1

Vad rekomenderar ni att man använder för medel om man vill polera upp en sliten oxiderad röd orginallack från 1965?
Blev tipsad om Autosol sedan vax, är det bra?

Vilka medel?
Något medel som man inte behöver maskera gummilister mm.?
Med polermaskin eller för hand?

Typ 3 Variant -65

2

Rubbing är det bästa, som autosol fast avsett för färg och inte metall. Det är väldigt effektivt, så börja med att köra för hand så ser du om det går för långsamt för dig, då får du plocka fram maskinen, men det beror på situation så där kan man inte ge ett rakt svar direkt. Vill man ha ett så bra resultat som möjligt, kör man sen polish för att slutligen avsluta med ett (eller ett par) vax-lager. ICQ/ab  Jag brukar aldrig maska när jag polerar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Varning: Jag polerade upp en riktigt matt savannbeige bil med först rubbing och sedan vanligt vax. Den blev jättesnygg ... i en vecka. Sedan var den alldeles flammig och såg för jäklig ut. I efterhand hade det varit bättre att låta bilen vara patinerad i stället.

4

Det finns ju sk "color cleaners" som är just mot oxiderade lacker och liknande typ av ytor, kanske kan vara fördelaktigt, har ingen egen erfarenhet. Dessa har dock inget slipmedel i sig och tar inte bort repor och andra ojämnheter. Bara bollar idéer, har inget färdigt recept.

5

kee skrev:

Det finns ju sk "color cleaners" som är just mot oxiderade lacker och liknande typ av ytor, kanske kan vara fördelaktigt, har ingen egen erfarenhet. Dessa har dock inget slipmedel i sig och tar inte bort repor och andra ojämnheter. Bara bollar idéer, har inget färdigt recept.

Color cleaner lät intressant, finns det på typ Mekonomen? Fast repor är ju bra att få bort, men vissa av mina repor går knappast att gnugga bort  ICQ/ag .
Fortsätt bolla ideer, de mottages tacksamt, borde finnas några här som har testat lite olika produkter.

Typ 3 Variant -65

6

HenrikL skrev:

Varning: Jag polerade upp en riktigt matt savannbeige bil med först rubbing och sedan vanligt vax. Den blev jättesnygg ... i en vecka. Sedan var den alldeles flammig och såg för jäklig ut. I efterhand hade det varit bättre att låta bilen vara patinerad i stället.

Det lät inte bra, kanske finns nån produkt som är funkar till gamla oxiderade lacker.
Tyckte faktiskt det blev på samma sätt när grabben polerade sin Bubbla förra året, det höll sig inte blankt länge.

Typ 3 Variant -65

7

Jag köpte någon rubbin förra året.
Efter att jag hade rubbat hela bilen så var den bara ute en vända.
Sen stog den i garage efter de. Men de såg bra ut fram tills jag slipade bort all lack.
Vet inte vad medlet hette. Kan kolla de imorgon.
Kostade nog 3-400 för 1 liter.
Men de skulle räcka till mellan 10-20 bilar. Sa dom .
Å de kan stämma. Använde nog strax över en dl till en grymt matt bubbla.

Sommaren 08 så polerade en polare upp en 2dm stor cirkel på min motorlucka.
Den har hela tiden varit blank å fin. Vi skulle gjort hela bilen då men kom annat imellan hela tiden.
Men han hade sonax rubbing då

8 Senaste redigerad av Carl-Erik (2011-05-31 22:41:24)

Autosol funkar kanon även på gammal lack, det är inte bara för krom. Det gäller att polera bort oxiden och komma ner till ett sjysst färg-ytskikt och det går inte med rubbing/polish, den lägger sig bara i de porer som blir kvar och efter att man lagt på vax blir det fint - i en vecka som sagt.

Köp en enlitersburk (folk har det till bilar, båtar, allt möjligt) mycket trassel och gnugga noga på varje liten kvadratcentimeter. Man får trycka rätt hård och gno som en galning för att lacken åter ska skina upp - men det går, har själv behandlat massor av bilar.

Vet dock inte hur det funkar på metallic med klarlack, men på solida färger är det kanon. Men inget man gör på en eftermiddag - det tar tid! Polermaskin kan du glömma, den ger inte samma tryck per kvadratcentimeter som ditt gnuggande för hand.

'det finns inga genvägar till det perfekta ljudet'  ICQ/ag

Citroën C5 2011

9

Carl-Erik skrev:

Autosol funkar kanon även på gammal lack, det är inte bara för krom. Det gäller att polera bort oxiden och komma ner till ett sjysst färg-ytskikt och det går inte med rubbing/polish, den lägger sig bara i de porer som blir kvar och efter att man lagt på vax blir det fint - i en vecka som sagt.

Jag håller inte med dig där. Visst att autosol också fungerar, men min erfarenhet är att rubbingen löser upp den bortskavda färgen på ett mer effektivt sätt. Och att inte rubbing skulle kunna polera bort oxiden håller jag inte heller med om, kornigheten i rubbingen är nog tom grövre än hos autosolen, men något mer utspädd kanske, därav den mer rinniga konsistensen (bland de produkter jag testat). Jag har heller aldrig haft problem med att det skulle sitta rubbing kvar i porer.

Men å andra sidan spelar det mindre roll, när man gör ett jobb som detta kan man gott köpa på sig ett gäng produkter och testa sig fram.

10

Är nog skillnad på produkterna också som även ovan nämnts.

Billiga och/eller snabba poleringsmedel ger kanske ett bra slutresultat för stunden men sällan nån hållbar yta. Ofta direkt efter första regnet så är ytan nästan lika dålig som innan.

Riktig rubbing, sen polish och hård vax på är absolut bäst.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

Ett par veckor senare har jag äntligen kommit ihåg att kolla vad mitt rubbing medel heter.
3M Fast Cut Plus heter de.
Verkar vara de grövsta i den serien.
Jag var hel nöjd med de.
Men autosol funkar nog de med.
Men känns som att de är mer slip medel i det.