Går det att montera en växelspak från -57 i en växelförare från -69?
Eller är det lättare att kapa en -57 och svetsa på en -69 spak?
56 spaken är väl böjd å har en styrpinne i nedre kulan för att inte snurra runt? Nyare raka spakar saknar pinnen och spåret i växlingsföraraxelns skål. Bara att såga in samma spår i 69 skålen så funkar 56 spaken i din. Alternativt kan du använda 56 axeln och korta till rätt längd..?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Vad var din bottenplatta för årsmodell? Var den 56:a? 69:e lådan behöver väl splitbuss noskon då för att passa?I övrigt bolt-on.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Bottenplatta -68-69.
Växelspak -56.
Passar?
Kapa -56 spak o svetsa på underdel -69a spak?
Enklare å bara dra ur växelförar axeln ur plattan å såga ur ett spår för pinnen i skålen där pinnen i nedre kulan ska gå.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
6 2014-07-26 15:22:40 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-07-26 15:24:08)
Den raka 69 spaken går ju att snurra runt obegränsat iom att den är utan styrpinne medan de tidigare böjda spakarna måste vara fixerade i ett läge... Annars kan man ju veva runt med dom utan att kunna växla alls...
Gjort samma ingrepp på min 72a som min 356 coupe är byggd på.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Men vad sjutton, då måste jag ju lossa knuten. Dra ur den helt inoljade stången-såga ett spår-tillbaka med allt igen och koppla ihop skiten.
Enveten som jag är tycker jag det är lättare att bara konvertera spaken. 
8 2014-07-26 21:58:37 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-07-26 22:00:30)
Å vispa runt med den sen utan att kunna växla?? 
Det är ju den lilla pinnen i spåret som möjliggör böjd spak....
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Men hur fungerar en 68 spak i en 68 platta om det inte finns något spår?
Trögfattad som du förstår. 
-68 spaken är ju rak så det gör inget att den snurrar. Byter du eller konverterar till böjd utan spår och pinne så kommer den snurra. Då kommer den vara böjd åt det håll du för den, kommer vara lite jobbigt att nå ettan och fyran 
Ok, NU fatttar jag vad spåret är till för. 
Om plattan är från en automat så finns spåret där, så var det på min 74:a iaf.
Sorry, no automat,,,,
