1

Bytte bussning på min 65a igår och passade på att fota lite.
Hoppas det är ok att jag lägger ut lite bilder på hur det går till.

Tog bort underdelen på baksätet,lossade luckan så man kommer åt att lossa växelförarn.

http://img.photobucket.com/albums/v355/Jompa/2012-08-29153859.jpg

Den hålls fast med en liten bult som är spärrad med en ståltråd.
Själva "gaffeln" sitter fast i växelförarn med en sprint med låsbleck på ena sidan.

http://img.photobucket.com/albums/v355/Jompa/2012-08-29154053.jpg


Lossa växelspaken och ta bort kåpan bakom framvagnen.
Jag fick även ta bort framstötfångarn.

http://img.photobucket.com/albums/v355/Jompa/2012-08-29161817.jpg

Sen är det bara att dra ut växelförarn framåt.
Jag pillade dit bussningen i hållarn och fettade in den lite så växelförarn skulle glida i lätt.
Slipade även bort rosten bak på vxlförarn så det skulle glida lite lättare.

http://img.photobucket.com/albums/v355/Jompa/2012-08-29173202.jpg

Sen är det bara att återmontera allt igen.

2 Senaste redigerad av johan_l (2012-09-04 19:01:54)

Ett förtydligande kan kanske vara på sin plats, att bussningen sitter under själva spaken och är en plastgrej intryckt i ett hål som sen växelföraren löper i...

Och gör inte som jag gjorde när jag fick hjärnsläpp och tro att växelförarn (eller stången/länkaget kanske är mer korrekt namn?!?) ska va rak. Den ÄR böjd!   ICQ/ad

Tidiga bilar (typ före 1961 gissar jag, minns inte exakt) har inte plastbussningen utan en plåttunga som ska fjädra och göra att stången inte rasslar... den brukar gå av. Då kan man byta hela plattan under spaken för att på så sätt kunna montera den nyare plastbussningen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Bara för att vara säker så måste jag fråga om det är samma sätt  på en 1303:a ? Har en sådan bussning hemma som ligger o väntar på att bli ditsatt!

Man lossar luckan till växelförarn under baksätet gör så man får loss växelförarn, och tar dän växelspaken men varför måste man dra ut hela stången? O hur gör man det?

Är lite okunnig när det gäller sådana saker,  men om man inte frågar så lär man sig inget.

Undrar även om någon kan beskriva ytterligare lite mer i detalj eller så att en nybörjare som jag kan förstå hur man ska göra?  ICQ/ad

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

4

Jag har också nyligen bytt bussningar, men märkte aldrig ut hur fästet till växelspaken satt...

Nu när allt är monterat, får jag inte i backen samt har svårt att få i etta och tvåan. Finns det någon som kan beskriva hur man enklast hittar rätt läge för fästet?

--Original är för dom med dålig fantasi--

5

På 1303 får du lossa deformationsplåten som sitter längst fram på ramhuvudet. Bakom den finns en öppning in i tunneln. Du måste skjuta ut stången ur hållaren under spaken för att få dit den nya bussningen. Det går alltså inte att trä på bussningen på stången och trycka tillbaka allt på plats. Det är ganska tajt passning mellan stången o bussningen, så passa på o putsa upp den när den är ute och fetta in den lite lätt. Ingen färg... (gissa hur jag vet? ICQ/af )

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

The spot skrev:

Jag har också nyligen bytt bussningar, men märkte aldrig ut hur fästet till växelspaken satt...

Nu när allt är monterat, får jag inte i backen samt har svårt att få i etta och tvåan. Finns det någon som kan beskriva hur man enklast hittar rätt läge för fästet?

Jag hade samma problem när jag bytte växelspak.
Jag gjorde så att jag lossade bultarna till växelspaken lite grann.

Lade i backen (när spaken inte satt hårt)
Sedan spände jag åt bultarna igen (fortfarande backen i)

Efter de funkar alla lägerna perfekt.

7

The spot skrev:

Jag har också nyligen bytt bussningar, men märkte aldrig ut hur fästet till växelspaken satt...

Nu när allt är monterat, får jag inte i backen samt har svårt att få i etta och tvåan. Finns det någon som kan beskriva hur man enklast hittar rätt läge för fästet?

Låter som att spaken ska justeras i sidled, troligast åt höger.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Stefan F skrev:

På 1303 får du lossa deformationsplåten som sitter längst fram på ramhuvudet. Bakom den finns en öppning in i tunneln. Du måste skjuta ut stången ur hållaren under spaken för att få dit den nya bussningen. Det går alltså inte att trä på bussningen på stången och trycka tillbaka allt på plats. Det är ganska tajt passning mellan stången o bussningen, så passa på o putsa upp den när den är ute och fetta in den lite lätt. Ingen färg... (gissa hur jag vet? ICQ/af )

Tack! Ska kanske göra ett försök i helgen!
Ingen färg? ICQ/ae

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

9

Jag målade min först... inte bra  ICQ/ad  Bara att tvätta bort.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

Stefan F skrev:

Jag målade min först... inte bra  ICQ/ad  Bara att tvätta bort.

Aha! Nae tänkte inte det hahah, men tack för varningen ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

11

Tackar för tipset ang. backen...

Det samt byte av en vääldigt sliten stopplatta
gjorde susen... Nu funkar växlarna igen.

--Original är för dom med dålig fantasi--

12

ska jag lossa denna för att komma åt att dra ut stången? så detta är deformationsplåt om jag har lyckats tänkt rätt?  ICQ/ae

http://i1220.photobucket.com/albums/dd445/julle_96/20140524_113057.jpg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd445/julle_96/20140524_113112.jpg

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

13

Ja det är den plåten som ska bort, då är det fritt in i tunneln.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14 Senaste redigerad av Matsmöller (2014-08-10 12:26:16)

Hej.
Skulle byta växelförarbussningen, samt detta repkit http://dalhems.com/sv/p/7b5d95f4f2124a5 … -VAXELSPAK.  Problem upstod när den svarta plåtbiten skulle lossas. Bultarna som håller växelspaken på plats fästs i denna och jag trodde att det bara var att bank loss den.. Icke, det sitter som berget och när våld tillslut användes släppte den ena av de svetsade muttrarna på undersidan.. Jag ser att alla andra har nöjt sig med att byta plastbussningen men eftersom det finns ett repkitt inkl plåtgrejen så måste den ju gå att byta. Någon som har erfarenhet eller idéer kring detta?
Tacksam för svar.

Se bifogad bild.

Post's attachments

Attachment icon Untitled.jpg 363.79 kb, 135 downloads since 2014-08-10 

15

Plåten sitter punktsvetsad. Att det finns ett repkit beror på att den slits om bussningen är helt utsliten och då behöver bytas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G