Hej. Jag är nybliven bubbla-ägare och körde den igår och till och från jobbet idag. På vägen hem så började den att låta konstigt. Mest i draglägen men också vid tomgång. Köpte jag grisen i säcken?
lägger upp ett klipp och hoppas någon har en susning och kan hjälpa mig ta reda på vad det kan vara.
mvh: Jonas
Tycker det låter som något är löst/slamrar kanske fläkthjulet?
Tycker det låter som något är löst/slamrar kanske fläkthjulet?
Håller med om det, börja med att kolla den stora klämman som håller fast generatorn, du får ta loss luftfiltret för att komma åt den, eller föresten, börja med att rycka i generatorn upp, ned och åt sidorna och kolla om den sitter fast, om inte kolla klämman och fläkten sedan....
Jag tycker nämligen att det ser ut på filmen som generatorn och drivremmen flyttar sig litet, men jag kan ju se fel.
Javisst... är remmen vänd eller snurrad...!!!
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Ska kolla upp detta! Tack för tipsen!
Återkommer så fort jag kollat upp det.
Mvh Jonas
6 2014-08-02 11:31:35 Senaste redigerad av IndianaJonas (2014-08-02 11:32:17)
Javisst... är remmen vänd eller snurrad...!!!
Ja den är fel väg. Vet inte om förra ägaren satt dit den så eller om den har skruvat sig.
Ja jag tyckte väl att det såg konstigt ut, men kollade på Ipaden och hade litet dålig upplösning, så filmen var där litet suddig.
Det hände mig en gång att bulten på generatorklämman skruvat ut sig och ramlat bort, det är tillräckligt med flex i fläktkåpan för att hela generatorpaketet skall kunna rörra sig minst 5 mm. Då hade jag en del "metalliska skrapljud". Fläktkåpan fungerade som resonanslåda, jag trodde minst att jag stod inför ett dyrbart motorras...
Därefter har jag en låsmutter, nylock, på den bulten, den kostar inte många kronor.
Var ut en sväng efter jobbet och kollade lite. Generatorn verkade sitta fast som den ska så jag plockade bort fläktremmen och startade motorn för att lyssna om ljudet var borta. Men skiten var kvar ändå. Grannen kom över och tittade lite och sa att jag skulle testa att byta olja till rak50 (det är 10-40w i den just nu).
Kan tillägga att motorn var nästintill kruttorr på olja då den hade börjat låta igår. Var bara lite på stickan så jag åkte och köpte det som fanns på macken 10-40w och fyllde upp den till max-sträcket. Grannen sa även att om de gamla vw motorerna har lite olja kan de börja leva om rätt mycket, men den borde ha blivit tystare efter påfyllningen tycker jag.
Kan en ventilarm eller liknande fastnat pga detta och det är därför den låter och har sig. Några tips på metoder på felsökning eller är det bara att ta ur motorn och börja riva?
mvh: Jonas
Du fyllde väl på med mineralolja? Syntetisk olja är inte så bra till våra gamla motorer.
Det är ju litet besvärligt att kolla vipporna när motorn sitter i bilen, men det går. Upp med bilen på pallbockar bak, av med bakhjulen, ta bort ventilkåporna, nu kan det läcka en del olja.
Be någon kompis, kanske grannen, dra runt motorn med en spärrnyckel med passande hylsa, antingen på vevaxelns bult eller på generatorns, medan du kryper omkring under bilen och kollar vipporna. Se till att tändningen är avstängd! Du kan passa på att justera spelet samtidigt. Det finns säkert info om det på detta forum nånstans, och så finns det nårga filmer om det på Youtube.
Men jag tycker att oljetryckslampan skulle lyst tidigare, om nu motorn var nästan torr?
Hej och tack för svar! Jag kollade ventilerna och allt såg ok ut. Tänkte ett tag om det var startmotorn som inte gick tillbaka riktigt och att det var det som lät, men icke. Nu har jag iallafall plockat ur motorn och tanken är väl att jag ska renovera den. Byta packningar, o-ringar, lager mm. Tänkte leta upp en bra guide som jag kan följa.
Behöver lite hjälp och tips med vad är det man bör byta och varifrån man köper delarna.
mvh: Jonas
11 2014-08-06 12:59:41 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-06 13:00:19)
Jag håller som bäst på att "snyggar till" en motor, att kalla det renovering är fel. Men jag köpte en komplett packningssats från Classic VW Up North, och den verkar komplett, så när som på muttrarna med tätning till oljepumpslocket. Jag vet att det det finns en sats med alla muttrar, bultar och brickor som man behöver också.
Nu hade dom extrapris på diverse olika satser med grejer, bland annat packningar och tändgrejer, liksom " bromspaket" och andra grejer.
