1

Hej! Jag har fastnat för bredare Bubblor och har nu inköpt 2st bredare bakskärmar om 6cm vardera till min 1303a. Sitter vanliga 4.5" plåtisar på nu, men vill ha fälgar som fyller ut ordentligt. Hur mäter jag detta på bästa sätt....vill bredda dessa plåtisar men ska de bli 7.5, 8.5 eller 9" är ju frågan. de får inte sticka ut och absolut inte vara för långt innanför skärmarna. Vill inte ha för breda däck, då jag är orolig över spårvidden. Vad är smalaste däckdimension som går att ha på dessa tre tum jag skrivit? Finns det nån som åker breddat bak, vore det intressant med nån bild på dessa bilar.

Mvh

2

Kan ej svara på rimlig bredd men på 9" kan du ju få på 185 däck iallfall.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

3

Ok...ser det inte mysko ut med 185or på 9"? Fick för mig att däcket måste vara bredare än fälgen...

4

185 på 9" blir mycket stretch på däcken.. jag har 225/60 på 15x8,5" bak och de går innanför originalskärmarna.. Dock har jag valsat dem samt har svingaxel så de smiter ju lättare innanför än med irs.

Post's attachments

9_0_185_45_R15_Nankang_NS2_2.jpg, 74.18 kb, 350 x 450
9_0_185_45_R15_Nankang_NS2_2.jpg 74.18 kb, 319 downloads since 2014-08-07 

5

Breddade skärmar 6cm på varje sida och 9" breddade plåtfälgar med däck 205 alt 215, tror ni detta skulle bli bra?? Vill inte att fälgarna ska sitta för långt in, snarare jäms med skärmkanten. O vad säger bilprovningen o poliskonstapeln om detta....tänkte på spårvidd. Tänkte inte bredda nåt fram!!

Mvh

6

Crockett skrev:

Breddade skärmar 6cm på varje sida och 9" breddade plåtfälgar med däck 205 alt 215, tror ni detta skulle bli bra?? Vill inte att fälgarna ska sitta för långt in, snarare jäms med skärmkanten. O vad säger bilprovningen o poliskonstapeln om detta....tänkte på spårvidd. Tänkte inte bredda nåt fram!!

Mvh

Däckbredden förändrar inte spårvidden alls eftersom man mäter från däckets mitt till det andra däckets mitt. Vad som däremot ändrar spårvidd är ett förändrat ET-mått (inpressningsdjup), alltså ett lägre ET gör att fälgens mitt kommer längre ut i hjulhuset. Med andra ord, om du breddar fälgarna enbart utåt så ökar därmed spårvidden, breddar du fälgarna lika mycket både utåt och innåt så blir spårvidden oförändrad.
Så, vilket Et har dina 9" resp original 4,5" ? Bara att börja räkna enkel matematik  ICQ/ab
Du kan gott o väl ha däck som är 205, 215, 225 eller ännu mer på 9"
Lite spårviddsförändring är lagligt, minns ej hur mycket. Men ser det inte vulgärt ut eller sticker utanför skärmkanterna så brukar det vara okej på en bubbla.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Okej....har ingen susning vilket et-mått mina fälgar som sitter på nu har. Dock är det vanliga bigfälgar som är breddade utåt och hela bredden på fälgarna är 9". Vilket et-mått har bigfälgar måntro? Vilket jobb det blev helt plötsligt...kan jag mäta et-måttet på mina fälgar med  de på bilen?

8 Senaste redigerad av Handy (2014-08-07 20:16:04)

En snabb check med vännen Google.... ICQ/ad
Här finns info hur du kan mäta.
http://www.falginfo.se/inpressningsdjup-et/

Ett annat sätt att jämföra fälgarna:  Lägg de olika fälgarna bredvid varandra på varsin lika hög kaffeburk med insidan nedåt, burken ska bara täcka fälgens anliggningsyta och vara tillräckligt hög så fälgen inte tar i golvet, arbetsbänken, köksbordet eller var man väljer som underlag. Då kan man med enkla medel se eller mäta fälgarnas skillnader.
Det är inte tvång att använda just kaffeburkar, andra föremål kan vara bättre  ICQ/ad

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

9

Okej....problemet är bara att jag inte har några breddade fälgar än, utan vill veta bredden innan jag köper alt breddar befintliga fälgar ICQ/ab .

10

Ingen som vet et-mått på Bigfälgar?? Nu har jag kanske köpt grisen i säcken, men har köpt 9" breddade sådana fälgar och tänkte ha 205-225 däck på. Hoppas för guds skull att de inte sticker ut från mina 6cm breddade skärmar!!! Det visar sig så att säga ICQ/ag . Fan, det är ju en djungel att leta fälgar när man inte kan prova och vraka....måste ju köpa nån gång ju.

11

Big fälgen fanns i 4,5 med et 34,
Eller 5,5 med et 26 eller 34.
Dessutom en Porsche 914 modell i 5,5 med et 40.
Där har du uppgifterna.

Hazzan.

12

Tror ni det kommer bli bra då med mina 9 tummare??

13

Det beror ju på hur man har bräddat dom, plåtfälgar är ju lätt att flytta centrumet på så du får väl vänta och se hur mycket Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage