1

Skulle vilja ha lite tips på innehåll till en bra, rolig och pålitlig motor. Och gärna så att jag kan använda mina dubbla Weber-34:or eller liknande en-portare och mitt rostfria vintagespeed-ljuddämpare.
Alltså en åkmaskin/landsväg  med vrid i mellan/topp registret. Det ska inte bli något racersnurra....
Idé på storlek är endera 1776 eller 1835cc.
Kam?
Vev?
Toppar?
...osv...

Motorn ska sitta på en 5-växlad Porschelåde-försedd 1303:a ICQ/ab

Och vad det får kosta... Ja, det är jag medveten om att det inte är gratis att bygga. Men å andra sidan så är det inget "måste" att ha det allra värsta, värsta racerdelarna i den.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-07-20 23:12:45)

Det är jätte svårt att säga om man inte vet vilken  karaktär du har tänk  dig
Skall den varva som fan  och ge myckt pulver eller mycket vrid å varva lite med mycket god körbarhet
Typ nr1 skall ha 120-140 som drar över 2000 -2500varv eller nr2 en som drar från 1000varv och uppåt (70-100hk )
Nr1 40x35  i ventil (gärna cnc frästa toppar) och en frän halv frän kam komp 9-10/1  92x78  (denna maskin är dubbla priset)     Nr2 Std ventiler 35,5x32  (portade med tre vinkels jobb på sätena )med en komp på 8,5-9,0/1 vippor 1,25-1,4  90,5x76
Det finns ett gäng olika lösningar på detta
Ett stort PS räkna med 1000kr hk om du köper tjänsten på¨en sugis
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av germanbug (2014-07-22 08:05:27)

Hade gärna tänkt mig en sån motor som varvar mindre och mer vrid och god körbarhet.
Den jag har nu varvar rätt mycket och lite vrid tycker jag (1776, 110-kam) Eller om det har med kombinationen med växellådan motorn sitter ihop med (901).

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Jag byggde "lågt varv" - stor volym - original ventil/topp men missade komp...dvs blev "lite högt; 10 : 1" (2387cc)

Motorn går jättelugnt, snäll tomgång, men lite väl varm !-) Max varv 5000 men 0 - 100 på 6 - 7 sek.....

5

Jag tycker inte att min 1776, W110, 40/35,5-toppar, 48IDA  hade dålig botten. Kunde utan vidare ligga på fyran i stan. Tycker man den har en jobbig karaktär så ska man nog upp i volym en bit över två liter för att få effekten på lägre varv. Det är som bekant inte vridmomentet som driver bilen framåt utan effekten.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av germanbug (2014-07-24 11:26:05)

Har haft tanken att prova med en vev med lite längre slag. Idag åker jag med en standard 69mm vev.
Vid byte till annan slaglängd på veven, vad mer behövs ändras mer än andra kolvar?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7 Senaste redigerad av germanbug (2014-07-28 10:21:36)

Hur långt kan man använda en orginalkam från en 1600-motor, i trimningssynpunkt?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

Du behöver inte byta kolvar förens du kommer upp till 78 mm slag vill jag minnas, orginalkammen räcker ganska långt med växlade vippor.

Anders

9

germanbug skrev:

Hur långt kan man använda en orginalkam från en 1600-motor, i trimningssynpunkt?

Lite förenklat kan man säga att orginalkammen hänger med när du vill ha toppeffekten upp till cirka 5000 varv..
Stora fuggar, toppar, kanaler, kräver värre kam, högre varv för att ge effekt, komma till sin rätt, och tvärs om. ICQ/ab

Var vill du ha toppeffekten?

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

10

Det har plockats 90 hk i en 1600 med originalkam. Räcker det? ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Det har plockats 90 hk i en 1600 med originalkam. Räcker det? ICQ/ab

Det är helt lagomt ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

12

Silverbug skrev:
germanbug skrev:

Hur långt kan man använda en orginalkam från en 1600-motor, i trimningssynpunkt?

Lite förenklat kan man säga att orginalkammen hänger med när du vill ha toppeffekten upp till cirka 5000 varv..
Stora fuggar, toppar, kanaler, kräver värre kam, högre varv för att ge effekt, komma till sin rätt, och tvärs om. ICQ/ab

Var vill du ha toppeffekten?

Jag vill nog ha toppeffekten där vid 5000 varv. Tycker att min varvar nog mycket idag, då jag är kring 3-4000 ungefär ICQ/ab
Hade gärna fått till det så att jag kan använda mina dubbla Weber-34:or också eller liknande enportsförgasare. Och varför enportare... det är för enkelhetens skull med just sånna, tycker jag:)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

13

Om man tycker att en orginalkam är för "tam", så vad jag förstår så är tex en W100 snäppet över orginal.
Hur stor skillnad är det mellan dessa två, tex när man använder standard resp. utväxlade vippor?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

Svar på fråga 1 JA 
Efter som det är 108graders lobcirkel  på std är det 112  sen är std kamen på 250 grader D och lyft på cirka 7,6mm
Engel har ett gäng kamaxlar som är i mellan STD och W
På en racing kam från Engle typ W100 är den 276g D och lyft på 9,73mm
kolla in  en CB 2235   273g lyft 9,53
Engle en som heter 38 som är 276g lyft på 8,92mm web som heter 86 270g lyft på 9.08mm scat har en som heter C20 276g 8,59mm
Bra att veta är hur högre duration man har hur sämre tomgång o lågfart har man
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:

Svar på fråga 1 JA 
Efter som det är 108graders lobcirkel  på std är det 112  sen är std kamen på 250 grader D och lyft på cirka 7,6mm
Engel har ett gäng kamaxlar som är i mellan STD och W
På en racing kam från Engle typ W100 är den 276g D och lyft på 9,73mm
kolla in  en CB 2235   273g lyft 9,53
Engle en som heter 38 som är 276g lyft på 8,92mm web som heter 86 270g lyft på 9.08mm scat har en som heter C20 276g 8,59mm
Bra att veta är hur högre duration man har hur sämre tomgång o lågfart har man
/// Micke

Tack!
Det här var riktigt bra information.

/// från en annan Micke ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

16 Senaste redigerad av mettis (2014-08-14 23:59:24)

Jag har i o f 700 rpm på tomgång med W100 och 1,25 : 1 vipppställ och 40mm förgasare, men kunde lika gärna behållt originalkammen.. ?
Men med 2387cc "finns det" ändå..
Klassisk 1835cc brukar ju vara W110 och dubbla ventilfjädrar som gäller, för att få effekt på högre varv än original, men jag tror att den fina lågfarts egenskapen beror på "dålig effekt" på lågvarv ?

17

mettis skrev:

Jag har i o f 700 rpm på tomgång med W100 och 1,25 : 1 vipppställ och 40mm förgasare, men kunde lika gärna behållt originalkammen.. ?
Men med 2387cc "finns det" ändå..
Klassisk 1835cc brukar ju vara W110 och dubbla ventilfjädrar som gäller, för att få effekt på högre varv än original, men jag tror att den fina lågfarts egenskapen beror på "dålig effekt" på lågvarv ?

Då känns det som att en ny orginalkam med 1,25 : 1 vippställ är ett starkt alternativ ändå...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

18

Nu är det ju inte bara kammen som avgör om det blir effekt på låga varv, minst lika mycket ligger i portningsjobbet/ventilsäten och bestyckning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Svwerker skrev:

Nu är det ju inte bara kammen som avgör om det blir effekt på låga varv, minst lika mycket ligger i portningsjobbet/ventilsäten och bestyckning.

Jodå, det är jag fullt medveten om. Men man måste ju börja någonstans hade jag tänkt...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

20

Nu ligger funderingarna vilken vev och slag man skulle vilja ha.
Var först inne på en viktad 69mm. Men är samtidigt lite inne på att ändra slag, till 74 eller 76.
Några tips och råd om dessa?

Kamaxeln blir endera en standard eller en liknande W100.

Och fortfarande är jag inte ute efter höga varv, utan mer "normal" körning med lite lägre varv och vridet lite längre ner i maskinen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

21

jag körde en sommar med 2165cc och en W125 kam. På pappret är det en varvig kam men jag tyckte att den hade mycket bra och lugn gång. mitt tips är att bygg så stor motor du har råd med för att få bra bottenvrid...

22 Senaste redigerad av germanbug (2014-09-02 06:08:41)

Ja, det är ju lite det där med bottenvridet som jag är ute efter.
Om jag nu väljer en vev med 74 eller 76 mm slag, kan jag då använda samma kolvar och cylindrar (90.5mm) som jag har idag som jag då har till en vev med standard (69mm) slag och standard längd på vevstakarna?
Med längre slag blir även motorn i sig några mm bredare...?? Blir det inte då en del plock och justering för att få diverse plåtar/kåpor att passa bra ihop?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

23

Kolvar (om du inte ska ha några specialkolvar) är billigt i relation till ett motorbygge... Min är ovanligt bred pga långa stakar... inget jag rekommenderar. massa trix med plåtar, kåpor och tätningarna som du säger. Slaglängd, kolvstakslängd, kolvar, komp, toppar, kam etc. bör stämmas av så det lirar mot hur du vill att motorn ska ha för karaktär. 74 eller 76mm och 5.4 tums kolvstakar så får en utväxling på ~1.8 vilket jag personligen tycker är dead on! Om du tar cheva lager så tjänar du lite längd utan att motor blir bredare...

24

Hmm... Det här kan bli hur avancerat som helst gissar jag på.
Tror jag håller mig med att byta slaglängd och behåller standard vevstakar, om det nu blir så.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

25

Det funkar också! räkna dock med rätt mycket pillande/ kapning-svetsning för att få alla kylplåtar att passa.