1

Fick en tvåa på besiktningen på icke fungerande vindrutespolning, det är helt dött när man drar i spaken har kontrollerat att säkringen är hel. Vad brukar det vanligaste felet vara, är det nån som har kopplingsschema eller skiss på hur det är kopplat. Är svårt att hitta info på nätet då det verkar som Sverige verkar vara enda landet med motor för spolningen. Är det olika motorer för vindruta och lyktorna?

/Foppa

2

du har en högtryckspump som sprutar på lyktorna med en extra utgång som går till en vanlig pump som sprutar på rutan. Ta bort panelen där så ser du

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

3

Det kan vara så att du fått in fukt i den motorn som driver spolarpumpen, det kan också vara så att det är oxid på anslutningarna.
Du kan ju också kolla i andra ändan, vid torkarreglaget, om kontaktblecken där sluter eller om det är nån kontakt eller ensam kabel som lossnat eller av misstag klippts eller klämts sönder nånstans.
Jag tror att lagen om strålkastarrengöring upphävdes 1993, men kolla det själv!
I så fall kan du strunta i den detaljen, och montera en enkel spolarpump från ex.v. Biltema istället för den som lagt av. Och koppla den till vindrutans munstycken.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Japp det lär rivas isär, börjar med att mäta att strömmen går fram så får vi se sen. Sitter vindrutepumpen i serie med lyktpumpen, eller får den ström endå fast lyktpumpen är kass? Spolningen till lyktorna har jag plockat bort så det behövs väl egentligen bara en pump till vindrutan. Bra tips med universalpump det borde lösa problemet om min pump är trasig.

/Foppa

5

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … sal-58639/
En sådan här kanske du kan använda om du inte får igång originalet.
Det verkar på fo_eldarks inlägg som om det är spolarvattnet som ligger i serie, inte den elektriska koplingen.
Jag körde litet VW buss då jag gjorde min vpl, samt då jag var ambulanssjukvårdarelev på några brandstationer på tidigt 1980-tal, minnet kan svika, men jag har precis för mig att båda spolarna startade när man drog i spaken, men strålkastarpumpen stannade efter några sekunder, men vindrutespolaren fortsatte tills man släppte spaken, så det kan ju vara nån elektronik, något fördröjningsrelä eller liknande inblandat på något vis också...?

Bra att lagen om strålkastarspolning togs bort, undrar hur många tusentals kubikmeter spolarvätska som sölats ut i naturen till nästan ingen nytta...

6

Liten uppdatering, började kolla lite på spolningen idag. Mycket riktigt så sitter det två pumpar där vattnet går i serie men strömmen går separat från säkringsdosan. Med tändning och halvljuset på så får den lilla pumpen ström när man drar i spaken och det knäpper i den men det kommer inget vatten, den stora däremot får ingen ström i samma läge. Behöver den stora pumpen (lyktspolningen) gå för att den mindre (vindrutan) ska få vatten, kom inge längre så tänkte jag skulle få lite input innan jag går vidare...

/Foppa

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-21 06:02:06)

Det beror ju på pumpens konstruktion.
Jag misstänker att det rör sig om centrifugalpumpar, och då borde ju det kunna passera vatten även om pumpen står stilla, teoretiskt... men det fungerar nog dåligt i verkligheten....
Om det går att plocka isär lyktpumpen så gör det, det behver inte vara något elektrisk fel, det kan vara skräp som täpper till i pumphuset. Det är ju en rätt så kraftig pump (om det är samma pump på sena 1303) eftersom trycket till strålkastarnas munstycken skulle vara rätt så högt.

Men det kanske är en felkopplning också...? Jag vet inte har inte sett något schema.
Men strålkastarpumpen skall bara funka då ljuset är tänt, vindrutepumpen skall ju däremot funka i alla lägen.
De bussar jag relaterade till hade ju aut.halvljus och då gick ju ändå båda pumparna vid spolning.

8

den stora måste gå för att vattnet ska komma till den lilla. Plocka bort den stora du behöver inte lyckt spolning

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

9

Bra info, jag rycker lyktpumpen och kopplar vattnet direkt på lilla pumpen och lurar igång den...

/foppa

10

Fick igång pumpen efter en hel del 5-56 och ett antal tryck senare. Så nu sitter den direkt på spolarbehållaren, dom andra grejerna ryckte jag ur. Tack för all hjälp...

/foppa