Nu när jag fått ordning på laddning och startade så går den orent när man gasar. På tomgång helt ok, men så fort man trycker på gasen så bluddrar den väldigt. Justerat brytarna, ställt tändningen, rengjort tändstiften från sot, ingen skillnad. Den har stått undanställd sedan 2005 och bensinen i tanken är sedan dess. Kan det helt enkelt vara bensinen, eller har jag missat ngt?
På min bil var det rost i tanken som satte igen förgasaren. Lys med en ficklampa ned i tanken så ser man rätt bra om det finns rost.
Kom att tänka på acc-pumpen, kan det ha nåt med den att göra? Finns det nåt munstycke där, eller är det bara ett membran som trycker ut mera bränsle?
Skit i förgasaren, byt bensinen o rensa hela bränslesystemet från tanken till förgasaren, sätt ett filter mellan tank o pump 
5 2014-05-21 21:35:06 Senaste redigerad av Kurtivan (2014-05-21 21:36:15)
Membranet i bränslepumpen var inte helt ok, bytte det men märkte ingen skillnad. Hittade att det var stopp i en kanal från accpumpen. Efter att den rensats går den perfekt 
Aah, där sa jag för mycket. Den går bättre bara... När man gasar för fullt stillastående då vill den bluddra som tusan, när man kör med full gas känner man att den inte har tillräckligt med ork. Förgasaren blåst, tändning justerad. Ställde om tändningen så att den tände mycket tidigare, fick knappt igång den då, men sedan kunde man köra full gas utan bludder. Undrar om den där vacuum regleringen lagt av? Lossade på det huset och det gick att dra i det och tändplattan vreds. Stroboskoplampan har lagt av så jag kan inte kolla funktionen med den, kan man se på ngt annat sätt om det är det som är problemet, eller har ngn nåt tips? Ventilspelet har jag inte justerat än, kan det vara det?
Låter som att vakuum-avanceringen inte fungerar.. Då blir förtändningen fel.. ställer du den rätt för tomgång drar den inte fram den tillräckligt och ställer du fram den så blir den för hög på tomgång.. Kolla vakuummenbranet genom att suga och se om den rör sig, kolla även slangar och spraya startgas för att se om det läcker vakuum nånstans.
Sprayat startspray, ingen reaktion. Tagit loss klockan och sugit, ju staget rör sig. Måste kanske satsa på ventilerna ändå.
Justerat ventiler. Kollat att tändförställning fungerar med tändningsinställningslampa. Ställt tändningen med den lampan, så att märket är exakt vid motorns delning när den går sakta på tomgång. Kollat med lampan när man gasar att den tänder hela tiden. Dock så får man en ljudknall från förgasaren när man hastigt ökar gasen. Är det bränsleproblem ändå?
Jag tror Bengt H har helt rätt, tyvärr. Ny rensning av förgasaren, i flottörhuset fanns en del snusfin skit. Efter verkar den gå ok. Börjar väl med att sätta bränslefilter, har ni nån rekommendation av nåt.
pappfilter ska det vara. Nätfiltren är för grovmaskiga och släpper igenom småskit.
Kanske är att svära i kyrkan men jag har i alla tider kört med Biltemas filter, funkar kanon. Är man seriös byter man varje år annars klarar dom flera år....
http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/52295
Men vad är det som håller på att hända? Frågade efter sådana filter på ett par ställen där bilreservdelar säljs, "Nä, det där är inget vi har hemma, såna där används inte längre". Samma när jag skulle köpa tändningsinställningslampa "Nä det där är det ingen just som använder längre". Blir svårt att underhålla värdefullaste bilen man äger
. Mekonomen löste mitt problem till slut 
Biltema har faktiskt både bra soppafilter och stroboskoplampa :-) De flesta mackar brukar också sälja samma sorts filter.
Biltema är 20 mil bort så då behövs det lite planering 
Är det original motor med rätt fördelare?
Ja, det är i allafall inte bytt ngt under 39 år ....
18 2014-06-18 19:00:34 Senaste redigerad av Kjell T (2014-06-18 19:01:14)
Då bör fördelaren vara försedd med både centrifugal- och vakuumregulator. Om centrifugalregulatorn kärvar blir tändningen för sen vid högre varvtal. Detta kan förorsaka den symotom du beskriver. Lyft bort rotorn i fördelaren och lägg in några droppar olja på den filtbit som finns där i axelns centrum. Känn också på rotoraxeln genom att vrida den lite lätt i båda riktningarna med hjälp av rotorn efter att du tryck den på plats.
Kolla också resistansen i tändkablarna med hjälp av ohmmeter. För hög resistans kan förorsaka liknande symtom. Vissa nutida tändkablar är helt olämpliga för äldre bilars tändsystem!
Lagringstid hos modern soppa räknas i månader!
Ibland kan det hjälpa en del att fylla på lite nytt för att det skall bli bättre, gissar att lika mycke nytt som gammal soppa minst.
Alternativet är självklart!
Misstänk sedan hela bränslesystemet om det stått soppa sedan 2005.
På min 67:a som stått ungefär lika länge hade korrosionskack i förgasare och bensinpump, pumpmembran i både pump och förgasare var stela och konstiga, fick göra göra rent och byta..
Bensinen luktade mycket märkligt och kunde inte få motorn att gå överhuvudtaget.
S
Jag hade bara lite bränsle i den och har tankat flera gånger sedan uppstart, har väl kört 50 -60 mil. Oljat filten hade jag redan, men droppade dit några droppar igen. Kan inte röra axeln just med rotorn, fick ta till polygripen för att den skulle vrida sig, kanske 5 - 7 mm medsols.
Kört ca 40 mil i helgen. När varvtalet sticker iväg så smäller det i förgasaren och bilen tappar orken. Får köra med foten väldigt lätt på gasen. Öppnat förgasare och pump, men hittar ingen smuts längre. Blåst i munstycken och de kanaler jag hittar. Ingen skillnad. Acc pumpen, om man lossar den, ska den vara fylld med bränsle? Det är den inte, men det kommer lite bränsle i alla fall när den är monterad.
Är det ett bränsle problem? Tändningen missar den inte på, men tänkte på det här med centrifugalvikter i fördelaren. När man gasar och kör med tändningslampa så flyttar sig märket på remskivan 10 - 15 mm vänster om delningsplanet, det borde väl vara tillräckligt? HJÄÄÄLP!
Att det smäller i förgasaren brukar vara ett tecken på att den går tokmagert.
Accpumpens funktion kan ses med filtret av, om flottörhuset är nyfyllt så skall det spruta ut en dos ner på gasspjället.
Testas lämpligtvis med avstängd motor.
S
Hm, skruvat ut blandningsskruven 2 varv (när ramlar den ut), den var väl ute ca 1 varv innan och tamejtusan så knallar det lite mindre. Får ta en rejäl provkörning imorgon, det blev lite väl sent för det nu.
Du måste ordna till tändförställningen också så att vikterna rör sig lätt, mager blandning o sen tändning är inget bra 
Rengjort förgasaren och bränslepumpen igen och nu tycker jag att den tuffar på bättre.