1

Hejsan
Har en fråga angående triggerhjul.
Frågan gäller inte en Vw men det måste ju vara samma princip gissar jag.
Har ska hjulet sitta? De saknade tänderna mot TDC, före, efter?? Sen givaren. Hur långt före,efter...

Hoppas någon här vet eller kanske känner någon som gör det..
Tacksam för hjälp.

/Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Vad är det du ska styra, tändning? Sprut? Både och? Till MegaSquirt finns det i alla fall beskrivet, det vet jag.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Detta gäller megasquirt, men det kan ju vara helt annorlunda på nåt originalinsprutningsystem..

http://www.msextra.com/doc/ms3/pix/trigwheel-alignment1.png

4

Det säger sig själv egentligen, triggerpunkten måste sitta innan för att signalen ska hinna gå fram behandlas och skicka signal vidare till tändsteg när det är dags att elda i förbränningsrummet.

5 Senaste redigerad av Grandell79 (2014-08-10 21:07:52)

Så tand ett efter de missade tänderna ska alltså sitta TDC? O sen givaren 80 grader före? O då behöver man inte ta hänsyn till original förtändning osv?
Det som ska styras är hela motorn. Blir i en Ferrari F40 replica. Audi v8 med dubbelturbo.
Vi har hållt på o grejat men får inte liv i den....
Haltech styrsystem är det.

Vw typ 1 1968.

6

Ja, alltså triggerpunktens position har ingen betydelse mer än att den sitter, faktiskt 90 grader, före hallgivaren (eller VR-givaren) när motorn ståd i TDC. 80 grader står det för att de räknar tänder men det är 90 grader före den saknade tanden. Jag tror att det kan vara bra att dubbelkolla tändningen ändå med stroblampa, man brukar få justera den lite innan de synkar, iaf med ms.

Är det ett nyare Haltech eller gammalt dos-baserat?

7 Senaste redigerad av Grandell79 (2014-08-11 06:54:42)

E6x heter de. Använder en dator med xp i.

Vw typ 1 1968.

8

Vilken typ av givare använder  ni ?
Visa givare måste man ha en reluktor förstärkare när man kör E6X
En annan sak som kan vara bra att veta är att trigger hjulet måste vara djupa nedsänkningar (5-8mm) i trigger hjulet
Sen hur många tänder har ni på detta  Jag vill gärna ha något som är del bart 4 och 6 så brukar det hamna på 36 -1
Hur har ni fått till kamsynken
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Svaret från min kompis. Vi kör med 60-2 triggerhjul. Köpt på turbobanditen. Vevaxelgivare orginal Audi , induktiv givare 3 polig anslutning.8 tänder från tdc-48 grader innan.crank rpm ca 180-250.home signal över hallgivare kamaxel. Motor Audi A8 V8 4,2 1999

Vw typ 1 1968.

10

Grandell79 skrev:

Svaret från min kompis. Vi kör med 60-2 triggerhjul. Köpt på turbobanditen. Vevaxelgivare orginal Audi , induktiv givare 3 polig anslutning.8 tänder från tdc-48 grader innan.crank rpm ca 180-250.home signal över hallgivare kamaxel. Motor Audi A8 V8 4,2 1999

Det är skitsvårt att säga något när man inte har datorn i knät
I bland funkar inte givarna ihop med sprutet 
Man kan göra så här Fram med stroblampan kör maskin så ni ser vad tändsignalen är på remskivan (0 märket ) så får ni en uppfattning om signalen är tillräklig för att trigga gnista
Jag vet att på golfana (vw) måste man ha förstärkare (reduktor förstärkare) för att få tillräklig stark signal
Dom här har saker som kan hjälpa dig
http://www.mwignitions.com/pg_cdi_ignitions.php
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

E6x mmm. Gillar inte det sprutet många som har haft problem med tändningen med dom.

Skulle nog kört Vems eller Maxxecu.

Lycka till

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

12

Så till allra först grunden då.
Hur skivan sitter mot TDC bifogar en bild. Dock så har vi 60-2 hjul men principen är väl samma.
Så saknade tänder vart på svänghjulet? Sen givaren i vilket läge?

http://www.ladda-upp.se/bilder/fwjspzopcynpy/

Vw typ 1 1968.

13 Senaste redigerad av MrPete (2014-08-11 18:01:40)

Citat från sävarturbo
"Kört motronic 60-1 trigger på två bilar med ett sådan Haltech. Du får lossa locket och flippa om microswitcharna rätt bara enligt manualen sen ställa in i menyn. Många väljer dock att köra med en reluctor adapter för att göra om signalen". (Han menar nog 60-2 och inte 60-1).

Edit: De som skriver sen uppger att de använder autronic reluctor adapter, men å andra sidan skriver någon att på E6x och senare så ställs det in via mjukvaran. Har du läst manualen ordentligt? :-)

Hittade denna bilden:
http://s22.postimg.org/d3iyulfzl/dew.jpg

Edit2: Sen måste det väl ställas in att det är en V8 med odd fire?

14

77.an skrev:

E6x mmm. Gillar inte det sprutet många som har haft problem med tändningen med dom.

Skulle nog kört Vems eller Maxxecu.

Lycka till

X2 med E6x
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Bilden som Mrpete visade har jag sett nu.
Manualen är läst, dock tycker jag väl att den är lite luddigt skriven. Eller om det bara är att man är trög...:D
Blir att testa igen i veckan. Ska skära ut ett nytt triggerhjul med lite justermöjligheter för att kunna se vad som händer om man vrider. Blir även o testa med strob.

Vw typ 1 1968.