1

Har någon ett elschema till min T3 -90?
Har forskat fram och tillbaka kring min tempmätare, den lever sitt egna liv!! Har bytt tempgivarna uppepå motorn (3st 2-poliga), finns det någon mer givare jag missat? På wbx ska givaren till mätaren sitta nere vid termostathuset men kan inte hitta någon givare där på dieseln...har plockat isär instrumenthuset och rengjort kontaktytor osv. Kan jag felsöka tempmätaren på något vis, typ bygla och se så den ger utslag?
De givarna jag bytt till är dessa: http://shop.volkswagen-classic-parts.de … 19501.html ,de är ju inte specificerade för jx motorn, men enl. vw så har alla T3 samma tempmätare i panelen så jag tycker det borde funka?

2 Senaste redigerad av Handy (2014-08-03 10:13:06)

Du hittar en hel del elsheheman här: http://www.vintagebus.com/wiring/
Kolla längst ner på Vanagon, det är schema 97 som du hittar under punkt 6.

Det som du beskriver är ett relativt vanligt problem på T3:or, min vän "Hero" här på forumet hade samma problem. Problemet brukar hänga samman med den andra mätaren, temp, tank, men också kontrollampan för hög temp. Alla dessa "matas" genom en 3-bent spänningsstabilisator och just denna brukar vara problemet. Men det är inte alltid spänningsstabens fel, ibland är det även lödningarna. Inte lika ofta, men det händer att även jordpunkter är dåliga, då menar jag dem där givarna jordas.
För att utesluta andra orsaker ställer jag frågan om ALL annan el fungerar på bilen?
Jag hjälper dig gärna med detta, men vi går sakta framåt och tar ett par saker i taget, du ska ju inte behöva läsa långa noveller här på BV med elundervisning, mm, eller hur.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3 Senaste redigerad av Bockerud (2014-08-03 20:19:52)

Problematiken är som sådan (tar det från början), köpte "Hütten" med en rätt slutkörd JX-maskin och fick ganska omgående läck på en slang så den tryckte ur kylvattnet, då funkade instrumentet som det skulle med varningsindikatorn, temp och tank (dock stod den precis i början på tempmätaren ca 80gr? antog att detta berodde på avsaknad av termostat). När jag tröttnat på att tanka lika delar vatten, olja och diesel så bytte jag upp mej till en AAZ, och efter detta började mätaren att spöka. till en början blinkade varningslampan konstant och temp gick från noll till fullt utslag direkt, tankmätaren levde sitt eget liv. Bytte sedan tempgivarna uppe på motorn utan resultat. sedan har jag sökt efter kabelbrott och jordfel i kabelstammen, rengjort jordpunkterna bakom säkringshållaren, böjt tillbaka några stift och rengjort kontaktstycket till instrumenthuset mm. Nu har jag fått varningslampan att sluta blinka men temp och tank spökar ännu. Var sitter denna spänningsstabilisator? Och hur menar du "där givarna jordas"? Är det jordpunkterna under säkringsboxen du tänker på då? Kan tillägga också att den analoga klockan är helt död, kan detta ha samband med detta?

4

Har du tagit loss instrumentbrädan helt?
Det sitter en bred kontakt i hörnet bakom tändningslåset som kan ärja ihop totalt och pga det kan det bli hur mycket spök som helst.

5 Senaste redigerad av hero (2014-08-04 11:48:55)

@handy: Dra inte in mig i mina problem!  ICQ/ag

Eftersom det är ett motorbyte kanske det inte är så lätt som att fixa genom att byta regulator och då kan jag inte hjälpa.
Men du kan ju prova byta ut, det är rätt enkelt!

Sitter på baksidan av instrumentpanelen och ser ut såhär
http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/D1FEE561-A21C-43C6-833F-C3E20F085906-2324-0000019D8324CFD2_zps26e7293b.jpg

Eskil tipsade mig om att köpa en billig ny från elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19829
Finns på kjell&co annars också. 
Du får bara själv bocka till vinklarna på dessa!

Läs inte detta.

6

hero skrev:

...
Eftersom det är ett motorbyte kanske det inte är så lätt som stabilisatorn(resistor på engelska) och jag inte kan hjälpa.
Men du kan ju prova byta ut, det är rätt enkelt!

Sitter på baksidan av instrumentpanelen och ser ut såhär
http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/D1FEE561-A21C-43C6-833F-C3E20F085906-2324-0000019D8324CFD2_zps26e7293b.jpg

...

Bara för att vara petig, men det där är ingen resistor. Det är en spänningsregulator dvs en Voltage regulator.

7

Nä, har bara lossat instrumenthuset. Jag använder ju gen. från aaz, möjligt att den ger mer effekt o därmed kanske fått regulatorn att spöka? Ska prova att byta så får vi se vad som händer!

8

Så är det. Tänkte rätt, blev ändå fel. Som vanligt.
Fixat så att det inte skapas fler missförstånd.

Läs inte detta.

9 Senaste redigerad av Handy (2014-08-04 20:58:43)

Bockerud skrev:

Nä, har bara lossat instrumenthuset. Jag använder ju gen. från aaz, möjligt att den ger mer effekt o därmed kanske fått regulatorn att spöka? Ska prova att byta så får vi se vad som händer!

Det ska inte spela någon roll vilken generator du använder, så länge laddningsregulatorn fungerar korrekt så ska den inte ladda mer än 13, 8 volt ungefär..
Den trebenta spänningsstabilisatorn bakom instrumentet (Hero's bild) ser till att temp- och tank-mätarna får konstant spänning hela tiden, detta för att de ska visa ett stabilt värde även om spänningen i batteriet eller laddning varierar vid olika motorvarvtal och belastningar.
Jordpunkterna, jag menar där givarna jordas (brun kabel) någonstans nära givaren, alltså i närheten av tanken resp vid motorn..någonstans.. (enligt schema) hmm. Jag menar inte vid instrumentet.
När/om man byter spänningsstabilisatorn ska man göra detta med frånkopplat batteri för att undvika kortslutningar av misstag, eller felkoppling som kan medföra att den förstörs.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

Handy skrev:

Det ska inte spela någon roll vilken generator du använder, så länge laddningsregulatorn fungerar korrekt så ska den inte ladda mer än 13, 8 volt ungefär..
Den trebenta spänningsstabilisatorn bakom instrumentet (Hero's bild) ser till att temp- och tank-mätarna får konstant spänning hela tiden, detta för att de ska visa ett stabilt värde även om spänningen i batteriet eller laddning varierar vid olika motorvarvtal och belastningar.
Jordpunkterna, jag menar där givarna jordas (brun kabel) någonstans nära givaren, alltså i närheten av tanken resp vid motorn..någonstans.. (enligt schema) hmm. Jag menar inte vid instrumentet.
När/om man byter spänningsstabilisatorn ska man göra detta med frånkopplat batteri för att undvika kortslutningar av misstag, eller felkoppling som kan medföra att den förstörs.

Mäh! Laddningen ska vara 14,4 V. 13,8 V är bara underhållsladdning.

11

Ok då vet jag:) provar detta får vi se vad som händer!

12 Senaste redigerad av Handy (2014-08-05 17:54:41)

svenne duva skrev:
Handy skrev:

.....

Mäh! Laddningen ska vara 14,4 V. 13,8 V är bara underhållsladdning.

Oj som det kan bli, jag säger som Hero (nu drar jag in dig igen Default/lol  ), "tänkte rätt blev ändå fel".
14,2 V är det korrekta, sen om man nu skall vara så exakt som svenne duva vill kan man ju fundera över om voltmetern man mäter med är tillräckligt noggrann ? Tänk på att 3% felvisning (som är normalt för en vanlig multimeter) faktiskt är drygt 0,4V upp eller ner.
Nog om detta, nu ska vi inte förstöra tråden med onödigt tjafs om annat, tanken med tråden är ju att Bockerud ska få hjälp med de spökande mätarna.

(o\!/o)

13 Senaste redigerad av Bockerud (2014-08-05 17:54:38)

Nu är vi inne på, egentligen, ovidkommande petitesser enl mej ICQ/ab jag har en laddning över batteriet (tomgång) på ca 14v vilket jag vet är rimligt. Var tankmätaren är jordad har jag rätt bra koll på, men tempgivarna? La inte på minnet någon jordkabel i piskan i motor utrymmet, må hända jag har mitt fel där? Detta måste jag kolla upp!

Dock har ju smågrabbarna fått sej en sån där grussprättarmojäng på 4 hjul som dom ska köra i grusgropen med, men pappan måste ju va med o testa så den funkar som den ska  ICQ/ag  ICQ/ag undrar vem som tycker de är roligast, jag eller barnen  ICQ/ae  så idag har de inte blitt nåt fELsökande, däremot har Hütten fått bevisa sin mångsidighet, fyrhjulingen på flaket å familjen (5pers) i hytten, fasen så smidigt! Å med kåpan på flaket har ja ju alltid perfekt mekplats i lagom höjd utan å bli blöt!  ICQ/af

14 Senaste redigerad av Handy (2014-08-05 18:11:44)

Bockerud skrev:

Nu är vi inne på, egentligen, ovidkommande petitesser enl mej ICQ/ab jag har en laddning över batteriet (tomgång) på ca 14v vilket jag vet är rimligt. Var tankmätaren är jordad har jag rätt bra koll på, men tempgivarna? La inte på minnet någon jordkabel i piskan i motor utrymmet, må hända jag har mitt fel där? Detta måste jag kolla upp!

Dock har ju smågrabbarna fått sej en sån där grussprättarmojäng på 4 hjul som dom ska köra i grusgropen med, men pappan måste ju va med o testa så den funkar som den ska  ICQ/ag  ICQ/ag undrar vem som tycker de är roligast, jag eller barnen  ICQ/ae  så idag har de inte blitt nåt fELsökande, däremot har Hütten fått bevisa sin mångsidighet, fyrhjulingen på flaket å familjen (5pers) i hytten, fasen så smidigt! Å med kåpan på flaket har ja ju alltid perfekt mekplats i lagom höjd utan å bli blöt!  ICQ/af

Fantastiskt bra, och dessutom kul  ICQ/ab Jag vill också ha en t3 dh  ICQ/af  och kan man hjälpa barnen med deras leksaker blir det ännu roligare !!
Jag kollade i schemat och förteckningen över jordanslutningar, det står bara "vänster sida i motorutrymmet". Så närmare än det kommer jag inte utan "hårdvaran".

(o\!/o)

15

Får ta o kika på det imorgon! ICQ/ab

16

Hur har det gått, har samma problem att temp mätaren inte funkar efter verkstads besök