26

Denna tråd blir riktigt bra!

Funderar nästan på att göra en bok om alla ställen.

ICQ/ae

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

27

ICQ/ae
Mus-Olles museum

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

28

Jag skrev om mitt besök på Big Bengts museum i en annan tråd, men det tipset passar bättre här. Ett fantastiskt ställe.....
Bara komma på idén att dekorera huset med svarvar och tändkulemotorer....

"Jag var just en sväng på Big Bengts musseum på High chaparall. 
Riktigt trevligt..... Där finns ALLT man kan önska sig om man gillar gammalt skrot

Kan varmt rekomendera det för er som inte varit där ännu."

http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/lasslo1/image_zps71d82232.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

29

Borde finnas fler tips här va?

Kan lägga in ett litet tips om Naturum vid Tåkern, Östergötland. Finns en sago-stig som Princessan Estelle har fått, man får tydligen såna saker om man är prinsessa. Men våra tjejer (3 och 6år) tyckte att det var väldigt roligt. Finns ju även en forskningsstation med mycket info om fåglarna och djuren som bor i sjön. Allt är gratis och det fanns platser för att ställa upp husbil om det önskades, fräscha toaletter med.

Har ett tips lite längre bort med och det är Djurs sommarland i Danmark. Ligger inte så långt ifrån Legoland. Jag och min fru va där för några år sedan och det var en väldigt roligt, välskött och trevlig park. Vi tänker försöka ta oss dit med våra barn inom ett par år i alla fall.

Men ös på med lite mer tips tycker jag...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

30

Jag vill tipsa om Bjuröklubb, ja, den ikoniska plats som Laleh sjunger om.

Bjuröklubb ligger i Skellefteå kommun i Västerbotten och är otroligt vackert. Fyr och kapell, med flertalet byggnader, restaurang och vandrarhem, fricamping med sandstrand. Bastu finns, måste bokas.
Jag är helt såld på stället. Är du i krokarna bör du inte missa detta!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

31

Falu gruva, riktigt spännande och intressant! Tror att dom sa att det fanns historia om gruvdrift där ända från 600-talet. Mysiga ställen med fika/mat samt museum finns också där. Tror det är nedstigningar varje dag men bäst att googla  ICQ/ab Bra tråd detta!

32

Jag fortsätter väl på gruvtemat då ICQ/ag Jag är guide i Äventyrsgruvan Tuna-Hästberg så jag gör väl lite "reklam" för den också ICQ/ab Bad Camber är ju snart o gruvan ligger ju bara nån kilometer från träffen så passa på att gå in o boka en guidning vetja  ICQ/ag  http://www.aventyrsgruvan.se/sv/

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

33

Korstipsar till tipsen i Bad Camber-tråden (träffar) . . . som kanske borde legat här från början, men hur ska man hitta . . ??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

34

Barken Wiking, varje onsdagskväll, veteranfordonsträff.
Göteborgs spårvägsmuseum, J.Sigfrid Edströms gata, öppnar efter sommaruppehållet 7 sept.
Men trafik med veteranspårvagnar, Centralstationen/Drottingtorget - Liseberg pågår för fullt nu.
www.ringlinien.org
Liseberg behöver jag väl knappast nämna... Men det är annars ett bra ställe att spendera hela semesterkassan på... barnfamiljer har här ett dyrt nöje. Var mätt innan du passerar vändkorsen!
Anten Gräfsnäs Järnväg.
www.agj.net
Ångaren Bohuslän, gör väl en del turer efter tidtabell.
www.steamboat.se

Ja i Göteborg, och några mil åt nordost i Anten, om nu någon frågar efter QTH ICQ/ab .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

35

Håverud   http://www.dalslandskanal.se/om/historia/akvedukten/   kan rekommenderas som ett övernattnings ställe. Vi stannade till med Gipsyn för att titta på akvedukten och kanalen mm och eftersom det var sen eftermiddag så bestämde vi oss för att campa där. Enkel och billig camping med gångavstånd till slussarna/akvedukten.
Vi åt på Brasseriet och tog en öl alldeles bredvid kanalen. Kanonkäk och trevlig personal gjorde det till ett minnesvärd stop.

36 Senaste redigerad av buscollector (2014-07-23 19:29:48)

Kastar upp en liten "aptitretare" ICQ/ag Äventyrsgruvan Tuna-Hästberg utanför Borlänge. Vi filmade lite när vi va där o jobbade ICQ/ag https://www.youtube.com/watch?v=eckKG2e … &h=315

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

37 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-23 22:34:46)

I Håverud finns det väl fortfarande ett slags sjöfartsmuseum, kanalfartsmuseum är väl ett bättre ord, likadant är det väl i Gullspång? Där Göta Kanal ansluter till Vänern.

Världsarvet med hällristningarna i Tanum (Norra Bohuslän) är klart sevärda!

Tag en tur från Smögen eller Kungshamn ut till Hållö, bra bad och intressant geologi. Spännade historia från andra värrldskriget. Du kan gifta dig där också numera, vandrarhem finns också.

Eller ta skärgårdsbåten från Strömstad till Nord eller Sydkoster, på syd kan du hyra cykel, varning för flakmopeder!

Sälsafari finns det alldeles för många längs bohuskusten.

Kexfabriken i Kungälv... Bräckboden är välbesökt, där kan man köpa kasserade kakor och kex.

Fiskerimuset på Hönö Klåva, är väldans intressant, fiske, fartygsmodeller, även här en del om världskrigen, bl.a ubåten Ulven. Hit kommer man med vägverkets gratisfärja från Hisingen.
Intill museet finns det bra restauranger och kafé. Fiskaffären är ett måste, prova deras fiskratäng. Konditoriet intill har vedungsbakad hönökaka!

När vi ändå pratar om mat... Bohusläns museum inne i Uddevalla... restaurangen där serverar typiska bohusländska rätter, såsom äggostkaka och makrill i spenat. Helleflundra med skirat smör... Måhända ändras menyn år från år.

Hisingen igen.. om man nu till äventyrs är intresserad av diverse person- och lastvagnar som producerades här, så har Volvo ett väldigt fint museum ute i Arendal, på gamla Götaverkens varvsområde.

Munkedal i Bohuslän har en liten fin 600mm järnväg.

Stenhuggerimuseum finns det i Hunnebostrand och på Malmön.

Allmogebåtar kan man se på Bassholmen, litet krångligt att ta sig dit, men det går.
Googla på "föreningen allmoge båtar".

I Lysekil finns Havets hus, pedagogiskt marint museum, belyser främst livet i Gullmarn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."