1

Tjena.
Jo jag hade tänkt koppla in gasol i kylskåpet nu när jag ska bygga en ny inredning inför nästa säsong.
Och vill ju att det ska dels vara säkert och även godkänt vid besiktning så om jag skulle vilja åka in på camping får göra det.
( jag har skaffat tag i ett nytt husvagnskylskåp som ser väldigt färscht ut som kommer sitta fastmonterat i nya inredningen  )

Men jag hittar ingen vettig info på vad jag behöver göra för att fixa detta. Slangar och rör är ju självklart att de ska vara fint skick/nytt. Men resten är jag osäker på.
Finns de någon bra steg-guide eller någon som har gjort samma operation innan som vill hjälpa mig med vad jag bör tänka på och göra.

Tack!

/ Sebastian

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

2 Senaste redigerad av kisavw (2014-08-07 14:11:08)

Jag hade monterat ett läckage givare ifrån gasoltuben in till kylskåpet.
Menar den typen som finns i husvagnar , kan best ifrån husvagnssvensson eller liknande.

Se till att slangarna inte kommer i kläm någonstans , sen ska det väl inte vara så märkvärdigt
att knåpa ihop .

Sen ska det väl vara en klisterlapp att det finns gasol med.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

3

Tack!
Okej, ja jag hade tänkt skaffa en sån läckagegivare, nya fräscha slangar etc. "Avgas" blir väl att dra ut någonstans. ( om det behövs? )
Men själva behållaren, är det något om att den ska vara förvarad på ett korrekt vis?
Jag lurade på om jag skulle göra en tät plåtlåda med lock och slanggenomföring och med en sån där läckagegivare i lådan. Tanken är att lådan ska vara lättåtkomlig och med en mindre gasoltub.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

4

Det funkar säkert  att ha den i en låda. Då blir det ju samma princip som en husvagn.

Porsche 914 1970.

5

Ah precis tänkte så också. För att få det lite säkrare. Näe det ska bli ruggit kul att äntligen få ta tag i inredningsbygget! ICQ/ab
Sjukt mycket ideér man har efter två somrar snart i bussen.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

6

det räcker att fasta med en spännband till väggen.
om du åker utomlands ( tex Frankrike) köp o installera en SecuMotion säkerhetsventil efter gasoltuben. ventilen stänger automatiskt över 2G eller om bilen välter.

7

kisavw skrev:

Det funkar säkert  att ha den i en låda. Då blir det ju samma princip som en husvagn.

Är det inte så att dessa lådor för gasolflaskor skall vara täta uppåt, och ha en dränering nedåt, eftersom gasolen är tyngre än luft, så skall eventuell läckande gasol rinna ut under bussen och blandas upp med luften, för att bli ofarlig.
Jag har ju gasol i båten, och där är det ju jäkligt viktigt att man inte får ned nån läckande gasol i kölsvinet. Så jag har en slags tät plasthink, med dränering som mynnar ut ovanför vattenytan, sidospår, men en parallell... Kanske... ICQ/an

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

På min husvagn är ju gasolflaskan i lådan som är mot draget , men den är inte tät uppåt
däremot finns ju ventilationshål undertill i lådan.
Hur det fungerar när man har den monterad inne i vagnen kan jag inte uttala mig om.

Porsche 914 1970.