1

Hej
jag har en Westfalia 87a med 112 hk DJ motor, jag har problem med för lågt oljetryck vid belastning på lågt varv, ex när jag kört motorväg och svänger av
så larmar oljetryckslampan när jag kommer ner i lågt varv, trycker jag ner kopplingen/växlar ner eller varvar upp motorn slutar det tjuta och blinka. 
Jag trodde att problemet skulle försvinna med 20-50 + wynns  super charge sirap, det höjde oljetrycket lite till det bättre när jag mätte med oljetrycksmätare
men då utan belastning. Nån idé vad som kan vara fel? Jag har funderingar på att oljepumpen kan vara kass men det är ganska ok oljetryck när jag mäter.
Kanske stopp någon stans?? Kom gärna med idéer eller om någon rentav haft samma bekymmer och löst det...

2

larmet går på huvudledningen i blocket  Den tryckgivaren sitter mellan stötstångs rören på vänstersidan av motorn (den är av en annan typ (svart)  det sitter oxå en som går till lampan (brun i färgen som är 0,4-0,6 bar
Det är inte så att kabelen är skadad på den i mellan stötstångsrören
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag har upplevt samma problem och gjorde då följande åtgärd:
Byte av oljetryckskontakt, den som varnar om för lågt oljetryck och den sitter på vänstersidan av motorn. Du har med all säkerhet en till oljetryckskontakt som varnar för högt oljetryck och den sitter i bak kant under oljepumpen, den behöver du säkerligen inte byta. Jag monterade sedan dit en ny komplett oljetrycksventilsats samt en ny oljepump. Oljepumpen kan du även kontrollmäta för att se om den är okey, men om du inte har gjort det förut så är det enklare att byta pumpen.
Efter de här enkla åtgärderna var mina oljetrycksproblem borta.

Lattjo lajban med luftkylt.

4

Tack för svaren! jag har varit och kört en runda precis och märkte att när motorn är kall så är det inga problem alls med lysande/larmande oljetryckslampor
och även inget knackande från ventillyftarna. när jag kört en runda på några mil så kommer problemen med oljetryck och knackningar.
Jag har bytt oljefilter och hällt i Biltemas 20-50 olja. Jag har kontrollerat oljetrýcksgivarna och kollat kabeln till den som sitter på v sida mellan rören och detta ser ok ut.
Jag tror oljepumpen börjar bli sliten och även att Biltemas olja är skit, det verkar som den blir som vatten när den blir varm. Iofs är det 30 grader varmt här
nu men den borde inte bli så tunn. En annan fundering jag har är om man kanske skall sätta en kallare termostat så man får ner värmen några grader
på motorn, detta kan kanske påverka viskociteten på oljan när den är varm?

5

Var hittar jag en bra oljepump till vettiga pengar nu? Oberschlachter har ingen hemma nu, beräknar att få hem till hösten.

6

Kolla med Custom speedparts, dom kanske har en oljepump.
Har du kollat att kylarfläkten funkar?
Har du även kollat oljekylaren, som jag förmodar att du har? Den sitter vid oljefiltret
Hur varm går motorn enligt värmemätaren
Du kanske bör göra ren kylaren och lufta systemet.
Biltemas 20-50 olja borde inte bli som vatten.

7

Hej, jag har kollat kylfläkten, tömt och spolat kylsystemet, bytt vattenpump, tätat allt
fyllt på ny glykol (den röda G12 tror jag den heter) och luftat enl konstens alla regler.
Kommit på att ga kylaren läckte så kylaren är bytt...luftat igen...
Bytt oljefilter och ny olja+wynns. Men jag har ju givetvis glömt att kolla oljekylaren...!
Motorn blir nog lite varm enl mitt tycke ca kl ett halv två eller pinnen precis efter varnings
lampan (o/) Jag får kontrollera oljekylaren, det är kanske stopp i den eller det händer
andra grejer med den??

8

Här kommer ett litet tips: Gör som oss som kör luftkylt, skaffa en hotoilsensor. Det är en billig investering då får du en indikering om du verkligen kör med för het olja.
Sensorn säljs av en medlem här på forumet. Bra pryl som du även kan ställa in på den värme indikering som du själv väljer.

9

Intressant! vem säljer denna?

10

Jag köpte av Rogge, gå in på hans profil så kan du köpa sensorn om han har några kvar.

11

Tackar!! Kollar med Rogge.

12

Oljekylare utbytt, ga kylaren var riktigt äcklig. Nu är kylarvattnet super i temp, pinnen strax
under kl 12 hela tiden!! Tyvärr så började oljelampan lysa på vägen hem från jobbet.
Antagligen en oljepump som behöver bytas ut. oljetrycket sjunker för mycket när oljan blir
varm. Tack för alla goda tips än så länge! Custom speed parts ligger bara en halvtimmes
körning bort så det blir till att åka och köpa en ny pump.
Är det någon som bytt ut 26 mot 30 pump? Krävs det någon modifiering för att det skall passa eller det är bara att trycka i hålet? Är det någon mening att sätta en 30 istället för orginal?

Med vänlig hälsning

13

26mm duger alldeles ypperligt. Glöm ej att köpa packningarna.
``PS´´Kolla gärna oljetrycket med en mekanisk mätare, efter du har bytt oljepumpen.

14

Du, jag glömde att nämna att du bör även byta oljepumpslocket, det brukar alltid vara väldigt slitet och är inte alls dyrt.

15

Oljepump, nytt lock packningar och nya muttrar är planen.
Funderar på ett lock med uttag, antar att det är för att kunna sätta
oljetrycksmätare och oljetempmätare.

16

Lock med uttag är till för fullflödes oljefilter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Hej! Jag tänkte ett lock med ett uttag, det finns med både ett och två uttag?

Med vänlig hälsning

18

Just det, jag plockade ut oljeövertrycksventilen, kolven och fjädern i botten.
det är ett visst slitage på kolven och fjädern är ganska sliten i båda sidorna.
Var handlar man ny kolv och fjäder? Letade lite men hittade inte detta!

Med vänlig hälsning

19

CSP
Inte för att jävlas med dig men kan maskin vara sliten i lagrena därför pissar oljan i genom när den blir tun
Om du kör förbi CSP o handlar så kan du testa med att köpa den oljan som dom säljer där
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

Micke, tanken har slagit mig därför håller jag på och tittar på att renovera en DJ som jag har liggande. Alla delar jag köper nu kan jag använda på den andra motorn ändå så det är ingen fara
med att prova sig fram med denna motorn jag nu kör med.
Jag skall inom på fredag och handla lite. ev. så blir det 5 liter ZDDP berikat Gulfblod i kärran.

Med vänlig hälsning

21

Du kan testa o köpa en liter kendall eller 76 så kan du känna skilanden mot gulf olja
Vet några som har fått så bra olje tryck så packboxana släppt  ICQ/af
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

22

Det låter bra! Då får det bli 76 istället då ICQ/ab