1

Jag är helt ny bussägare, en 78:a med automatväxel, och har efter en dag problem att starta.
Först kör jag bussen från Göteborg. Den startar som en klocka. Jag stannar och rastar fyra gånger, den startar fint på första försöket. Den fjärde gången var det dock lite konstigt. Först när jag vred nyckeln hände inget alls. Provade några gånger till. Och till slut gick den igång.
Jag stannar i Kisa i Östergötland för att sova. Sen dess är den omöjlig att starta.
Jag har: bytt batteri till ett helt nytt. Provat med startkablar. Rengjort fördelardosan och filat på rotorn. Skruvat fast brytaren i fördelardosan och sett till att det är 0.4 mm spel när det är som mest.
Skruvat bort ett tändstift och lagt det mot motorblocket och fått fina blå gnistor.
Sprutat 5-56 på lite slumpmässiga ställen. Sparkat på däcken.
Startmotorn drar runt (mestadels) men motorn startar inte, inga tendenser till tändning. Men vissa gånger händer ingenting utom att det klickar från ett relä.

Tips?

2

vad händer med start gas?enligt texten har du provat allt el men inte bränslet

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Jag har provat med start gas också. Annars bra idé...

4

Går soppapumpen?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

5

har du gnista o start gas o den inte startar det rimmar inte så då skulle jag vrida motor till tändläge 1 på remm skivan o kolla vilket läge fördelaren har,när du kollar gnistan så förmodar jag att du kör på starten o inte rör brytaren ?

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

6

Min första tanke vara att solenoiden till starten kärvar, men om starten går runt, så är det ju inte den. Men de gånger starten eventuellt strular, så pröva att knacka på den, skiftnyckel, hammare eller ngt annat med lite slagkraft duger. Det är alltså cylindern snett ovanpå startmotorhuset vi talar om då.

Om motorn går runt, har gnista på stiftet och inte antyder till tändning när du gasar med startgas, så håller jag med vwove, det låter bara skumt. Även om tändföljden är helt uppåt väggarna, får man åtminstone en spark bakut såsmåningom och blir tillfälligt öronbedövad när gaserna exploderar i insugsrör/avgasrör.

Man kan även kontrollera gnistan vid brytarna, om motorn snurrar när fördelarlock och rotor är bortplockade, ska det vara gnistbildning vid brytarspetsarnas kontaktytor, då vet man att spole, kondensator och brytare funkar. Nästa steg, är att kolla att mittenstiftet i fördelarlocket inte hoppat löst, sen kan ju kablarna fallera, även om det är ovanligt, enda sättet att testa det är att ansluta ett stift  på vardera kabel och se om man har gnista på varje. Dock brukar motorn åtminstone ha en antydan till tändning om ett stift har gnista och om startgas kommer ner hela vägen genom insugsrören. Sprutar man startgasen genom luftburken kan man förlora en del av effekten och det kanske inte alls funkar. Antyder den tändning med startgas och bussen är orörd i övrigt sedan den gick bra senast, så skulle jag också tippa på soppapumpen.

Om det inte är soppatorsk.  ICQ/ae

Lycka till!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Tack för bra tips. Jag lämnade faktiskt in den till en bilservice, killen som jobbade verkade van med veteranbilar. Så jag får se om han hittar något, annars fortsätter jag med era tips.

8

Det var något i dubbelrelät, när det byttes ut startade bussen. De bytte lite andra tänddelar, så det kan ju ha varit andra problem också.
Kan rekommendera Kisa Bilservice, den ena mekanikern är senior men jobbar fortfarande och hade VW service när tiden begav sig, så han kan bilarna. Den andra mekanikern skruvar veteranbilar på fritiden och han har också koll.

Tack för hjälpen!