1,526 Senaste redigerad av easos (2014-07-20 21:31:45)

michaelth skrev:

ICQ/ag Grattis bra jobbat.. varför tar däcken i??
att bilen lutar kanske beror på att något fjäderblad har gått av... ICQ/ac kompensera med mer luft på den sidan, i highjackern..

Tack ! ICQ/ab

Däcken tar i i insidan av skärmen/hundbenet.. hade jag vart smart så hade  jag tubbat ända ut.
Mja bladfjädrarna var i alla fall hel när jag plockade i dom.. och jag tror inte de har gått nått blad faktiskt.
Kan inte kompensera med luft då jag inte löst de där med ventil på ena sidan... trycker jag upp så får jag lika luft i bägge dämparna.
tycker hijackersen är rätt så kass faktiskt då de lyfter dåligt.. klart de lilla de lyfter hjälper när man ska ut/in i verkstaden...
men annars rätt svampig tyckte jag på test-turen... men vi får se.. har läckage nånstans med... så luften försvinner rätt snabbt.
Har inte köpt någon kompressor till bilen än då jag inte vet om jag ska köra med hiijackersena.. Det återstår att se.

Det får bli originalplåtisar så länge.. undra va det är för ET mått på original bussfälg... hmm...
4.5 bred är dom väl antar jag... undra om 175/60 blir bra bak..hm..

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

1,527

grymt jobbat gubben Default/smile

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

1,528

Har också problem med att BRM fälgarna breddar utåt för mycket. Lite synd

1,529

Johannes skrev:

Har också problem med att BRM fälgarna breddar utåt för mycket. Lite synd

Japp tyvärr...såg bra ut när man grejade i verkstan men sen när man kom ut
och testkörde så vart det helt annat...tyvärr Default/hmm

1,530

Har själv Mercedes Vito plåtfälgar 5,5x15 (ET62) hittar du nog på närmaste skrot original plåt tror jag har ET45

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

1,531

Skåningen skrev:

Har själv Mercedes Vito plåtfälgar 5,5x15 (ET62) hittar du nog på närmaste skrot original plåt tror jag har ET45

Okej ja men då lär jag ju kapa ur centrumet från mina & i med dom i vitofälgen då jag har wide 5
Så nja... får duga med original 4,5 så länge ICQ/ab

1,532

Skönt att få ut den i ljuset och provköra lite iaf. Att det blir mindre bakslag är liksom en del av hobbyn.. Snyggt jobbat Andy !  ICQ/af

You´ll never know...

1,533

Kul att se den i dagsljus, jäklar vad bra den blev ICQ/ab

1,534

Skönt med en provtur.

Jag har också varit med om att bussen lutar.  Min teori är att det händer då man blandar ihop bladen. Dvs blandar höger med vänster.

Kan du inte köra med coilovers eller gasdämpare. Eller tar däcken i så fort du sitter i bussen?

1,535

Haha ser nu att du har 205 i bultdelning, ja då funkar Mercedes fälgar sådär, har ju inte bakdaterat min hjulupphängning  ICQ/ad

Det är inte så konstigt att den blir lägre på förarsidan, om du inte har delning på luftfjädringen så pressar sidan med mer tyngd över luften på andra sidan, dvs din tyngd sänker v sidan samtidigt som den höjer h sidan, fixa detta innan du börjar riva i fjädringen

Roligt att den rullar i alla fall  ICQ/ab

1,536 Senaste redigerad av easos (2014-07-21 20:46:46)

Demian skrev:

Skönt med en provtur.

Jag har också varit med om att bussen lutar.  Min teori är att det händer då man blandar ihop bladen. Dvs blandar höger med vänster.

Kan du inte köra med coilovers eller gasdämpare. Eller tar däcken i så fort du sitter i bussen?

Jo min teori är som din.. men jag har dock inte plockat bort bladen nått...
utan de har suttit exakt där de satt.. troligen har bladen blivit "slö" på förarsidan..
man skulle ha kompensera det med att vända på te.x de undra paketet så kanske det blir rakt ?
Men det får vara nu.. för det är en del att riva för att testa.

Jo klart man kan köra med coils men nu sitter det luft och de får sitta.. jag får köra lite
snett ett tag.. jag e ju lite sne själv ICQ/ae

1,537

Skåningen skrev:

Haha ser nu att du har 205 i bultdelning, ja då funkar Mercedes fälgar sådär, har ju inte bakdaterat min hjulupphängning  ICQ/ad

Det är inte så konstigt att den blir lägre på förarsidan, om du inte har delning på luftfjädringen så pressar sidan med mer tyngd över luften på andra sidan, dvs din tyngd sänker v sidan samtidigt som den höjer h sidan, fixa detta innan du börjar riva i fjädringen

Roligt att den rullar i alla fall  ICQ/ab

Jo så kan det vara med... men e säker på att det har att göra med fjäderbladen.
Jag & en polare satt samtidigt i pickupen.. han fick lugnt mellan sin a fingrar mellan däck och innerskärmen.
Vi väger ungefär lika.

Japp skoj å rulla lite... men att pickupen ska få följa med på BRC känns lite långt borta nu.

1,538

Är det samma sak om du släpper ut all luften i bälgarna fram? och blir det värre om du har mycket tryck i bälgarna?

Låter konstigt att bladen är "slöa" på förarsidan, man ska helst inte vända på fjäderpaketen, eftersom paketet belastas åt "fel" håll är risken att bladfjädrarna går av

och risken är att du bara flyttar över det på höger sidan

1,539

Skåningen skrev:

Är det samma sak om du släpper ut all luften i bälgarna fram? och blir det värre om du har mycket tryck i bälgarna?

Låter konstigt att bladen är "slöa" på förarsidan, man ska helst inte vända på fjäderpaketen, eftersom paketet belastas åt "fel" håll är risken att bladfjädrarna går av

Japp det hänger lika på vänstersidan fast jag släppt ut luften ur dämparna.

Hmm okej... kanske satt de åt fel håll och nått har gått av nu då ? ICQ/ac
Synd att jag inte fick denna infon tidigare..att man ska sätta i bladen exakt där dom satt...
jag tog ur dom med buntband runt och la dom sen så stoppade jag i dom och kan ha blivit åt fel håll... Default/hmm

1,540

Idag fick jag celebert besök av spaan och hans tjej...
Som hade vart ut på bussemester .
Blev en massa buss/pickupsnack och även lite bubbla snack ICQ/ab
Tack för titten det var trevligt !

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/A865BA5F-22FF-4AB7-AE98-E864D73530EB_zpsf7ra8zov.jpg

1,541

Tack själv för att man fick kika förbi.
Var ju bara tvungen att svänga förbi på hemvägen för att se pickupen. Och jo, den är jädrans fin den där 72an!  ICQ/af
Hoppas nu bara att det som kvarstår går smidigt att åtgärda. Men dumt att stressa också.
Själv funderar jag på att svetsa fast något typ av skrapskydd till avgaset på min.  ICQ/ad
Inte långt kvar innan det är hål överallt i det...

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

1,542

easos skrev:
Skåningen skrev:

Synd att jag inte fick denna infon tidigare..att man ska sätta i bladen exakt där dom satt...
jag tog ur dom med buntband runt och la dom sen så stoppade jag i dom och kan ha blivit åt fel håll... Default/hmm

Jag tror inte att dom har gått av genom att du bara släppt ner bussen på hjul och tagit en sväng.

Jag har varit med om att ett blad gått av för mig, och då small det till rejält i bussen.

Hur mycket diffar den i höjd per sida?  Är skillnaden bara 5-10mm, så är det nog helt normalt. Börjar det bli 15-20mm, så är det nog nått som är fel.

1,543

Demian skrev:
easos skrev:
Skåningen skrev:

Jag tror inte att dom har gått av genom att du bara släppt ner bussen på hjul och tagit en sväng.

Jag har varit med om att ett blad gått av för mig, och då small det till rejält i bussen.

Hur mycket diffar den i höjd per sida?  Är skillnaden bara 5-10mm, så är det nog helt normalt. Börjar det bli 15-20mm, så är det nog nått som är fel.

Okej det är nog runt 15-20mm skulle jag tro.. nu står pickupen utan hjul på pallbockar
så får kika mer sen när jag får nya däcken som ska krängas på på plåtfälgarna.
Undra va det kan vara för jox då rå ICQ/ac

1,544

Spaan skrev:

Tack själv för att man fick kika förbi.
Var ju bara tvungen att svänga förbi på hemvägen för att se pickupen. Och jo, den är jädrans fin den där 72an!  ICQ/af
Hoppas nu bara att det som kvarstår går smidigt att åtgärda. Men dumt att stressa också.
Själv funderar jag på att svetsa fast något typ av skrapskydd till avgaset på min.  ICQ/ad
Inte långt kvar innan det är hål överallt i det...

Haha ja det kan ju behövas... särskilt om du ska ner på min gård ICQ/ad

1,545 Senaste redigerad av easos (2014-07-31 17:43:42)

JA det var nära men tyvärr får DH´n stanna hemma från BRC.
Har testkört med "nya" fälgarna och det verkar ju går bättre..
Hör ett vinande ljud bakifrån och jag misstänker anliggande bromsar...
ska justera tillbaka bromsbanden lite så får vi se... Överlag så går den rätt bra men en aning svampig
med luftdämparna tyvärr.
Sen är det massa småplock med passagerarsoffan fram och lite här och där... man börjar få slut på kraft fast men är så nära.
Troligen så laddar inte generaton som den ska heller så det lär också åtgärdas.
Jaja.. här är bilder på nya uppsättningen hjul. Vela ju ha BRM´s men men det tog ju i så då fick det bli original så länge.
Sprutade navkapslarna i samma färg som bilen.. blev helt okej.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/Dos2_zps295553ba.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/Dos3_zps05c41422.jpg
Denna bild är lite för ljus... blev lite svårt att få till med kameran när jag stod inne i verkstan och fotade ut.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/Dos1_zpsbf39eeb0.jpg

SÅ ser ni denna på BRC:
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/littleleroyaffisch.jpg
Så tänk att den är en lichtgrau dubbelhytt istället ICQ/ad

Ses på BRC !

Hörs Hej !

1,546

Tråkigt att inte hinna förstår jag men grattis till en otroligt frän DH ICQ/ab

1,547

Ja den blev riktigt fin, gillade originalfälgarna också ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

1,548

Vart grymt bra det där, synd på brc men det kommer fler möjligheter...

Tänk om man hade en Lichtgrau DH med Soltak...

/foppa

1,549

Det ser jättebra ut. Grattis till en jättefin buss. Ta lite ledigt från skruvandet och låt det gå lite tid så kommer säkert inspirationen och krafterna tillbaka.

1,550 Senaste redigerad av Voff (2014-08-01 12:26:42)

schleu skrev:

Det ser jättebra ut. Grattis till en jättefin buss. Ta lite ledigt från skruvandet och låt det gå lite tid så kommer säkert inspirationen och krafterna tillbaka.

+1

easos skrev:

...

SÅ ser ni denna på BRC:
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/littleleroyaffisch.jpg
Så tänk att den är en lichtgrau dubbelhytt istället ICQ/ad

...

Nä du. De som är där kommer att tänka och tycka att du har en riktigt schysst "bubbla". Default/smile