1

Har hittills varit nöjd med min aaz konvertering i "Hütten" men tycker nu att den blivit nämnvärt slöare! Bytte bränslefilter som säkert suttit där sedan -95 och blev då av med all luft som spontant kom in i bränsel ledningarna. Kanon tyckte jag!! Dock är den fortfarande nämnvärt slö  Default/yikes Den har även ojämn tomgång när den är kall (blir jämnare med kallstarten men har inte varit så innan) samt ryker lätt av vit rök och avgaserna sticker i ögonen, verkar som den pytsar ut oförbränd soppa? Har luftat vid spridarna så ingen luft i systemet, kan de va en spridare som läcker? Har läst att pumpen måste "timas" vid kamremsbyte,   detta har jag ej gjort, kan detta va felet? Har kört ca 1500-2000 mil sedan bytet och inte känt någon skillnad förän de sista 4-500 milen...
Kan nämna att innehållet i det gamla filtret va jämt fördelat diesel, paraffin å vatten (eller rostbrun diesel), kan det ha korkat igen pump/spridare?

2

Kan tillägga att den inte drar nåt vatten osv så blockpackningen kan nog uteslutas!

3

AAZ är kända för att vevaxelbulten lossnar.
Det är bara en liten klack inåt veven som håller den på rätt köl.
Dyrt om det lossnar.

Sen är tolkningen vid kamremsbyte av yttersta vikt.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

Både bulten och drevet bytt å vobblar minimalt, har hört att generator med frihjul ska mer eller mindre eliminera detta!
Får väl ta å tima in pumpen då, nån som har verktyg o sälja? Åtminstone klockan, resten kan man väl knåpa ihop själv!
Samt instruktioner å mätvärden kan ju va bra att ha ICQ/ab

5

Pumptiming kan man göra med ett digitalskjutmått och ett tunt silverstål eller liknande.
http://switchamotor.blogspot.se/2012/02 … -tool.html

Kan rekommendera att jaga tag i nya spridare, finns på engelska eller tyska ebay och gör stor skillnad.

6

Har läst din guide ett par gånger, Duva! Men tyckte det såg bökigt ut å kände att tiden kontra behovet inte drog jämnt  ICQ/ag  kollade instruktionsfilm på Youtube nu och det ser ju inte möe bökigare ut än å ställa brytare, typ...hittar mängder med spridare på ebay men vad ska jag ha för öppningstryck?  Finns ju allt från 150 upp till 200 bar typ

7

För sen insprutning ger upphov till vit rök och ojämn gång, speciellt vid kall motor.

8

Det verkar ju stämma med mina teorier!

9

Har klocka för timing du kan låna om du vill

10

Tack Hasse,  Kanon sjysst men lite för långt till k-holm för min del ICQ/ab
Är jag på cykelsemester nu, eller kan de funka med den här?http://www.mikrometer.se/Analogt-matur-med-justerbar-tolerans-fotdiameter-8mm-h-7-2706102.html.

11

Nu har jag svurit å snuggat hjärnceller tillräckligt länge! Om jag lossat de båda skruvarna bakom pumpdrevet, motsvarande skruv vid inloppet och den i framkant under spridarrören, borde jag inte kunna vrida pumpen då? dom är lossade såpass att dom går att ruckla på, men nog fan sitter pumpen fast ändå!? Har impregnerat med rostlösare, ryckt å slitit, försökt att vrida, ja tillochmed åkte verktygssatsen från volvo fram (kofoten)...
Nu är ideerna slut för idag så nu väntar jag på glada tillrop från er ICQ/ad

12 Senaste redigerad av Hasse T3 (2014-07-24 07:36:13)

Det är 3 skruvar i framkant på pumpen kommer inte ihåg vilket men antingen är det 2 på pumpsidan och en på drevsidan eller tvärtom

Du måste även släppa på spridarrören annars kan du inte vrida pumpen.

13

Okej får prova det då, tänkte man orkade vrida ändå Default/tongue

14

Försök o vrid dom styva tändkablarna  ICQ/ag

15

Tänkte de gick att rucka på dom ändå Default/tongue

16 Senaste redigerad av Bockerud (2014-07-25 23:26:44)

Nu har jag lossat skruvarna markerat med gröna streck på bilden, lossat spridarrör men ändå går de inte å rucka på pumpfan, sitter som svetsad!!
Tycker mig dock se en skruv som verkar sitta från undersidan av pumpfästet och upp i pumpen på undersidan, vid frågetecknet!? Jag kan inte komma på fler ideer hur mycke ja än försöker. Har jag missat nån jävla skruv nånstans? Inte ska jag väl behöva lossa pumphjulet då kan jag ju inte mäta lyftet sen?

Post's attachments

pump.jpg, 305.88 kb, 1024 x 768
pump.jpg 305.88 kb, 212 downloads since 2014-07-25 

17

Mycke 5-56, kärleksfulla vitsar å lite ömt smek så lossnade fanskapet till slut! Satt riktigt bra i centreringen på pumpfästet, men nu jävlar är de rock n' roll igen! Nu återstår bara lite mer effekt! Räcker de o vrida åt mängdskruven vid pumphuvudet å öka laddet eller är de nåt mer jag behöver tänka på? Och jag lovar, ska inte skruva turbon i bött o skicka stakarna genom blocket...iallafall inte denna vecka ICQ/ad

18

Du kan justera upp mängden lite och accelerationsmängden lite, men det kommer att svartryka ganska omgående eftersom du inte matar tillräckligt med luft. Och till skillnad till alla muppar som tycker att det är koolt att åka omkring och sota ut dieseln så borde du inse att det är BARA energiförlust. Svartrycker det har du skruvat för mycket.
Enda sättet att kunna skruva mer är bättre turbo och laddluftkylning, sen är det dags att byta spridare. Vilket du iofs ändå borde göra eftersom de förmodligen är rätt slitna.
Och glöm inte att det är en AAZ, inte en Touareg-motor...