1

Hur vanligt är de med järnfilspån i oljan?
Va tvungen att byta oljeplugg pga att den gamla var rund. När ja beställde en ny så va den med en magnet på vilket ja inte fatta alls varför. Men de gör ja nu.. Satt en liten klump med spån på den. Är de normalt?
För ett tag sedan så läckte de olja ur ventilkåporna så ja bytte packningar vilket var väldigt behövligt. Men nu verkar de som de börjat läcka igen. Verkar inte vara så mycke men de tömde friskt i "tanken". Så mycke så att oljetryckslampan började lysa. Fattades ungefär en liter så ja börjar undra om de går ut fel väg på nått vis. Kanske har att göra med jänrfilspånet?

Nån som vet nått? De är en buss vi pratar om. 2.0l insprut i en 78a.

Nu ska ja ut å kolla ventilkåpspackningarna igen.

2

Du kan starta med att mäta upp hur mycket dina ventiler lyfter (mycket troligt att det är kam eller lyftare )
Det är ganska vanligt att kamen eller lyftarna gårned sig i dessa motorer

Det Skall inte finnas någon skit i oljan (Järnspån eller träbitar eller något  annat )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för snabbt svar!!
Men ja är nybörjare på motorer.. hur mycke ska dom lyfta? Och kan man mäta de när man har tagit loss ventilkåporna?

4

Geten skrev:

Tack för snabbt svar!!
Men ja är nybörjare på motorer.. hur mycke ska dom lyfta? Och kan man mäta de när man har tagit loss ventilkåporna?

Framförallt lika mycket..

S

5

Indikatorklocka 0-25mm som du sätter mot retainer (den som sitter över på ventilfjäder) och drar runt motorn, kolla hur många mm den rör sig från längst ut till den vänder.

Skjutmått går väl om man saknar indikatorklocka, men det blir ju inte så exakt..

6

Ok. Inte lätt att kolla ensam..  Får hjälp i morn.
Kan den äta olja om de är slitna lyftare?

7

njae... olja kan däremot dras in genom glappiga ventilstyrningar och taskiga kolvringar... då går det till förbränningsrummen och ut i naturen (det motorn inte klarar att förbränna). Kolla om motorn ryker mycket vitt/blått, speciellt när den är kall och om du motorbromsar.

8

Geten skrev:

Ok. Inte lätt att kolla ensam..  Får hjälp i morn.
Kan den äta olja om de är slitna lyftare?

Det går utmärkt att kolla detta själv en hylsa i remhjulet  drag runt motorn Ta bort fördelarlocket sätt den på 2an cylinder och mät dra sen till 1an och upprepa sen till 3an mät och till sist 4an
EN  gammal maskin kan dra olja på många sätt 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke