1

Jag har dragit ny el på min vw typ 1 1964 och bytt till orginalspänning (6V). När jag första gången vred på nyckeln tickade blinkersrelät hela tiden. Har nu felsökt bit för bit och allt fungerar ända tills jag sätter i kontrollampan i hastighetsmätarens baksida. Då tickar relät som om det vore varningsblinkers.
Tacksam för tips!

typ 1 -64 med taklucka

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-31 12:50:48)

Då har du kopplat kontrollampan fel.
Funkar de andra kontollamporna som de skall?
Blink- oljetrycks- och laddningslampan får alla gemensam plus då du slår på tändningen, dessa är kopplade till en säkring som får spänning med tändningen på.
Den utgående kabeln från blinkerskontrollampan skall kopplas till utgången på blinkreläet, på de flesta blinkrelän heter denna anslutning 49a. Då jordas kontrollampan genom  blinkerslampornas glödtrådar under den släckta deln av blinkfasen. Det är därför den blinkar växelvis med de yttre blinkerslamporna.
49a skall även kopplas till ingången på blinkersspaken.
Det finns en eller två anslutningar till på blinkrelät, 49, som kopplas till plus i säkringsdosan då tändningen är påslagen.
Möjligen har du en anslutning som heter 31 också, den kopplas till jord, till karossen nånstans.
Det förekommer också äldre tvåpoliga relän, utan 31, och då tror jag inte det spelar någon roll vilket som är in- och utgång, men annars kopplas de på samma sätt, alltså i serie mellan säkringsdosan och blinkersspaken.

De yttre blinkerslamporna skall för övrigt vara på 18 watt i ett 6 voltssystem, två på varje sida, (2 x 21 watt på varje sida i ett 12 voltsystem) för att blinka med rätt frekvens, blinkreläet är nämligen beroende på blinkerslampornas gemensamma effekt för att blinka med omkring en blink i sekunden (0,5 sek ljus, 0,5 sek släckt).
Det räcker att kontrollampan är på 2 watt, men det funkar bra med 4 watt också, om du skulle ha en sådan. Likadant med de andra kontrollamporna för laddning och tryck.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för tipsen och ursäkta mitt sena svar. Jag hade kopplat enligt elschemat, sladden från blinkersreglaget hade jag inte bytt ut. Det skulla visade sig vara att på elschemat går det ett litet svart streck mellan kontrollamporna och till säkring 8. Kontrollampssockeln är ju ansluten till 6V och det flatstiftet var av och syntes inte. Jag tog den hastighetsmätaren och lödde på en sladd där och anslöt allt igen. Och allt fungerade! Det var din kommentar att kontollamporna skall blinka växelvis med blinkersen som ledde mig på spåret. Nu har jag även beställt 18W lampor, som jag bara hade bak visade det sig. Jag hade även sönder en hållare till en kontrollampa så det blir också till att köpa en ny. Den enda som hade båda artiklarna var Folkabiten i Motala såvitt jag kunde finna.

typ 1 -64 med taklucka

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-04 21:17:18)

Bra att det löste sig!
Jag har också råkat ut för det att den där gemensamma plusanslutningen till de tre kontrollamporna lossnat, även att mässingsblecket böjts av, som för dig. Kan väl tipsa alla som läser här, att detta är en svag punkt!! Alltså den gemensamma flatstiftskontakten till kontrollamporna, kolla den om alla tre kontrollamporna är släckta eller beter sig konstigt.

Ang. hållarna till kontrollamporna och instrumentbelysningen, så är dessa inte specifika för VW, de förekommer rikligt på samtida bilar av andra fabrikat, oftast med elsystem från Bosch, såsom fordon byggda på Hisingen och i Trollhättan... Och jag tror att man kan hitta dem även i andra tyska bilar. Även på motorcyklar och mopeder.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."