1

jaa inte såå dramatiskt som rubriken men,.. å för risk å låta korkad MEN vänster lykta brinner upp på helljus direkt.. så den  äter lampor som godis,..
har haft asymestriska lampor i båda å nu sist har ja en fusk H4a å en asymetrisk nu har den asymetriska brunnit igen..
va e de för fel? ja e ju helt nollad på ström ..
har kollat sladdar i sockeln å de ser fint ut.

Bubbelicious For Life

2

Kolla jorden.
Det brukar ofta se rätt ok ut i sockeln på lampan är ofta i andra ändan eller på vägen som problemet ligger.
Prova och mät om du har lika spänning i kontakterna
Är inget proffs på el hatar det över allt annat i bilen men man har ju brottats med det mesta ICQ/ab

// Robin

3

Jag är ledig på måndag och tisdag till veckan. Då skulle vi kunna mäta upp kablar och kontakter om du har tid.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW Bubbla 1303S -73 "Guldklimpen"

4

Baah. Hoppas de Kan hålla sig helt med
Ny lampa i morron bara för ska besikta
Satte i ny igår just för besiktning men nu e den trasig oxå :-(

Bubbelicious For Life

5

Berra ja de skulle va himla
Snällt de :-)

Bubbelicious For Life

6

Säg till vilken dag bara så kollar vi på det. ICQ/ab

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW Bubbla 1303S -73 "Guldklimpen"

7

Sweet :-)

Bubbelicious For Life

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-30 22:38:32)

Att glödlampor går sönder beror i allmänhet på fem olika saker:

1 Kvalitet, du får vad du betalar för, köp inga billiga glödlampor! Dom håller nämligen inte alltid så bra.

2 Ålder, glödtråden håller inte hur länge som helst, billiga lampor från firmor med "bilar som tema" är inte alltid så himla bra, men den firman säljer ju dyrare litet bättre lampor också.

3 Överspänning, om lampor avsedda för 12 volt (egentligen 13,9 V) får bortåt 14-15 V håller de inte så länge, och kortare livstid ju högre spänningen är. Men i mina öron låter det osannolikt att man i en gammal bil får så höga spänningar... men ok, om laddningsregulatorn för växelströmsgeneratorn, eller om laddrelät för likströmsgeneratorn inte funkar så bra kan det bli överspänning. Bara att mäta upp när motorn varvar en bit över tomgångsvarvet och en bit till.

4 Vibrationer, glödlampor har olika förmåga att utstå vibrationer, likadant här, billiga lampor skakar sönder fortare.

5 Värme, glödtråden inuti lampan är av en speciell legering, där Wolfram är den mest framträdande metallen, den skall ge ljus av en viss våglängd. Men glödlampan som ljusalstrare är synnerligen ineffektiv, endast omkring 20% av den inmatade effekten blir till synligt ljus, resterande 80% blir till värme och annan slags strålning. Visserligen är halogenlamporna något bättre, men fortfarande mer värme än ljus.
Billiga lampor tål värmen sämre än de dyrare. Sedan är det ju också så att strålkastarinsatsen i din bil är tillverkad för en lampa med en specifik effek, vill minnas att den gamla tidens H4 lampa hade 45 watt för halvljus och 50 watt för helljuset, möjligen minns jag fel. Det finns lampor idag med högre effekt, och i kombination med en äldre insats blir det för varmt.

Ja sedan "allt av ovanstående" i nån kombination... Bara att konstatera, att huvudstrålkastarnas glödlampor, eller halogenlampor har en synnerligen taskig arbetsmiljö.

Men börja med att mäta spänningen dels vid batteriet, samt ute vid strålkastarna med motorn gående på olika varvtal, mer än 13,9 volt skall du inte ha, om så är fallet gasar batteriet också (iallafall vid 14,2 v) och syranivån i detta sjunker, battriet skadas på sikt. Om du har nån elektronik i form av bilstereo i bilen kan den också skadas. Men överspänning hade du säkert märkt på andra sätt också, exv. Att andra lampor också går sönder stup i kvarten, liksom att syranivån i batteriet sjunker snabbt.

Klart du kan ju ha underspänning också, teoretiskt så sotar en glödlampa då. Men det skulle du också märkt genom att batteriet inte tar emot laddning på rätt sätt, med stor risk att batteriet laddas ur fortare än generatorn hinner fylla det igen.

TjejApa, jag tror att du har H4 lampor i din bil... Då finns det ju en del olika fabrikat att väja på.
Om inte, så har du den äldre modellen, den asymmetriska P45t, den är numera litet ovanlig, och utbudet från olika tillverkare är magrare. Det finns halogenlampor, H4-liknande fast med P45t sockel, ger bättre ljus, men är inte godkända.

Nejdå, bil-el är varken farligt eller svårt, det finns väl ingenting som är så logiskt uppbyggt som ett elsystem i en tysk bil? Då är det betydligt svårare med plåt, lack och svetsjobb....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Oj tack he he..  Har ny generator nytt batteri volt mätaren i bilen mäter 13 nånting. Men ska försöka få mätt
Från lyktan vid tillfälle å sätter nya lampor i morron så får vi se. Men tack för all den infon :-D

Bubbelicious For Life

10

Ingen orsak, sådana där extrainstrument är ju inte precis några precisionsinstrument, visarnålen är tjock och likaså skalsträcken på skalan. Köp dig en billig multimeter, det finns sådana för strax under hundralappen, även om jag hellre skulle satsat någon hundring till, så föunkar dessa instrument till enkla mätningar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Om ljusrelät är av dubbeltyp kan det bli så att kontaktorn till halvljuset bränner fast o hänger kvar när du tänder helljuset, alltså att båda trådarna i lampan tänder då blir lampan skitvarm och trådarna brinner upp.
Jag vet inte hurdant relä det sitter i din bil.
Men i lamphållaren finns två kontakter en hel o en halvljus mät dem o kolla så att de växlar och aldrig är spänning på båda samtidigt.
Sen som björn j, skriver billiga lampor är skräp men faktiskt även de dyrare. de assymetriska som du ska ha din bil är det ju inte så stor efterfrågan på längre så därför läggs det ingen krut på o tillverka bra sådana längre.
Försök hitta nya märkeslampor av äldre fabrikat finns ofta på marknader o på auktionssiterna.
Jag har plöjt igenom en massa lampor av nyfabrikat billiga till dyra o på alla har trådarna som håller glödtråden böjt sig av värmen = att ljusbilden bländar flygplan eller också lyser det en meter framför bilen.
köpte nygamla Osram lampor o nu kan man knappt tro att jag har en 6voltare och ljusbilden är kanon ICQ/ab

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-31 05:42:07)

Om hel/halvljusrelät skickar ut ström till både hel och halvljusglödtrådarna samtidigt, ser du det lätt genom att köra fram bilen mot garageporten eller en vägg och manövrera ljuset med spaken, blir det ingen skillnad har du felet där. Andra trafikanter du möter på vägen brukar också protestera genom att blinka på dig... Det kan ju också röra sig om en felkoppling någonstans.
Utgående anslutningar på detta relä heter 56a (helljus) och 56b (halvljus).
Du ser detta fel också genom att du inte kan släcka den lilla blåa lampan i hastighetsmätarhuset.

Jag gillar också Osram, både i hobbybilen och bruksbilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Och en sak till...
(Tack för fisken)
Nåväl, man kan smygmodernisera, en del vill ha allting i 100% original, men somliga kan tänka sig att anpassa sig till dagens rådande standarder.
Om du inte redan har H4-insatser i dina strålkastare kan man byta till sådana, bättre ljusbild och lättare att få tag på lampor.
Det är ju inte helt fel att göra sålunda då dessa insatser såldes för uppdatering redan under bilens aktiva trafikperiod.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Har inget emot å Uppdaterad  ljuset . Man vill ju kunna se ordentligt :-) va behöver man för en sådan operation då?

Bubbelicious For Life

15 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-31 21:44:42)

Två H4 insatser, två H4 lampor, eventuellt två lampsocklar.
För det mesta så passar original kromring.
Det finns några olika att välja på, på min 1302 -71 blev det nya insatser från Hella, spänndes fast med en samma typ av fjädrande tråd inuti kromringen som i original
VW Classic Up-North har denna typen, samt några till, vet inte om just dennna är rätt till din bil, du får maila firman och fråga.
Bra om det finns uttag för en liten positionsljuslampa inuti reflektorn.
http://www.classicvw.se/stralkastare-t1 … cts_id/736

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

http://www.classicvw.se/stralkastare-t1 … cts_id/750
Möjligen är det denna som du behöver, men det är en dyr och komplett sats med båda strålkastarna, inklusive nya blanka kromringar, men sådana i bra skick kanske du redan har?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."