151

Du säger att du tappar 26häst på hjulen, jämfört med vad då?

Fläkt o låda tar väl ca 10häst vardera...

S

152

Nu driver ju inte fläkten hjulen ICQ/ad men att förlora 26hk i låda och lite cv knutar e mycket tycker jag. 12-15hk är okej men 26hp.. Nä

153

Blev lite fynd från BR. IDA insug, 019 fördelare och någon annan fördelare, rostklumpsplatta tändkablar och en taxi skylt ICQ/ag klart jag behöver en sån!
http://forumbilder.se/DD3EG/image.jpg

154 Senaste redigerad av niklasg (2014-07-20 18:16:19)

Lite spännande har hänt sen 1600cc råttan blev klar.
Den förra 1800cc som gick sönder har nu satts ihop igen med lite ombyggnad.
Borret e ökat till 90,5mm så volymen blir 1955cc, topparna har fått en ny styrning och planats 2mm till (6mm samanlagt/topp)
Kompet hamnar på 11.5:1. Kammen blir en w125 med 1,25vippor.

Kommer inte montera motorn i bubblan iår då 1600cc som sitter i går så jävla fint och ska gå upp till BRC.

har även fått ett typ4 block och toppar uppborrade, framtidsplanen e 2,8-3L med massa vrid.
Så om någon vet någon som e grym på att byta ventilsäten så skicka ett pm
även om någon råka ha en 86mm vev, 105-104mm cylindrar eller en satts för att montera stående fläkt så e jag intreserad

Post's attachments

bild.JPG, 141.55 kb, 640 x 480
bild.JPG 141.55 kb, 208 downloads since 2014-07-20 

image[1].jpeg, 167.67 kb, 640 x 480
image[1].jpeg 167.67 kb, 206 downloads since 2014-07-20 

image[1].jpeg, 167.67 kb, 640 x 480
image[1].jpeg 167.67 kb, 204 downloads since 2014-07-20 

155

Ska bli kul att följa ICQ/ab

156

Låter ju som att det kan bli riktigt spännande att följa fortsättningen, mycket händelserikt ICQ/ab  Jag PM:ar dig angående en sats för att montera stående fläkt på typ 4.

Fat chick fanatic

157

Nästan 100mil körda i helgen, jkpg - BRC tur&retut. Brutalt soligt väder och bra tider på strippen! Vart lite orolig innan resan om motorn skulle klara av värmen då den dagarna innan börjat krångla lite med gången och oljelekage från ventilkåporna, men efter en lätt service med nya packningar, tändkablar, tittat på stiften, justerat ventilerna och blåst igenom lågfartsmunstyckena gick han som en dröm upp längstmed Vätterns kust och vidare till Tierp. Oljetemp låg aldrig över 70c i extratråget (ca 80-85c i motorn) inte ens på vägen hem då vi tog E4an och körde om det mesta. Snittade nog 3700rpm hela vägen. 0,9-1L milen!

Så jag måste säga att jag e jävligt nöjd med den här motorn!
Köpa?

158

skriva något för att skriva något...

Inte massa gjort i sommar, har mest letat delar till den andra baggen som ska bli AWD baja byggt på typ 1 låda med bmw diff... och som det ser ut nu hittar jag ingen diffklump med bra utväxling att sätta fram så kanske sätter jag en typ 1 låda fram oxå.
Det som kommer behövas göras är att förlänga pinjongdrevsaxlarna, bygga en helt ny noskon med stödlager och packbox, nya gavlar av stål för bmw diffen osv osv... ICQ/ag

ska fixa en låda till den orange bubblan med.
Kommer byta fyrans drev då som jag förstått det har AT lådorna 0,93 i utväxling  och den tidigare AH lådan jag demonterat ska ha 0,88.
0.88 ihop med 3,875 slutväxel borde få ner varvet lite. sedan nya synkringar, HD gavel och superdiff så borde den hålla för gatan.

Ingen som råkar ha ett par golf mk1 spindlar över, helst kompletta med skivor, ok, yttre drivknut.....

159

Inte mycket gjort sen man ställde av baggen.jag har mest funderat på vad man ska hitta på dem motorerna. Införskaffat en Saab 9-5 (billigt) till tanten så hon får plats med barnvagn ICQ/ae behövde bara fixa allt med bromsar, avgas, rost, totalrenovera motorn... Saab service helt enkelt!

1600cc motorn jag bänkade förra året har jag tänkt bygga vidare på. Ska byta till rostfria ventiler (35-32mm), w120 kam ist för w110, 1,25:1 vippor på insug, idf 44or och 1 1/2" merga avgas. Har renoverat en 019 fördelare och flyttat över brytarlös tändningen från en eftermarknads 009, tror det ska funka bra till denna motor. Behöver bara nya lyftare så ska jag börja sen.

Den andra motorn, 1955an hade jag lite mer problem med. Spikade och behövde justering av ventilerna en gång i veckan. Hade ett jävla drag men det blev aldrig riktigt bra.
Vad kan det va som är den troliga orsaken till att jag behöver justera ventilerna hela tiden? Geometrin var perfekt! Och det är alla åtta ventiler. Kan det va coilbind, bottnande lyftare, skitkvalitet på crmo stötstängerna (EMPI)? Smörjningen borde va tillräcklig då vevhuset är Bob Hower mod. Använder w125kam, 1,25:1 vippor, dubbla fjädrar som satt på 044 topparna med nya crmo brickor då dom som satt på höll på att tappa knastren.
Så vad tror ni?

Post's attachments

image.jpg, 113.68 kb, 640 x 480
image.jpg 113.68 kb, 211 downloads since 2015-01-25 

image.jpg, 94.5 kb, 640 x 480
image.jpg 94.5 kb, 211 downloads since 2015-01-25 

image.jpg, 111.05 kb, 640 x 480
image.jpg 111.05 kb, 198 downloads since 2015-01-25 

160

Remskivan saknar graderingen efter att en ölburk skavt emot ICQ/ag
Tog ett gammalt tändstift, slog ut porslinet och gängade med m10. Sedan skruvade jag i en ca 2-3cm för lång skruv. Perfekt verktyg att hitta TDC, bara skruva in i toppen, snurra veven tills det tar i och markera på svänghjulet sedan byta riktning tills det tar i och markera igen. Mitten mellan markeringarna är TDC. För att få fram 32grader BTDC tog jag 130/360*32=11,55 alltså ca 11,5 kuggar innan TDC på svänghjulet. Sedan bankar man in markeringarna på remskivan, klart!

161 Senaste redigerad av niklasg (2015-02-08 21:20:14)

1600cc "Råttan" är nu nedmonterad, lyftargaleriet är urfräst så dom nya kamföljarna inte bottnar med nya kammen (w120). Oljedräneringshålet från packboxen (svänghjulet) är uppborrat till 6,5mm. Ett av "Bob Hoover mods"en. Det här blir det ända jag gör på botten. Topparna får rostfria ventiler som bara ska få sig en 30graders vinkel först. Funderar på om man skulle dra en slang från 3,4ans topp tillbax till tråget för att få bättre oljekontroll vid höga varv. Denna ventilpackning läckte ibland vid hård körning. Och nu förväntar jag mig att få toppeffekten vid +6k rpm.

Lager och lagerlägen har klarat sig fint trots hårt kört med upp till 7000 varv ibland. W110 kammen och kamföljarna såg ut som nya trots att jag haft enkla fjädrar. Använder mig av "EMPI billet" lyftare med smörjhål 28mm. Billiga som fan och överraskande bra. Ska använda dessa till W120 kammen oxå.

Tänkte oxå tipsa om att göra egna packningar ist för att använda dom feta värdelösa insugningspackningarna man kan köpa som förstör insugsvinkeln helt. Man kan få tag på 0,8-1mm ark där man slår ut hålen för pinbultarna först, sen formar dom och plaserar dom på toppen. Slå sedan försiktigt med kulhammare runt porten så blir packningen perfekt!

Post's attachments

image.jpg, 103.4 kb, 640 x 480
image.jpg 103.4 kb, 189 downloads since 2015-02-08 

image.jpg, 131.83 kb, 640 x 480
image.jpg 131.83 kb, 198 downloads since 2015-02-08 

image.jpg, 124.52 kb, 640 x 480
image.jpg 124.52 kb, 188 downloads since 2015-02-08 

162

Då kan jag tipsa om att det finns mkt bättre packningsmaterial att tillgå. Den klibbar inte fast och är lättare att skära i. Den kommer från industrivärlden och är grön, finns i olika tjocklek.

Minns bara inte vad fan den heter just nu.... :-(

163

Jag brukar pensla in packningarna i curil K2 så går dom använda igen.
Jag köpte ett ark på lokala motorrnoveringen. Fabrikat elring.

164

Förstör insugsvinkel? Kan du utveckla det där?   Lägg på vanligt fett på packningarna innan montage så fastnar de inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

165

Det enda som händer med en tjock packning, under förutsättning att den är plan, är att insugen kommer aningen längre ut och upp.. men den får var stöddigt tjock om det ska bli någon större skillnad... vinkeln ser jag inte heller hur den ska kunna ändras.

166

Det jag menade va att om man portar så övergången mellan topp och insug hamnar i en vinkel och inte 90grader i förhållande portens riktning så kommer en tjock packning förstöra den lena övergången man filat så länge ICQ/ad

167

Just därför använder iaf jag den packningstyp jag beskrev ovan, dels så finns den i olika tjocklek, dels så skär man den med skalpell efter kanalen i toppen, den "luddar" inte som vanlig packning tenderar att göra.

168

Dagens ansträngning! Bra att ha! Solid växelådsfäste, eldade upp ett gammalt fäste och använde den ena delen och svetsade på lite skrot (10mm)...
.. Ska nog hålla för det mesta ICQ/ad

Hur vanligt är det att vibrationerna spräcker växellådan vid noskonen när man inte har något gummi? Oplanerade överraskningar händer ibland när man inte använder gummi ICQ/ag

Post's attachments

image.jpg, 121.86 kb, 640 x 480
image.jpg 121.86 kb, 215 downloads since 2015-02-11 

169

Det blir krafter på noskonen som den inte är avsedd för. En Bergbalk är mycket bättre.
http://user.tninet.se/~xnf969f/minabilar/min50/faste_fram.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

170

Jo det blir ju en sjukt dålig vinkel så det känns inte konstigt om man drar av noskonen till slut. Kan man skippa främre fästa om man använder en bergbalk eller liknande?

171

niklasg skrev:

Jo det blir ju en sjukt dålig vinkel så det känns inte konstigt om man drar av noskonen till slut. Kan man skippa främre fästa om man använder en bergbalk eller liknande?

I 1948 skjønte Porsche at det var en svært dårlig idè å bruke rammegaffler til å feste sine motorer og girkasser. Man kan benytte Berg og andre stag men så lenge det hele henger i to "tannpirkere" så hjelper det lite.

Mvh
BB

172

Fått hem dom sista ventilerna nu. Gav dom en 30graders vinkel för ökat flöde. Finns en gammal ventilslip på jobbet, ventilen sitter inte helt centrerad i den längre men den duger till back-cut om man roterar ventilen 1/3 varv och kör igen några ggr så blir det hyfsat jämt.

Post's attachments

image.jpg, 66.13 kb, 640 x 480
image.jpg 66.13 kb, 192 downloads since 2015-02-20 

173

Ventiler inslipar och monterade med std fjädrar för inkörning av kam och lyftare. Avgsportarna har portars upp för 1,5" avgas. Långblock är nu klart med ventiljustering. Kommer köra in kammen med 1,1:1 vippor då std ventilfjädrarna inte värkar klara 12,5mm lyft som den skulle få med 1,25:1 vippor.

Post's attachments

image.jpg, 98.23 kb, 640 x 480
image.jpg 98.23 kb, 195 downloads since 2015-02-22 

image.jpg, 113.83 kb, 640 x 480
image.jpg 113.83 kb, 213 downloads since 2015-02-22 

174

Börja känna att tiden är knapp nu. Snön är borta och förra året va bilen ute redan i april. Har rätt mycket kvar att göra. Jag har plockat ut 1955cc motorn då denna ska fixas lite senare. Flyttade över 1,5" avgaser till 1600råttan som är nästan klar för start/inkörning av kam och lyftare.

Vad som mer står på att göra listan...
*byta fjädrar, vippor och kapa stänger efter inkörning
*bestyckning av förgasare
*byta växellåda för att öka varvtalet ICQ/ad
*peta dit linelock på frambromsarna
*fixa till vajrarna till handbromsen (dålig vinkel just nu)
*felsöka laddningen (tror någon diod är bränd i generatorn)

+ helrenovering av Saab 2,0T motor och allt annat skit som ska fixas på den bilen...

Post's attachments

image.jpg, 130.15 kb, 640 x 480
image.jpg 130.15 kb, 204 downloads since 2015-03-10 

image.jpg, 132.06 kb, 480 x 640
image.jpg 132.06 kb, 189 downloads since 2015-03-10 

image.jpg, 119.44 kb, 640 x 480
image.jpg 119.44 kb, 198 downloads since 2015-03-10 

image.jpg, 122.12 kb, 640 x 480
image.jpg 122.12 kb, 194 downloads since 2015-03-10 

175 Senaste redigerad av niklasg (2015-03-14 18:34:47)

Då har första uppstarten och inkörning av kam blitt gjort. Körde runt motorn utan stift först för att få oljetryck och det gick snabbt och smidigt. Sen va det ett jävla jobb att få den starta då den inte sög soppa först, sedan surade stiften. Problemet va att startmotorer inte fick snurr nog för att starta skiten så slutligen fick jag använda en borrmaskin för få fart på den. Körde 18min sen va den 2år gammla soppan som låg i en smutsig dunk slut... Tur man använder filter ICQ/ag

Bytte fjädrar och ska byta vippor och kapa stänger sen innan den hamnar i baggen.

Post's attachments

image.jpg, 126.94 kb, 640 x 480
image.jpg 126.94 kb, 206 downloads since 2015-03-14 

image.jpg, 73.15 kb, 640 x 480
image.jpg 73.15 kb, 195 downloads since 2015-03-14 

image.jpg, 118.21 kb, 640 x 480
image.jpg 118.21 kb, 188 downloads since 2015-03-14