1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-19 13:45:40)

Funderar på att bygga ett litet dashbord till splittbussen och undrar om någon har gjort
en och vill dela med sig av sina erfarenheter och specar eller om ni har sett något snyggt. Beskriv eller länka till bilder.
Materialet och stilen har jag redan bestämt, betsat och fernissat finträ. Jag är mera ute efter idéer om lämplig
upphängning (viks den ner med gängor eller tas den av och på) och framför allt praktisk form, vet t. ex. inte om
det i längden blir bättre med en som på bild eller lite smalare och längre längs framsidan. Alla tips välkomnas.

PS: Med jäm na mel lan rum träffar jag en gammal jazzbasist (85+ fortfarande aktiv!!) här i Malmö som alltid har
lovord om bussen och minns sin egen buss som han turnerade i för många år sedan även ner på kontinenten.
Han minns hur han "körde medan han åt pizza" på ett sådant dashbord.  Default/lol

Post's attachments

782447.jpg, 102.53 kb, 533 x 400
782447.jpg 102.53 kb, 239 downloads since 2014-07-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Borde gå att göra en enklare hylla som hakas i luftgallren.. sen kan det ju blir lite knixigt att växla.. med pizzan på bordet... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jag tänkte om Westfalia hade ett sådant bord i några av sina modeller.
De hade nästan uteslutande geniala lösningar.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

Googlade lite men hittade denna i stället. Inte vad du letade efter men riktigt snygg ICQ/ab
http://www.serial-kombi.com/en-GB/split … 67-n312981
Man kanske kan göra en skiva som passar i dricka hållaren ICQ/ag

Post's attachments

image.jpg, 93.96 kb, 456 x 461
image.jpg 93.96 kb, 233 downloads since 2014-07-19 

Bubbla -62

5

Ja, det som är intressant med din bild är fästanordningen som skulle kunna användas för ett dashbord.

Jag hittar många Westy exempel till bay men inga till split, som man kan börja undra om det öht gjordes.

Och till bay krävs extra påskruvade fästanordningar som på splitten skulle kunna hakas i luftgallren som michaelth föreslår.

Har ännu inte hittat bilder på dashbord till splittbuss.

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Westfalia- … 0570527346

Post's attachments

medium5.jpg, 12.93 kb, 291 x 218
medium5.jpg 12.93 kb, 227 downloads since 2014-07-20 

6

Sätt utdragbara skenor under handskfacket (vilket för övrigt är störst i klassen ICQ/af ) och skruva fast en skiva i dessa.
Låt skivan sticka fram och vara avrundad i framkant med hål med nät i som drickahållare.
Alltså låt skivan sticka ut så den är tillgänglig drickahållare på heltid.
Om man gör en utvikbar skiva på den utdragbara skivan så blir den ännu större.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Det är till en splittbuss jag ska ha dashbordet. Inget handsfack där inte. Men jag förstår tanken.

8

Handskfacket, hyllan, "same shit different name"  ICQ/ag  ICQ/ag

Jag var ner och mätte på en av mina splittar, och bedömer att det finns ett tillgängligt utrymme på ca 25x40cm.
Om man då gör den vikbar/utfällbar så kan man få en yta på 60x40 om den sticker ut lite från hyllan från början.
Kan bli lite svårväxlat dock Default/yikes
Fixar man dessutom till ett enkelt stöd mot sittdynan så blir det extra stadigt.

Plats för en pizza alltså ICQ/af  ICQ/af

9

Mogge skrev:

Handskfacket, hyllan, "same shit different name"  ICQ/ag  ICQ/ag

Jag var ner och mätte på en av mina splittar, och bedömer att det finns ett tillgängligt utrymme på ca 25x40cm.
Om man då gör den vikbar/utfällbar så kan man få en yta på 60x40 om den sticker ut lite från hyllan från början.
Kan bli lite svårväxlat dock Default/yikes
Fixar man dessutom till ett enkelt stöd mot sittdynan så blir det extra stadigt.

Plats för en pizza alltså ICQ/af  ICQ/af

Faktiskt den vikbara varianten gillade jag. Ref stödet funderade jag på att stödja mot framkanten av
hyllan eller längst in i hyllan. Jag planerar för småpizzor, inga Grandiåsa stora tunga familjepizzor
"med mycket av det goda"  Default/lol

10

Man kan ju göra en brevlåda fram på bussen och alltid ha den parkerad utåt vägen hemma, då kan man öppna locket på brevlådan och köra in en så lång bräda att du kan ha pizzor serverade ut genom den bakre safarirutan........ Default/lol  Default/lol