1

Hej på forumet!
Jag har lite problem som jag hoppas att ni med mer kunskap skall kunna hjälpa mig att lösa.

Har för närvarande en Volkswagen T3 1.9 motorkod DG (bensin) som behöver lagas.

Det som behöver lagas är egentligen att jag behöver en helt ny motor då jag tyvärr (dum som man ibland kan vara) kört motorn tom på kylarvätska och därmed förstört hela skiten.
Frågan är då;

Måste jag försöka hitta en likadan motor, eller kan jag sätta i en annan motor av någon annan modell som passar? (har kompisar som gjort detta med VW LT bla.)
Vilka motorer såfall skulle passa?

Var kan jag hitta dessa motorer?

Tack på förhand!

2

Bumpar denna tråd ifall få har sett den ICQ/ab Bump!

3

Allt är ju relativt, men alla w 1.9 och 2.1 borde väl passa utan jättemodifikationer! Sen finns ju adaptrar för Subaru,  golf osv men det är ju inte gjort på en handvändning

4

Hur vet du att motorn är förstörd? Har du öppnat och inspekterat den? Isåfall vad är det som har gått sönder?

/M

5

Streetvw skrev:

Hur vet du att motorn är förstörd? Har du öppnat och inspekterat den? Isåfall vad är det som har gått sönder?

/M

Lämnade in den på lagning och fick svaret att topparna har spruckit, M.m, skulle kosta en halv förmögenhet att laga,
Ny fråga; Kan man sätta i en annan typ av motor?

MVH

6

Bumpar igen! Hjälp snälla!

7

Billigast vore väl att få tag på en beggad DG och sätta i. Annonsera här eller på Typ2-klubben så kanske det flyter upp något. Annars går väl toppar att få tag på, nya kostar 375 euro på TK. Är det 100 att topparna spruckit eller är det bara manteltätningen vid topparna?

8

å konvertere til en 2,1 krever at du får med hele elsystemet bak til innsprutningssystemet, så må du modde litt på koblingene i den sorte boksen på torped veggen samt bytte motorbøylen til en 2,1 bøyle. Enklest er å jakte på en annen DG motor alternativt ta ut motor å sjekke hva som er galt. MEst sannsynlig er det kun vannkappepakningen/e / manteltätningarna som har gått. koster fra ca 11-1600 kr + arbeid. Grei sak å gjøre selv hvis en kan og har mulighet å skru selv

9

Ska man ändå byta typ av motor så kan man ju likväl stoppa i en 1.8t med sprängkåpa o utgående axel från en dieselbuss, inte nämnvärt mer jobb än att byta till 112i men en pålitligare maskin med mer sås