1

Är nybliven ägare av en VW 1500 Cab. Jag tror dock att baksätet inte är original i denna, då det ser väldigt konstigt ut, och passar inte i fästena. Sittdynan är definitivt från annan bil.....
Finns någon vänlig själ som kan maila mig lite bilder på hur dessa baksäten ser ut på plats i en Cab, eller posta på forumet?
Hur låser man baksätet? Eller ska det bara luta mot "pinnarna" med gummihöljet?
Får inte ihop detta med låsanordningen som finns i bilen :-( Går ju en stång genom ryggstödet som jag fattar ska låsa på något sätt.

Tacksam för återkoppling kring detta

Jocke

Post's attachments

image.jpg, 775.46 kb, 1588 x 1814
image.jpg 775.46 kb, 138 downloads since 2014-08-04 

2

Ingen där ute som kan hjälpa mig med ovan fråga???

Jocke

3

Vet ej om 65ans baksäte är lika din men troligtvis inte .
Annars finns det ju folk som kortat ner ett sedan säte till cab säte . Visst lite pyssel men det
går .
Ang fastsättning på ryggstödet bak så är det en gummistrop på min som är original.
Tyvärr har jag ej monterat detta då jag har bytt inredning på cabben.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

Hej

Jo, gummistroppen finns, fast på andra sidan, där det också finns en likadan krok. Problemet är att jag fattar inte hur dessa krokar ska låsa sätet? Krokarna når ju inte fästet på kanten, eller ska sätet bara luta mot pinnarna med gummitutor?

Jocke

5

Krokarna som sitter i ryggstödet ska låsa i fästena som sitter på kanterna. Stången som går genom ryggstödet är fjäderbelastat och gör att krokarna hakar i fästena och låser. När du vill lossa ryggstödet drar du i plaststroppen på vänstra sidan sett i bilens färdriktning. På bilden ser det ut som ryggstödet är för kort så att kroken inte når fästet och sen är vinkeln på kroken helt galen. Fjädrar krokarna tillbaka när du drar i stroppen?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

Hej o tack

Nä, stången fjädrar inte, men det går säkert att lösa. Det stora problemet är ju hur det kommer sig att stången är för kort och inte når krokarna i väggarna?
Ryggstödet kan väl inte komma från en Limousine, för dom är väl bredare?

Jocke

7

Å andra sidan kanske det är just fjädringen i stången som är problemet......
Vilka håll ska den fjädra på? Konstigt om den skulle vara för kort

Jocke

8

Hur ser stången ut på motsatta sidan? Är det lika stort avstånd där också? Stången består av två rör där det ena är inskjutet i det andra och låst med en spik. På den spiken fästs fjädern som drar tillbaka stången i låst läge. Allt sitter djäulskt svåråtkomligt och det är skapligt svårt att få tillbaka fjädern så att den spänner korrekt. Om du plockar loss ryggstödet ser du bättre hur det fungerar. Om du tittar på den sidan där plaststroppen sitter ser du hur stången ska fjädra. Det sitter ett stopp som gör att den bara kan röra sig max ett kvarts varv och när du drar i stroppen öppnar den och när den går tillbaka låser den. På bilden ser onekligen ryggstödet för kort ut och måste vara modifierat på något sätt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9

Ja, det är lika långt på båda sidorna.... Har svårt att tänka mig att det skulle vara modifierat!
Skulle vara kul och se hur det ser ut på en Cabbe där det är rätt, så jag kan jämföra

Jocke