1

Håller på att montera besiktningsframvagn och har köpt korta stötdämpare från upnorth. Var just i färd med att montera dom men i helvete att dom passar.
Nedre sidan som ska på bärarmen har en hylsa i gummit som är exakt samma dimension som pinnen på bäramen. Dvs omöjligt att få dit.
Ska.man måsta förstöra sina nya dämpare och försöka slå ut hylsan ur gummit eller måste man kapa sönder bärarmen?

Nån som har erfarenhet av detta eller nån teori av nåt slag?

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

2

Ika skrev:

Håller på att montera besiktningsframvagn och har köpt korta stötdämpare från upnorth. Var just i färd med att montera dom men i helvete att dom passar.
Nedre sidan som ska på bärarmen har en hylsa i gummit som är exakt samma dimension som pinnen på bäramen. Dvs omöjligt att få dit.
Ska.man måsta förstöra sina nya dämpare och försöka slå ut hylsan ur gummit eller måste man kapa sönder bärarmen?

Nån som har erfarenhet av detta eller nån teori av nåt slag?

Kan du inte borra ur hylsan några tiondelar?

3

Det går säkert att göra så. Tack för tipset.

Men...Är det verkligen så man ska behöva gå tillväga med nya saker? Har provat på 3 olika framvagnar med samma resultat. Är det olika dimension på bärarmsdelen på kulbult o h länkpinne? Tänkte om jag nära rent av fått till fel vagn.

4

Ika skrev:

Det går säkert att göra så. Tack för tipset.

Men...Är det verkligen så man ska behöva gå tillväga med nya saker? Har provat på 3 olika framvagnar med samma resultat. Är det olika dimension på bärarmsdelen på kulbult o h länkpinne? Tänkte om jag nära rent av fått till fel vagn.

Jag tror inte att det skiljer mellan framvagnarna. Bara ett till exempel på att eftermarknadsgrejor=halvfabrikat. ICQ/ad

5

Ok. Super med kvällsjour av dig. Dom får smaka på borren helt enkelt.

6

Besiktningsframvagn??? har du provat att besikta som den är? eller siktar du mot högre höjder?? Mange var förbi ida och nämde nått om det ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

7

Siktar på att kunna köra med stötdämpare då jag ska öka effekten med 1600:an som står hos schteffe. Höjer den lite också både fram och bak. Men jag vet inte om det går att borra i hylsan, får nog bli att slipa på bärarmstappen.

8

Ika skrev:

Siktar på att kunna köra med stötdämpare då jag ska öka effekten med 1600:an som står hos schteffe. Höjer den lite också både fram och bak. Men jag vet inte om det går att borra i hylsan, får nog bli att slipa på bärarmstappen.

Känner igen det där problemet, har för mig att det var nåt strul med korta dämparna från Up North. Men kommer fan inte på nu vad det var.
Kan det ha varit att vi pressade ur hylsan på dämparen? Nåt med nån hylsa var det har jag helt klart för mig. Kanske Patrik kommer ihåg? Måste kolla. Återkommer om inte han läser det här och kan svara.
Slipa inte tappen, det kan ju vara dumt om man tänker framåt i tiden.

Typ 3 Variant -65

9

Dum fråga kanske men den gamla hylsan är borta från tappen?
Missade de på min 66a den satt som berget så fick ta bort den med vinkelslipen.

På 65an hade jag inga problem alls med att montera korta dämpare.
Men kan ju vara så att du fått ett måndags exemplar.
Eller att jag har haft tur å fått 2 bra set?

10

Pressa ur hylsan är också ett alternativ jag lite lätt försökte mig på fast med hamare och hylsor. Funkade inte nå vidare så jag packade ihop för kvällen. Avvaktar svar om ni kommer på hur ni gjorde.

11 Senaste redigerad av Bengt H (2011-06-01 22:02:48)

Det är inte så att hylsan från dom gamla dämparna sitter kvar, ibland sitter dom så fastrostade o gummit i dämparen är dåligt så då delar det på sig på fel ställe när man tar väck dom.

Ok, ser nu att Bajen var före mig, 2 min ICQ/ab

12

Bengt H skrev:

Det är inte så att hylsan från dom gamla dämparna sitter kvar, ibland sitter dom så fastrostade o gummit i dämparen är dåligt så då delar det på sig på fel ställe när man tar väck dom.

Hjärnan börjar vakna, som du skriver, så var det för oss är jag rätt säker på nu.Fick klyva hylsan har jag för mig.

Kolla på gamla dämparna om hylsan sitter kvar eller inte.

Typ 3 Variant -65

13

Gummina och hylsan i dämparna var ganska lätt att pressa i / ur, iallafall för mig... bara med hjälp av skruvstäd och dylikt. Slå tror jag går dåligt då det ju bara fjädrar... pressa bättre... upptäckte dessutom att det enkla "verktyg" jag tillverkade för att pressa i finns nästan likadant som ett VW verktyg... ICQ/ab

http://fridaysplit.blogspot.com/2011/01 … ering.html

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

nu kommer ja ihåg, jag fick också kapa loss hylsan från tappen på ena sida, den hade blivit ett med tappen...kolla upp det Ika. kan ju vara så enkelt.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

15

Jag använder en svetstång att vrida loss hylsan från tappen. Det funkar utmärkt.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !