1

Safarifönstret hålls öppet/uppe av ett L-formad fäste som är skruvad i ramen med 2 pyttesmå skruvar.
Den fick sig ett slag och gängorna förstördes. Har limmat en gång men det höll dåligt.

Vad gör man? ska man gänga om eller finns det något superduper-urstark-lim?

Ber om överseende för den dåliga skärpan.

Post's attachments

WP_000044 - Copy.jpg, 97.85 kb, 653 x 490
WP_000044 - Copy.jpg 97.85 kb, 274 downloads since 2014-07-09 

WP_000051 - Copy.jpg, 92.8 kb, 653 x 490
WP_000051 - Copy.jpg 92.8 kb, 275 downloads since 2014-07-09 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Tja då jag e i tankarna att limma barndoor gångjärn på splittrutramar.. allt går att limma med rätt lim, fast man måste förståss rengöra väl..
i mina tankar e att slipa ytan tvätta med sprit eller aceton sen använda karrosseri 2 k lim.. i ditt fall skulle jag göra samma, men använda epoxi lim.
viktigt e ju alltid att det inte bryter i limfogen.. e stagen kanske dåligt inriktade  mot kaross fästet så det bryter.. då håller inget i längden.
kanske hjälper om bulten lossas något/fästet säras lite, så det blir lite glapp där,

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av lasslo (2014-07-09 23:25:03)

Om du tar loss hela rutan och delar ramen, den är väl delbar? Då kan du kanske gänga upp hålen en storlek och få i grövre skruvar? Och ev gröpa ur lite i gummilisten, så det får plats.
Sen, innan du skruvar fast med dom nya, grövre skruvarna så gör du som Michael skriver. Då får du både skruv och starkt limförband.

Eller, om både rutram och fäste är rostfritt, så kan du gå till någon som är duktig på att svetsa rostfritt och få det svetsat? Då måste du oxå ta isär allt först.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-10 00:15:16)

michaelth skrev:

Tja då jag e i tankarna att limma barndoor gångjärn på splittrutramar.. allt går att limma med rätt lim, fast man måste förståss rengöra väl..
i mina tankar e att slipa ytan tvätta med sprit eller aceton sen använda karrosseri 2 k lim.. i ditt fall skulle jag göra samma, men använda epoxi lim.
viktigt e ju alltid att det inte bryter i limfogen.. e stagen kanske dåligt inriktade  mot kaross fästet så det bryter.. då håller inget i längden.
kanske hjälper om bulten lossas något/fästet säras lite, så det blir lite glapp där,

Med tanke på att standardskruvarna är mikroskopiskt små så kan det inte vara en så där fenomenal belastning de är tänkta att utsättas för- När vi åkte från Småland igår var förarsidans safari uppe nästan hela vägen och det blåste stundtals riktigt rejält.

Därför tänkte jag att robust lim skulle räcka. Dessutom tänkte jag använda Loctite till skruvarna fast gängorna är nästan helt väck.
Tack för tipset. Om bulten mellan stagen och det L-formade fästet hålls liiiite löst så är det ingen spänning sidledes. Återkommer med rapport.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-10 00:12:47)

lasslo skrev:

Om du tar loss hela rutan och delar ramen, den är väl delbar? Då kan du kanske gänga upp hålen en storlek och få i grövre skruvar? Och ev gröpa ur lite i gummilisten, så det får plats.
Sen, innan du skruvar fast med dom nya, grövre skruvarna så gör du som Michael skriver. Då får du både skruv och starkt limförband.

Eller, om både rutram och fäste är rostfritt, så kan du gå till någon som är duktig på att svetsa rostfritt och få det svetsat? Då måste du oxå ta isär allt först.

Jo, ramen är delbar, den levereras omonterad det var faktiskt vid monteringen som fästet fick sig en smäll. Jag har lösningen med att gänga upp som plan b. Ramen är i aluminium så jag undrar om det går att "tvinga" in lite större skruvar och använda Loctite. Håller er informerade.

6

Det går inte att  bara flytta fästet 5mm och borra/gänga nytt?

7

Popnita kanske kan funka?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

Marantz skrev:

Det går inte att  bara flytta fästet 5mm och borra/gänga nytt?

Ja det vore ett alternativ fast jag vet inte hur stagen växelverkar då med olika fästpukter.
Alternativt vore att gänga om på samma ställe med större skruvar. Den som har sett hur
og skruvarna ser ut (CE) vet att det är i minsta laget, de är mikroskopiska?

9

Torpa skrev:

Popnita kanske kan funka?

Jag antecknar, det är en möjlighet kanske inte högst på listan. tack!  ICQ/af