1

Polaren har en gammal bussmotor liggandes, finns tankar på att försöka lägga den i bubblan, men är den nått att ha?

Stämplad GE 003 424

2

GE är en 2.0 med hydrauliska ventillyftare.

3

70 hk, 1970 kubik. Hydrauliska lyftare om jag inte minns fel. Sent 1970-tal.
Motorns kylkåpor och plåtar skiljer sig från bubblornas, sedan sitter väl kringutrustningen såsom generator, förgasare, kylfläkt etc på andra ställen, så det kan väl vara en del pyssel för att få in den motorn i bubblans motorrum, men fanns det inte en ombyggnadstråd nånstans här på Boxerville som behandlade detta ämne?

Sedan kan ju en sådan motor om den suttit i en buss eller pickis vara hårt körd, och behöva en del renovering.
Och motfråga, kan man besiktiga en typ1 med 70hk?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn J. skrev:

70 hk, 1970 kubik. Hydrauliska lyftare om jag inte minns fel. Sent 1970-tal.
Motorns kylkåpor och jag är skiljer sig från bubblornas, sedan sitter väl kringutrustningen såsom generator, förgasare, kylfläkt etc på andra ställen, så det kan väl vara en del pyssel för att få in den motorn i bubblans motorrum, men fanns det inte en ombyggnadstråd nånstans här på Boxerville som behandlade detta ämne?

Sedan kan ju en sådan motor om den suttit i en buss eller pickis vara hårt körd, och behöva en del renovering.
Och motfråga, kan man besiktiga en typ1 med 70hk?

Ja jag har ingen aning, men jag tänker att om man inte höjjer effekten över 100 hk så borde man komma igenom...

5

Beroende på vilken folka du har så får du ha 60 (under vissa förutsättningar) resp. 74 hk så det blir nog lite problem.  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Beroende på vilken folka du har så får du ha 60 (under vissa förutsättningar) resp. 74 hk så det blir nog lite problem.  Default/hmm

Får kanske bli en upphottad orginal motor och att ha besmotor ICQ/ad lättare..

7

Björn J. skrev:

...fanns det inte en ombyggnadstråd nånstans här på Boxerville som behandlade detta ämne?

Jo, jag har hållit på ett [bra] tag med ett sådant bygge...  ICQ/af

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7001

En typ4 motor kräver en hel del modifieringar för att passa i en typ1:a.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Stefan F skrev:
Björn J. skrev:

...fanns det inte en ombyggnadstråd nånstans här på Boxerville som behandlade detta ämne?

Jo, jag har hållit på ett [bra] tag med ett sådant bygge...  ICQ/af

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7001

En typ4 motor kräver en hel del modifieringar för att passa i en typ1:a.

Nu vet vi vad det är för motor, mitt tips till honom får nog bli att sälja ICQ/ad

9

Syxez skrev:
Svwerker skrev:

I det fallet blir det ju ingen skillnad på vad du har för motor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:
Syxez skrev:
Svwerker skrev:

I det fallet blir det ju ingen skillnad på vad du har för motor.

Är det så fiffigt?

11

Ska du ändå byta motor inför besiktningen så har det ingen ju betydelse vad du har för motor, det är ju samma jobb att byta motor oavsett.
Om det är fiffigt eller ej vet jag inte, bara fakta.  ICQ/ad

Ali G

12

Svwerker skrev:

Ska du ändå byta motor inför besiktningen så har det ingen ju betydelse vad du har för motor, det är ju samma jobb att byta motor oavsett.

Jag tänker ju om man bytar cylindrar o sådär..

13

Syxez skrev:
Svwerker skrev:

Att trimma är någon annat än att byta motor till besiktningen vilket var det jag kommenterade och du tyckte var fiffigt.  ICQ/ad

Ska du trimma måste du börja med en riktigt frisk botten för det finns inte mycket som förkortar livet på en dålig motor så effektivt som att öka affekten. Effekt och livslängd har en egenhet att följa varandra.

Ali G

14

Svwerker skrev:
Syxez skrev:
Svwerker skrev:

Att trimma är någon annat än att byta motor till besiktningen vilket var det jag kommenterade och du tyckte var fiffigt.  ICQ/ad

Ska du trimma måste du börja med en riktigt frisk botten för det finns inte mycket som förkortar livet på en dålig motor så effektivt som att öka affekten. Effekt och livslängd har en egenhet att följa varandra.

Jo så är det ju, vi får se när den dagen kommer ICQ/ad tack för svar iallafall! ICQ/ab

15

Är blocket i sig någonting att använda, alltså som ämne för en typ1a? Har inte kollat så noga på den då den ligger lite dumt till, eller är även själva blocket helt olikt?

16

blocken har ingenting gemensamt.

Fat chick fanatic

17

Syxez skrev:

Är blocket i sig någonting att använda, alltså som ämne för en typ1a? Har inte kollat så noga på den då den ligger lite dumt till, eller är även själva blocket helt olikt?

Dom är även längre (75-100mm) än en typ1
och tyngre

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Kände på mig det men man måste ju fråga..tack för svaren!

19

PPRMicke skrev:

Dom är även längre (75-100mm) än en typ1 och tyngre

Möjligen är de längre med originalkylningen, men inte utan. Min typ4 sitter ung. lika långt från mellanplåten som typ1:an

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

20

Hade ju vart gött om blocket var liknande, så hade jag haft nått att kanske starta ett samlande till en ny motor på, meeeen får hålla mig o köpa ett annat block istället  Default/lol

21

Blocken är "i princip" lika varandra... Men ändå inte. Fast den passar mot lådan. Det är rätt mycket pyssel att konvertera till stående fläkt.

22

Jag håller på och bygger om till stående kylning, så ser du lite mer vad man måste göra..  ICQ/ab

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=130

23

Stefan F skrev:

Blocken är "i princip" lika varandra... Men ändå inte. Fast den passar mot lådan. Det är rätt mycket pyssel att konvertera till stående fläkt.

Jo jag vet ju att du håller på med det iochförsig! Kunde ju ha tur o fått tag på nått som vart "smidigt" att bygga om ICQ/ad

24

car_l skrev:

Jag håller på och bygger om till stående kylning, så ser du lite mer vad man måste göra..  ICQ/ab

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=130

Ja..lite jobb..men grym tråd ICQ/ag