1

Tjena !

Har tänkt att ställa på dubbelhytten.
Jag har alla andra bilar försäkrade hos Folksam.
Ska man be om en värderingsman/kvinna som värderar bilen eller är det ingen idé ?
Om inte... ska man välja helförsäkring ?

Vad har/skulle du gjort ?

/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Lite att läsa ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26114
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25637
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11838

3

Tack GB.. har mejlat Folksam om de har värderingsman i Gävleborg
så får vi se.... annars får det nog bli vanlig helförsäkring tror ja.

4

Helförsäkra bussen hos Länsförsäkringar häromdagen då fråga de bara vad den var värd så fick man dra till med något som kändes ok.

Vanlig helförsäkring, skönt att slippa alla restriktioner som en entusiastföraäkring innebär.

5

Alex's skrev:

Helförsäkra bussen hos Länsförsäkringar häromdagen då fråga de bara vad den var värd så fick man dra till med något som kändes ok.

Vanlig helförsäkring, skönt att slippa alla restriktioner som en entusiastföraäkring innebär.

Och dom godkände de du sa den var värd ?
Svårt att veta va min är värd... jag har ingen aning...

6

Ja men drog väl till med något för lågt kanske:) nä men det var olika klasser vad man Max kunde få ut förstod jag det som. Sen så får man väl dokumentera ordentligt med bilder osv. Så man är förberedd när något händer.

7

Länsförsäkringar frågade mig en gång om bilen var värd över eller under 100 000kr, tecknade en vanlig försäkring på en 50tals ford. När jag tecknade på min buss frågade de ungefär vad den var värd, förmodligen samma sak de var ute efter.

Tar alltid vanlig försäkring på mina "billiga" veteranare då de är daily drivers sommartid. Men troligen ska man vara lite försiktigt med dyrare bilar. Då kanske man ska ha en värderad veteranförsäkring.  Vill minnas att det var en massa foton som skulle tas och det kom en värderingsman ut och tittade.  Läs det finstilta på rena veteranförsäkringar, man får knappt ta bilen till jobbet med dem.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

8

Man ska vara försiktig med att övervärdera sitt fordon. Premien baseras på värderingen men om det blir frågan om ersättning så är det marknadsvärdet som gäller. Inte så kul att betala premie för 100 000 om marknadsvärdet är 50'.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Tack för era synpunkter och tips.. jag kommer nog att ta en vanlig helförsäkring på Folksam
då jag har andra grejor i de bolaget.
Händer det nått så får man väl plocka fram bilder på renoveringen och en oberoende värderingsman
och betala denne för att få rätt marknadsvärde.

10

Har också vanlig helförsäkring hos Länsförsäkringar ICQ/ab

11

Trygg hansa bytte jag till för några års sedan då det var halva priset !!
Kör alltid med helförsäkring inte så dyrt då jag nu för tiden ställer av på vintern

|o\/o|