1

Till min Subbla(subarububbla) tänkte jag köra org bärarmar ist för porsches som jag jar hemma men vill gärna komplettera det med breda fälgar med låg et låt oss säga 10.5 med et 15-20 för att fylla ut mina bakskärmar, då är frågan, Kommer detta ha nåt dåligt påverkan på köregenskaperna?
När det gäller fram då? vad ska man ha som minsta bredd/et? fram spårvidden är väl bredare än bak för bättre köregenskaper, jag tänkte så att jag inte får bredare bak än fram?
Eller tänker jag helt fel? rätta mig!

2

Ingen som vet eller har jag placerat på fel tråd? ICQ/ae

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-07-27 22:52:06)

abdalh121 skrev:

Till min Subbla(subarububbla) tänkte jag köra org bärarmar ist för porsches som jag jar hemma men vill gärna komplettera det med breda fälgar med låg et låt oss säga 10.5 med et 15-20 för att fylla ut mina bakskärmar, då är frågan, Kommer detta ha nåt dåligt påverkan på köregenskaperna?
När det gäller fram då? vad ska man ha som minsta bredd/et? fram spårvidden är väl bredare än bak för bättre köregenskaper, jag tänkte så att jag inte får bredare bak än fram?

Det är bara formula bilar som är bredare bak än fram
Man brukar säga så här att bilen blir fyrkantig  eller kortare i hjulbasen pågrund av  detta  när man tangjerar apex med bakhjulet
I ett chassi som vill gå lätt igenom en kurva vill man inte att bakhjulet är bredare än fram 
Om det är bredare bak så får man ofta själv  styrning då brukar det släppa som fan ( på tidiga 911T (935)  så startar det med understyrning och går över till överstyrning )
På dom nya GT 2-3 minskade man bredden bak för att slippa detta problem
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:
abdalh121 skrev:

Det är bara formula bilar som är bredare bak än fram
Man brukar säga så här att bilen blir fyrkantig  eller kortare i hjulbasen pågrund av  detta  när man tangjerar apex med bakhjulet
I ett chassi som vill gå lätt igenom en kurva vill man inte att bakhjulet är bredare än fram 
Om det är bredare bak så får man ofta själv  styrning då brukar det släppa som fan ( på tidiga 911T (935)  så startar det med understyrning och går över till överstyrning )
På dom nya GT 2-3 minskade man bredden bak för att slippa detta problem
/// M

Tack för svaret!
Bredare bak än fram, innebär det total bredden från ytterkant av fälgar till andra sidan eller är det bara bredden på fälgen.
Är bilarna redan bredare i fram från fabrik?
Jag menar då att om man kör med bredare fälgar bak och smalare fram, kommer det inte fortfarande vara bredare fram än bak? såklart beroende på hur brett man har valt bak.

5

Om du mäter på skivans/trummans  infästning mot fälgen        (mest extrem är citroen Ds kolla bilderna  på googel )
Om du kollar på en porsche 951 ( 944 turbo cup )  som är en av den bäst balanserade bilarna som dom har tillverkat Spårvidd fram/bak: 145,5/143,5 ( skit fin att köra ) och jämför mot en 935 så får man passa den så den inte slår dig på fingrana när man pressar den i en kurva ( Spårvidd fram/bak: 1372/1380 mm )
När vi körde på banan så labbade vi med schims 3-6mm men aldrig bredare bak ( en gång men aldrig mera för det var ingen rolig upplevese )
När vi testade däck för yohohama så gick det snabbare hur smalare vi körde bak för det minskade understyrningen och bilen blev neutral bak
Körde med ett annat smalare ET bak på fäljarna ( telefon fäljar fram o bmw bak )
Ps du kan kolla in å kolla lite bilder  från ringen http://www.ercup.se/index.asp?D=281
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

Om du mäter på skivans/trummans  infästning mot fälgen        (mest extrem är citroen Ds kolla bilderna  på googel )
Om du kollar på en porsche 951 ( 944 turbo cup )  som är en av den bäst balanserade bilarna som dom har tillverkat Spårvidd fram/bak: 145,5/143,5 ( skit fin att köra ) och jämför mot en 935 så får man passa den så den inte slår dig på fingrana när man pressar den i en kurva ( Spårvidd fram/bak: 1372/1380 mm )
När vi körde på banan så labbade vi med schims 3-6mm men aldrig bredare bak ( en gång men aldrig mera för det var ingen rolig upplevese )
När vi testade däck för yohohama så gick det snabbare hur smalare vi körde bak för det minskade understyrningen och bilen blev neutral bak
Körde med ett annat smalare ET bak på fäljarna ( telefon fäljar fram o bmw bak )
Ps du kan kolla in å kolla lite bilder  från ringen http://www.ercup.se/index.asp?D=281
/// Micke

hur tänker du bredden.. centrum på däcket eller ytterkanten av däcken???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Spårvidd är alltid centrum på däcket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

michaelth skrev:
PPRMicke skrev:

Körde med ett annat smalare ET bak på fäljarna ( telefon fälgar fram o bmw bak )
/// Micke

hur tänker du bredden.. centrum på däcket eller ytterkanten av däcken???

Alltid CC På däcket  Eller skall man vara riktigt noga så är det CC på fälgen
Därför kan det bli fel när man ändrar ET på fälgen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Märks detta väldigt mycket eller är det märkbart för de mer erfarna banförare?