51

Inte i mitt fall, det gick då bra. Jag fick byta den yttersta plåten som hålen till fotstegen sitter i.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

52

germanbug skrev:

Inte i mitt fall, det gick då bra. Jag fick byta den yttersta plåten som hålen till fotstegen sitter i.

Samma som i mitt fall vad jag vet änsålänge! Då vågar jag nog ICQ/ad

53

Syxez skrev:
germanbug skrev:

Jag lyfte karossen utan att förstärka.

IgA problem med att det vred sig eller sådär? Var denhelt frisk i lådorna?

Om du har kvar trösklarna behöver du nog inte förstärka karosse. Kapar du de däremot. Får du göra nåt stag för att vara säker på att den inte säckar ihop lite.

54

abdalh121 skrev:
Syxez skrev:
germanbug skrev:

Jag lyfte karossen utan att förstärka.

IgA problem med att det vred sig eller sådär? Var denhelt frisk i lådorna?

Om du har kvar trösklarna behöver du nog inte förstärka karosse. Kapar du de däremot. Får du göra nåt stag för att vara säker på att den inte säckar ihop lite.

Ja vi får väl lyfta den lite försiktigt o se så att det inte rör sig hehe , har nämligen ingen svets där jag ska dela den  ICQ/af  ICQ/ad

55

Idag fick jag ett infall att köra ut till garaget o spenderade hela kvällen med att först städa bort kaoset som hade uppstått på golvet, sen plockades ebern, tanken och huven bort!

  Tanken kan nog behöva en genomgång, det såg ut att vara rostigt   ICQ/an
  Hoppas på att kunna få isär rattstången från styrväxeln i veckan och börja lossa på det som krävs för att lyfta! ICQ/ag
  här har vi skönheten efter dagens insats:

http://s1371.photobucket.com/user/Syxez … =3&o=0


  Man kan väl lugnt säga att dethär rullande projektet inte rullar längre, och att det kommer förbli så ett bra tag!

56

Syxez skrev:

Idag fick jag ett infall att köra ut till garaget o spenderade hela kvällen med att först städa bort kaoset som hade uppstått på golvet, sen plockades ebern, tanken och huven bort!

  Tanken kan nog behöva en genomgång, det såg ut att vara rostigt   ICQ/an
  Hoppas på att kunna få isär rattstången från styrväxeln i veckan och börja lossa på det som krävs för att lyfta! ICQ/ag
  här har vi skönheten efter dagens insats:

http://s1371.photobucket.com/user/Syxez … =3&o=0


  Man kan väl lugnt säga att dethär rullande projektet inte rullar längre, och att det kommer förbli så ett bra tag!


... men det kommer att bli desto bättre sen när den rullar igen ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

57

germanbug skrev:
Syxez skrev:

Idag fick jag ett infall att köra ut till garaget o spenderade hela kvällen med att först städa bort kaoset som hade uppstått på golvet, sen plockades ebern, tanken och huven bort!

  Tanken kan nog behöva en genomgång, det såg ut att vara rostigt   ICQ/an
  Hoppas på att kunna få isär rattstången från styrväxeln i veckan och börja lossa på det som krävs för att lyfta! ICQ/ag
  här har vi skönheten efter dagens insats:

http://s1371.photobucket.com/user/Syxez … =3&o=0


  Man kan väl lugnt säga att dethär rullande projektet inte rullar längre, och att det kommer förbli så ett bra tag!


... men det kommer att bli desto bättre sen när den rullar igen ICQ/ab

Ja det får vi då verkligen hoppas, och att man kan parkera på nån träff utan att behöva skämmas!

58

En liten symaskinsmotor!
http://i1371.photobucket.com/albums/ag302/Syxez/Mobile%20Uploads/20140728_173347_zps80c45431.jpg
Tog bort den bakre kylplåten för att se lite mer där bak, och när jag lossade på en skruv på högersidan trillade det av ett rör som ser ut att vara avbrutet.. Default/yikes
http://i1371.photobucket.com/albums/ag302/Syxez/Mobile%20Uploads/20140728_173303_zps72495732.jpg


I övrigt så gick gårdagens lilla runda i garaget ut på att lossa bultarna mellan plattan o karossen, förutom ca 4 st som vart helt lösa pga sönderrostad värmekanal framme vid fötterna typ så gick det riktigt lätt!

Rev också bort bränsleledningen och har försökt lokalisera vad det mer är som behöver tas bort!

Riktigt sugen på det nu igen iallafall!! Och som ni ser har jag på heeelt egen hand lyckats med att ladda upp bilder!

59

Bra jobbat där! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

60

Glöm inte skruvarna under baksätet och längst fram på tunneln (inne i bilen) som också håller fast karossen mot plattan.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

61

Stefan F skrev:

Glöm inte skruvarna under baksätet och längst fram på tunneln (inne i bilen) som också håller fast karossen mot plattan.

Glömde skriva det men dem är tagna ICQ/ab

62

Idag skulle jag försöka få bort rattstången och kom fram till att jag behöver ta birt hela styrväxeln..har jag fått rätt för mig? Känns som att jag har släppt på alla bultar jag kan man får inte bort den ledade biten...ska upp till jobbet så jag fick ta mig hem men det retar mig att inte få bort skiten!  Nya tag nästa gång och då jävlar ska denbort! ICQ/ad

63

germanbug skrev:

Bra jobbat där! ICQ/ab

Tackar tackar!

64

Styrväxeln och hjälpstyrarmen på höger sida sitter ju båda fast i karossen, det borde vara enklare att lossa styrlederna? Styrdämparens ena ände sitter fast i plattan, så den måste lossas.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

65

Stefan F skrev:

Styrväxeln och hjälpstyrarmen på höger sida sitter ju båda fast i karossen, det borde vara enklare att lossa styrlederna? Styrdämparens ena ände sitter fast i plattan, så den måste lossas.

Har lossat styrdämparen där i reservhjulsbaljan, och dem 3 bultarna i hjulhuset så att hela växeln är lös, trodde att jag skulle kunna dra den framåt så att man fick ur tappen på en sida och sen kunde lirka ur det ledade staget, men inte det inte..:/

66

Men har du lossat mellanaxeln under tanken? Den brukar inte vara så svår att få loss, iaf inte den övre knuten.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

67

Stefan F skrev:

Men har du lossat mellanaxeln under tanken? Den brukar inte vara så svår att få loss, iaf inte den övre knuten.

Det är den jag bråkar med, lyckas inte få bort den Default/hmm

68

Dum fråga, men du har tagit bort M8-skruven på den övre knuten? Tänkte bara om rattaxeln står i ett sånt läge att skruven är på undersidan och kanske inte syns...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

69

Stefan F skrev:

Dum fråga, men du har tagit bort M8-skruven på den övre knuten? Tänkte bara om rattaxeln står i ett sånt läge att skruven är på undersidan och kanske inte syns...

Ingen dum fråga alls, men den har jag lossat, kan man inte typ dra ut rattstången in mot bilen och på så sätt få ut tappen ur axeln?

70

Syxez skrev:
Stefan F skrev:

Dum fråga, men du har tagit bort M8-skruven på den övre knuten? Tänkte bara om rattaxeln står i ett sånt läge att skruven är på undersidan och kanske inte syns...

Ingen dum fråga alls, men den har jag lossat, kan man inte typ dra ut rattstången in mot bilen och på så sätt få ut tappen ur axeln?

ICQ/ae
Lossat!?! Om jaget minns rätt så sitter den bult genom en avfasning i axeln och ska bort innan det går att sära på't

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

71

Scrooge skrev:
Syxez skrev:
Stefan F skrev:

Dum fråga, men du har tagit bort M8-skruven på den övre knuten? Tänkte bara om rattaxeln står i ett sånt läge att skruven är på undersidan och kanske inte syns...

Ingen dum fråga alls, men den har jag lossat, kan man inte typ dra ut rattstången in mot bilen och på så sätt få ut tappen ur axeln?

ICQ/ae
Lossat!?! Om jaget minns rätt så sitter den bult genom en avfasning i axeln och ska bort innan det går att sära på't

.....är det så så får jag ställa mig i skäms hörnet... ICQ/an

72

var glad om någon kunnat hjälpa dig... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

73

michaelth skrev:

var glad om någon kunnat hjälpa dig... ICQ/ag

Ja jag uppskattar all hjälp man får när man lägger upp frågor, har inte blivit idiotförklarad änsålänge ICQ/ab  ICQ/af

74 Senaste redigerad av Stefan F (2014-08-01 21:51:27)

Självklart ska ingen idiotförklaras för att man ställer frågor, här försöker vi hjälpa till så gott det går ICQ/ab Speciellt när det är en 1303:a... ICQ/af   Men visst ska skruven bort helt från knuten, annars går det inte att dra ur rattaxeln. Hela röret, inklusive delen med blinkers- och torkarspak, sitter bara med två skruv inne i kupén.

Bild på där övre knuten möter rattaxeln:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3877_zps28308b60.jpg

Notera urtaget i rattaxeln där M8-skruven löper. Den här delen sitter ju såpass långt upp (och under tanken) att den borde vara befriad från rostangrepp. Du skulle kunna knacka in en liten huggmejsel som kil i spåret på mellanaxeln för att tvinga isär den. Du har inga bilder på hur det ser ut på din bil?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

75

Jag tog en kil eller skruvmejsel genom knuten till botten av axeln och knackade uppåt då den satt bra. Lossade innefrån i kupén först sen knacka uppåt tills den kom ut.