1

Har problem med att tändspolen blir het, har bytt spolen brytare condensatorn men har samma problem!ä de någon som har en vettig förklaring? 1302-72

2

Tändspolen blir varm så ifall bilen startar och går behöver det inte vara något fel.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Vettig förklaring, så här är det:
Av lågspänning, 6 eller 12 volt, omvandlar tändspolen detta till högspänning, bortåt 10-15000 volt. Detta görs inte gratis, det blir förluster som i andra elektriska sammanhang blir dessa förluster till värme. I andra bilar är motorrummet mer öppet, det blir mer ventilation, då kan tändspolens förlustvärme vädras bort lättare. Men så är det inte i gamla luftkylda vw. Här är motorrummen mer täta för att ingen återcirkulation skall kunna ske. Tändspolarna i dessa motorrum lever ett hårdare liv en i en vätskekyld bil. En annan komponent som slits hårdare är kondensatorn, samma sak här, det är värmen som knäcker den på sikt.
Tändspolar innehåller förutom en himla massa koppartråd även olja, oljan skall hjälpa till med att leda bort värmen.
Man skall kunna hålla handen på en varm tändspole utan att bränna sig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av germanbug (2014-08-18 08:18:47)

Min tändspole blir också bra het (man kan inte hålla handen på den så värst länge) Den sitter på torpeden...
Kör med en epoxy-variant av tändspole, änsålänge så håller den... Kör även med Ignitor brytarlöst. Men den blir lika het som med brytare och kondensator ändå.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Jag har en ytterst kretiv idé i huvudet... Litet av en symtomatisk citroënlösning...
Kan man kyla tändspolen med nån fräck självlysande datorfläkt på något vis... Det finns sådana fläktar som går på 12 v, det finns termostater till dessa också... ICQ/af
Men man måste ju få frisk tilluft och frånluftning också, kan det vara något att fundera vidare på??
Eller ordna med kylning från ett av uttagen till kupéluften?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."