1

Jaha, däcken jag har på som var riktigt gamla redan för 10 år sen har inte blivit nyare...

Bilen, min ovalruta som är originalhög på standardfälgar (och så skall förbli)... Och körs väldigt lite per år... och jag vill inte lägga massor av pengar på den...

Sugen på dessa pga pris;

Nankang 135-15 (profil??? är det 80 om inget anges?)    364kr

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

Eller dessa för att de förmodligen "ser bäst ut", fast då börjar väl priset närma sig riktiga diagonaler?

GT133 125 R15 TL 68S VW Käfer   913 kr

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

Eller ett annat alternativ;

45/65R15 72H  398 kr

http://www.nordendack.se/Sommardack_15_ … 5_72H.html

Finns några andra BILLIGA däck som ser bra ut på en originalbil?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Alldeles för spinkigt på en originalare. Där ska man ha 155/80-15.

Finns Vredestein Sprint Classic för 590 kr på Dackonline.

3 Senaste redigerad av JockeL U-a (2011-05-29 22:25:06)

Henrik har rätt Johan, du kan INTE ha 145/65 på en osänkt bil! Ja har 135/70, som har samma omkrets som 145/65, i fram på min med framvagnen nästan i lägsta läget. Kommer se skitmysko ut på org höjd. Röstar absolut oxå på 155/80. Och om dackonline.se tar 590 för vredstein sprint classic så e de bara o slå till. Ja köpte sådana däck på firma i uppsala för ca 5 år sen o då kostade dom det dubbla! Innebär detta att man kanske får se din bil i år??
155/80 :635mm höjd Omkrets:1996mm
145/65;570mm höjd  Omkrets:1789mm
Skiljer 10%

   
http://dack.tk/

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

4 Senaste redigerad av johan_l (2011-05-30 08:51:46)

Min oval är framtagen, fick underkänt på bes pga sned bromsverkan bak, men det var dränkt i olja...  jag hoppas man kan ombes i 2 månader... står så på protokollet, trodde det bara var en...

Sen hur mkt jag kommer köra vete sjutton, jag kommer missa vanliga BR pga dop, SCC pga bröllop... altså sådana som jag är bjuden på...  Men BR classic siktar jag iallafall på... Och ska försöka dyka upp på några tisdagsträffar, jag är ju pappaledig så kan hälsa på föräldrarna nån tisdag...

155or känns lite breda, helst ska man ju ha diagonaler på en originalbil, men det blir för mycket pengar känns det som...   Jag inbillade mig att 145or med 80 profil skulle funka, men sant jag har det fram på ghian och det skulle nog inte se rätt ut på en originalbil...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

du får bara köra i 1månad men har ytterligare 1mån på dig att ombesikta utan att göra en ny fullständig besiktning.........  hoppas du förstår hur jag menar......

6

rogga skrev:

du får bara köra i 1månad men har ytterligare 1mån på dig att ombesikta utan att göra en ny fullständig besiktning.........  hoppas du förstår hur jag menar......

Bra, då har jag tolkat pappret rätt... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

johan_l skrev:

155or känns lite breda, helst ska man ju ha diagonaler på en originalbil, men det blir för mycket pengar känns det som...   Jag inbillade mig att 145or med 80 profil skulle funka, men sant jag har det fram på ghian och det skulle nog inte se rätt ut på en originalbil...

Fast 155/80 är ju det som 99% av alla Typ 1 originalbilar med radialdäck kör på och den dimension som VW själva övergick till efter diagonaldäcken.

Smalare radialer än 155 får mindre diameter och kommer ge mycket osnygg luft i hjulhusen.

8

ja, jag vill ju ha däck som fyller, och det är nog som sagt viktigare än att de är smala... men vill ju heller inte ha däck som "sväller"...  Har både 155 och 165 på std fälg så jag kikade på det och 155 är klart bäst!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)