1

Hej alla!

Fick stop på motorn när jag var i Malmö häromdagen. Motorn började gå väldigt hackigt och ojämnt plötsligt. Tänkte att soppan kan ju inte vara slut än. Tankmätaren fungerar visserligen inte hundra ....så jag kör på trippmätaren och vet att jag kommer i alla fall minst 50 mil på full tank (70liter). Trippmätaren visade bara 37 mil. Fyllde ändå på 5 liter bensin som jag hade med mig i reserv. Motorn ville ändå inte starta.

Har nu fått hem bilen på gården och börjat att felsöka. Bensinpumpen låter som vanligt. Den surrar som vanligt till, när man slår till tändningen. Känns inte som att den skulle vara sönder.

Tänkte att det kanske är bensinfiltret som är kasst ....så jag sprutar in massor med startgas i, och ner i det stora gummiröret, som kommer ut på vänster sida om luftrenaren. Den går då vidare ner till (plenumkammaren?)
luftburken mitt på motorn som insugsrören sitter fästade i. Dock händer det ingenting när jag försöker att starta den med startgas. Känns ju då som något elektriskt!?

Vad tror ni det skulle kunna vara för fel?   

Tack för alla eventuella svar som trillar in!

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2

Är där gnista på stiften?

3

Har idag kollat bränslepump och bränslefilter. Dessa båda fungerar som dom ska.

Nej flebbhue, där finns ingen gnista på stiften!!!

Har kollat tändspolen och den fungerar. Även kabeln från tändspolen till fördelaren fungerar.

Så fortsatt felsökning följer.....

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

4

Det var fel på tändspolen trots allt!

Den bytades och nu går bilen bra igen! Det var skönt!

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.