1

Hej på er alla!
Jag har strul med att starta bilen ibland när den är varm, ibland till och med när den är kall.
Trodde det var dålig jord eller fel på tändning men detta är kontrollerat, det blev inte bättre.
Fick precis några tips på varför det kan vara svårt att få runt motorn när man skall starta.
Om ramlagerna är slitna kan startmotorn ha svårt att dra runt motorn när man trycker ner kopplingen, prova starta utan att frikoppla.
Om mässingsbussningen man trycker in startmotorn i är sliten så hänger startmotorn och startmotorn har då svårt att dra runt motorn, startmotorn kan vara helt perfekt men är bussningen sliten kan det bli denna effekt. Många av er visste säkert redan detta men jag
tyckte det var intressant och hoppas det kan hjälpa någon.
Lev väl!

2

Enligt instruktionsboken och motortekniskt bevandrade ska man ALDRIG starta en VW-motor med kopplingen nertryckt. Jag har fått bannor för att jag gjorde det och även fått en vettig förklaring till varför man inte ska göra det. När man startar en motor med kopplingen nertryckt belastas det främre ramlagret som vid startögonblicket har dålig smörjning då motorn inte hunnit få upp något oljetryck. Detta medför slitage på ramlagret, att axialspelet ökar och livslängden på motorn minskar.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

3

Hade man för en gångs skull läst instruktionsboken så hade man vetat detta...
Bra info! jag tackar!
Med vänlig hälsning

4

Jag har fått för mig att de gamla urtrampningslagrena (som till min 56:a), gör att starten går trögare om man håller ner kopplingen.

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Kurtivan skrev:

Jag har fått för mig att de gamla urtrampningslagrena (som till min 56:a), gör att starten går trögare om man håller ner kopplingen.

Så är det. De gamla urtrampningslagren var glidlager av grafit, tror jag. De slits dessutom väldigt mycket så man ska aldrig stå med kopplingen nere vid exempelvis rödljus om man har ett dylikt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av kee (2014-07-30 18:34:39)

Jag har skaffat för vana att aldrig starta med kopplingen nedtryckt på någon bil! Det kommer ursprungligen från det att jag kört folkabuss, jag fick höra detta för många år sen, och jag har vant mig vid det och det har vållat problem på en del andra bilar som vägrar att starta om inte kopplingen eller bromsen är nedtryckt. Automatisering är väl bra, men om man inte kan starta en bil, glömmer växel i eller liknande, bör man nog nyktra till först ändå...  ICQ/an

Och vid rödljus är det väl självklart att man frikopplar, eller var det bara jag som fick lära mig det på trafikskolan? Default/yikes

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

kee skrev:

Och vid rödljus är det väl självklart att man frikopplar, eller var det bara jag som fick lära mig det på trafikskolan? Default/yikes

Det är skillnad på att frikoppla och friläge. Vad var det som var självklart sa du?  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jaha då lärde man sig något nytt igen ICQ/ab
Jag brukar starta med kopplingen nere Default/yikes , men ska genast sluta med de dumheterna ICQ/ag

Bubbla -62