1

Hej! Min 1303a från 73 är skum när jag ska starta. Jag får vrida nyckeln fram och tillbaka flera gånger innan den startar. Trodde först det var startmotorn som glappande men den är det inget fel på, men det klickar ibland och inget händer, för att helt plötsligt funka utan problem. Vad kan det vara?

Mvh

2

Solenoiden på startmotorn kontakterna i den kan bränna och det blir dålig kontakt.
Prova att knacka på den med typ en skiftnyckel nästa gång den felar funkar den efter det har du troligen hittat felet.
Kan också vara bakstycket på tändlåset, relä (eftermonterat) mellan start och tändlås och det gamla vanliga dåliga jordflätor mellan batteri kaross och växellåda och kaross.
Mest troligt solenoid eftersom du säger att det klickar men inte händer nåt mer.
Solenoiden kan du plocka isär och putsa upp det stora kontaktblecket, du ser och förstår när du får isär den. Tror det finns nya solenoider att köpa också.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Ok...nån så att det är lång väg för vändningen att vandra och att man kunde koppla förbi med nåt relä. Vet inte vad han menade ICQ/ab

4

För tändningen att vandra ska det stå.

5

Att du sätter in ett relä på vägen till startmotorn så du bara får styrströmmen från nyckeln då orkar den dra solenoiden Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Aha....det var ju så han måste ha menat! Tack!

7

Hur gör jag på bästa sätt..vilket typ av relä och vårt monterar jag det bäst??

8

Ett vanligt standardrelä men kontakter som tål 20A blir bra. Kostar under 50kr.
Men det kan också vara så att den elektriska delen av ditt tändningslås glappar. Det är ett ganska vanligt fel. Dessa delar finns att köpa som reservdel, men helt klart, det är aldrig fel med ett relä, då slipper tändningslåset ta hand om den relativt stora strömmen som solenoiden drar, dessutom den induktion som skapas då den släpper.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Under hastighetsmätaren är ett bra ställe då det redan sitter flatstift på kablarna så man inte behöver kapa och så bir det ingen smuts där Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage