1

Hej!
Häromdagen när jag skulle köra hem efter att ha besökt familjen startade jag bubblan och började köra iväg, men efter bara några meter dog hon. Jag försökte starta upp henne igen, och hon hoppade igång friskt varje gång, men dog direkt nästa sekund. Detta hände upprepade gånger. Till slut fick jag igång henne genom att hålla gaspedalen nästan i botten vid start och hålla varven skyhöga i några sekunder och sedan släppa av, men några sekunder efter att jag släppt gaspedalen bluddrade hon till och dog igen. Jag testade detta en gång till, och då gick det bra, hon dog inte, och jag kunde köra hem. Tomgången var stabil som alltid, men jag tyckte hon gick för hårt, både på tomgång och vid acceleration. Kan det vara ett bränslerelaterat problem? Jag hade precis tankat fullt med 98 och bränsletillsats. Tror även jag har en av "problemförknasarna", men tänkte inte på att kolla upp det. När kag kom hem testade jag att stänga av och starta upp henne igen flera gånger, och då gick det bra alla gånger, hon hoppade igång direkt.

Eftersom det kändes som om hon gick hårt och knackade ska jag justera ventilerna så fort jag har tid, men jag har inte hunnit än pga jobb.

Tips mottages tacksamt! ICQ/ab

Mvwh Dennis ICQ/ab

2

Först undrar jag varför du tankar 98 och tillsats? Det är bortkastade pengar eftersom motorn är så lågkompad och har stålsäten.

Jag vet inte vad det kan vara men det känns bränslerelaterat, känns inte knackrelaterat iaf. Kolla även hur tändningen står för det kan orsaka både att den går hårt och varmt. Ta ur stiften och kolla hur de ser ut.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-25 14:14:16)

Kolla eventuellt extra bränslefilter. I botten av tanken vid anslutningen till bränsleslangen finns det en sil som ofta blir igensatt. Om du inte har ett extra filter innan bränslepumpen samlas ev skräp i den och täpper till.  Bränslepumpen kan vara trasig också.
Har du gjort "flasktestet" alltså sätt en slang på bränslepumpens trycksida, stoppa ned ändan av denna i en flaska, drag runt med startmotorn och se om, eller hur mycket bensin som kommer fram.

Det kan vara ett elfel också, glappkontakt vid anslutningarna på tändspolen, fel i tändningslåset, brytarspetsar och kondensator...??

Men börja att kolla hela bränslesystemet från tanken och hela vägen bakåt till förknasarna.

Elfel får ofta motorn att stanna helt plötsligt utan förvarning, vid bränslefel brukar man få någon förvarning med dålig gång eller några "hostningar" innan den lägger av...

Men jag känner igen dina symptom, jag hade detsamma, då var det extra bränslefiltret innan pumpen fullt av skit.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."