376

Stommen klar med sänksatser, det var ett jädra bök innan mittklumparna började gå lätt!

https://farm4.staticflickr.com/3877/14476229816_6449f13561_b.jpg
image by flat4sprintstar, on Flickr

377

Är det ett måste med sänkningssats?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

378

Hellberg skrev:

Är det ett måste med sänkningssats?

Måste å måste, ska du åka original hög med reduktionsväxlar behöver du inga sänksatser.
Men om du ska köra med typ1 låda lär du kunna sänka den fram på något vis. Jag
ska köra med typ1 spindlar också som sänker den ytterligare. Sänksatserna är bra
att finjustera med då. Ett annat + med typ1 spindlarna är att dom smalnar av
spårvidden en del så fälgen kommer innanför förstärkningen i hundbenet.

PM:a Demian här på forumet, han kan allt om det här med att sänka
Barndoor bussar ICQ/ab

379

Du har nog sammanfattat det bra. Fast jag har inte provat så många sätt att sänka barndoors på. Jag sänkte töcksforspanelen med enbart sänksats och sedan kopierade jag Gustafs sänkning med Typ1 spindlar och sänksats.

Många verkar ju också bygga om splitbussframvagnar så de passar på barndooren. Då kan man ju flippa spindlarna.

380

Det går att flippa Barndoorspindlar också! Jag hade så på min -54:a, Steffe P aka Helmutbuilt gjorde dom åt mig. Kompletterat med dubbla sänksatser. Känns som att typ 1 spindeln är vek i jämförelse men uppenbarligen så funkar det.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

381

Lars Häsä skrev:

Det går att flippa Barndoorspindlar också! Jag hade så på min -54:a, Steffe P aka Helmutbuilt gjorde dom åt mig. Kompletterat med dubbla sänksatser. Känns som att typ 1 spindeln är vek i jämförelse men uppenbarligen så funkar det.

Det ser ut att funka bra, pöjkarna har ju åkt flera hundra mil utan problem...

382

Fick hem mina CNC frästa förstärkningar till Hattprofilerna. Funderade först om man skulle
försöka tillverka ett don verktyg, men det hade nog blivit svårt att få till bra. Försöker
att göra renoveringen så seriöst det går och då är det inte aktuellt att bara trä i ett
rör och svetsa/slipa plant. Om jag inte är helt fel ute såg det ut så här till 57
sedan fick bussarna ett rör som växelförar röret löper i.

Tog fram 6st set, Demian och Gustaf har bokat 3st så det finns 2st set kvar om
någon är sugen. 6st enheter till 3st Hattprofiler = 400kr. Om det finns ett
större intresse kan jag fixa fler kit.

https://farm4.staticflickr.com/3872/14334349117_3ce6b01b42_b.jpg

https://farm4.staticflickr.com/3905/14517416981_723bb60b1f_b.jpg

https://farm3.staticflickr.com/2905/14540918613_23455fb84c_b.jpg

383

Framvagnen fick sig en ny omgång idag. Byter ut stötdämpartornen till typ1 så man kan
montera gasdämpare samt att utbudet är mycket större.

https://farm3.staticflickr.com/2935/14497701226_f0ab89c838_b.jpg

384

Finns det förstärkningar kvar tar jag gärna ett set. Känns riktigt svårt att låta bli faktiskt! Bra jobbat! Pm.

385

bdagman skrev:

Finns det förstärkningar kvar tar jag gärna ett set. Känns riktigt svårt att låta bli faktiskt! Bra jobbat! Pm.

Ok, ett set är bokat till dig

386 Senaste redigerad av Fidde (2014-06-27 20:36:55)

Det sista gick nyss på SMS, om det är fler som vill ha,
skicka ett PM till mig först så jag kan räkna på
ställtiden och pris. Skriv Hylsor i rubriken i
PM:et

387

På BRC kom det fram folk som vill ha ett balk-kit till buss, som antingen var för sent ute
eller läste min tråd efter sista "last order" Har fått ett antal mail, PM, och samtal om en
önskan att det ska köras fram mer. Hade inte tänkt att lägga mer tid på det här!

Men nu kör vi en vända till. Ni som är intresserad av ett komplett kit, skicka
ett "PM här på Boxerville" för en intresseanmälan "beställning"

O.B.S priset kommer att styras efter antal/ställtid, men för någon hundring till
kan det vara värt att få raka fina profiler mot vad som erbjuds på
befintliga marknaden nu!

Märk beställningen med Balk-körning 3......så återkommer jag med pris när jag fått alla
beställningar. Vi kör 1 månad från nu!!

/Chic garage

388

Jag har ju lovat "typ livstidsförvaring till ett fåtal av er. Men till er andra vore jag
tacksam om ni ringer och hämtar era kit snart! The Desert Fox vill ner i garaget!

389 Senaste redigerad av easos (2014-08-10 08:57:46)

Jag hämtar annars ett kit så kan jag svetsa ihop nån stålmojäng och sätta upp
mitt i byn å kalla den konst å få flera hundra tusen av kommun för en gedigen konstfigur....
... så kan jag själv köpa en BD ICQ/ae

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

390

Lägg ut en separat tråd och ett inlägg på fb, finns många där tror jag som letar! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

391

Jag köper ett kit på studs, skall ToR Stockholm Borlänge på tisdag, betalar omgående

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

392

Gävle va det visst,, då kör jag dit ;-)

Annars blir det till att anmäla sig till balkkörning 3

Matts

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

393

Du har PM  ICQ/af

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

394

Hej! Tänkte sätta igång med min -51 Klein, och den behöver helt enkelt nytt chassie. Ser att ni har redan gått igenom detta. Finns det att köpa profiler?, och är det någon som har en bra "blueprint" på mått osv. Tack på förhand
//M

395

Fidde skrev:

På BRC kom det fram folk som vill ha ett balk-kit till buss, som antingen var för sent ute
eller läste min tråd efter sista "last order" Har fått ett antal mail, PM, och samtal om en
önskan att det ska köras fram mer. Hade inte tänkt att lägga mer tid på det här!

Men nu kör vi en vända till. Ni som är intresserad av ett komplett kit, skicka
ett "PM här på Boxerville" för en intresseanmälan "beställning"

O.B.S priset kommer att styras efter antal/ställtid, men för någon hundring till
kan det vara värt att få raka fina profiler mot vad som erbjuds på
befintliga marknaden nu!

Märk beställningen med Balk-körning 3......så återkommer jag med pris när jag fått alla
beställningar. Vi kör 1 månad från nu!!

/Chic garage

Har skickat PM, hoppas att du fick det!
// Turbomike

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

396

Paternoster skrev:

Jag köper ett kit på studs, skall ToR Stockholm Borlänge på tisdag, betalar omgående

Jag har inga färdiga profiler i dagsläget...

397

Mack2 skrev:

Hej! Tänkte sätta igång med min -51 Klein, och den behöver helt enkelt nytt chassie. Ser att ni har redan gått igenom detta. Finns det att köpa profiler?, och är det någon som har en bra "blueprint" på mått osv. Tack på förhand
//M

Skicka ett PM till mig om vad du vill ha...

398

easos skrev:

Jag hämtar annars ett kit så kan jag svetsa ihop nån stålmojäng och sätta upp
mitt i byn å kalla den konst å få flera hundra tusen av kommun för en gedigen konstfigur....
... så kan jag själv köpa en BD ICQ/ae

Köp ett kit så det finns när du hittar en Barndoor  ICQ/af

399

Hypotetisk fråga..kommer du någon gång att göra Bay-balkset tror du..? ICQ/an De ser ju så fina ut..men stämmer väl inte till Bay..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

400

pompejus skrev:

Hypotetisk fråga..kommer du någon gång att göra Bay-balkset tror du..? ICQ/an De ser ju så fina ut..men stämmer väl inte till Bay..

Är det värt tiden att göra en sådan renovering på en Bay som är såpass slut..? ICQ/ab