, när det slår på laddningströmmen.
Sedan klickar det igen då det slår av laddningsströmmen till batteriet.
Men det skall inte hålla på och klicka hela tiden, tycker jag.

Men om batteriet är fulladdat så skall ju reläet stänga av, så att batteriet inte blir överladdat.

25

När bilen är av så ökar strömmen i batteriet
När jag börja mäta så var det 6.25 då börja relät klicka å lampan blinka.
Då stängde jag av allt . Bara på några minuter så öka de till 6.45 då var bilen avstängd .

När bilen är igång så går den upp till 7 två gånger men den går ner till  6.31 igen lika fort.