1

besiktningen gillade inte mitt broms och blinkers system;) han blinkade och bromsade då dör blinkersen.
provade jordningen och där va inget fel med den.
blinkers reläet kanske som spökar??
tacksam för svar vill ju gärna få igenom bilen snart så man kan köra lite.

Post's attachments

bubblan.jpg, 127.67 kb, 960 x 720
bubblan.jpg 127.67 kb, 165 downloads since 2014-06-24 

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-27 15:52:10)

Jag skulle börja med att kolla jordanslutningarna i baklyktorna, igen!
Jag gissar att du inte har en sådan där koppling med gemensam broms och blinklampa...? (Eftersom du har just en något modernare baklykta).
Känt fenomen, att strömmen från en lampa tar den lättaste vägen tillbaka till batteriets minuspol, om det inte funkar att ta den ordinarie vägen tillbaks genom skärm, kaross och bottebplatta, tar strömmen vägen om en tjock glödtråd i blink eller bromslampan istället. Om nu båda dessa får plusspänning från bromskontakt resp. blinkrelä funkar inte den oönskade  återledningen och det blir allmänt kaos, eller mörker.

Gissa vad som händer om man har plastskärmar och ingen extra jordledning?
(Samma sak)

Gör som så att du ansluter en separat jordledning i lyktorna som du drar in nånstans i bilen och jordar ordentligt i bottenplattan, eller på annat bra ställe i kaross eller chassi.
Naturligtvis kan det ju hjälpa att fila rent från rost, billack och annat som kan tänkas hindra strömmen att hitta tillbaka till batteriet.

Om detta inte funkar så får vi fundera vidare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

tack björn.
håller på för fullt att felsöka. slipat rent jordningen bak.  men varje gång jag tänder fram och bak ljus så börjar det igen. så tänkte att jag får kolla jord runt om bilen. har provat jorda från bak till batteriet lite bättre men fortfarande så fort jag tänder de jävla framlyktorna så blir det kaos..=( idag märkte jag också att mitt 6mån gamla batteri inte villa laddas upp helt laddats i 2 dagar. tappade från 6 till 4 v så fort jag tände lyktorna.=/ även om laddaren sitter på
så besiktningen får vänta igen.=(
ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am

4

Ok, då har jag en idé. Börja med att se till att batteriet ger full spänning.
Det kan vara så att du har en kortslutning någonstans, eller iallafall en "halv kortslutning" som förbrukar så mycket ström att spänningen sjunker.

Kanske är det ett hugskott, men kolla så att de tre kablarna till de främre hel/halvljuslamporna sitter på rätt anslutningar, med det felet du beskriver gissar jag att det kan vara så att jord och helljuskablarna på ena eller båda sidorna förväxlats, beroende på hur ljustets stömställare ser ut, så kan ett sådant här fel fortplanta sig bakåt till bakljusen, men som sagt, det är en gissning.
Om det är så som jag gissar, så jordas halvljuset via helljusglödtråden, och om det bara är felkopplat på en sida, så jordas det genom minst två glödtrådar i den andra lampan, och kanske blir fel bakåt också.

Andra helt sjukt mystiska symptom uppkommer då man förväxlat de anslurningarna till små lamporna i hastighetsmätaren också...men det tror jag inte du har gjort. Jag har iallafall gjort det en sen natt i garaget, kabeln till heljusindikatorn blev kopplad till instrumentbelysningen... Varvid jag alltid fick helljus, och mysko parkeringsljus bakljus. Än mer konstigt blir det om man kopplar oljetryskslampan eller laddningslampan till instrumentbelysningen, eller jag menar tvärt om, om du kopplar instrumentbelysningen till laddningslampan går det inte att stänga av motorn, så länge ljuset är på... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Titta också efter hur det ser ut i lamphållarna, så att det inte finns några överledningar eller någon rost som då antingen leder ström oönskad väg, eller hindrar densamma att komma fram.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Utgå från det Björn skriver och kör uteslutningsmetoden.
Plocka bort en lampa i taget och testa, på så vis kan du kanske ringa in felet.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

7

Hur går det?
Spännande att följa felsökningen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

tack för snabba svar.. jobbar tyvärr som mest nu på sommaren så enbart tisdagar som jag får leka med bilen.. ICQ/ac så känns som ett långt projekt.. men batteriet lämnade jag in där jag köpt det och de ska kolla det till mig. så börjar där.. sen ska jag som du skrev kolla alla lyktor och blinkers så att ingen rost ligger och stör.
lovar skriva så fort jag fått gjort något med bilen..
men riktigt tacksam för alla idéer för själv så är jag inte ett stort fan av EL..=)

9

Ingen fara, men ibland inleds jag i den uppfattningen att medlemmarna här rotar med den ena näven i bilen, och har den andra handen samtidigt på tangentbordet... ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

hehe jo ja önskar att man hade det så... men nu ska du få höra lite.. batteriet blev kollat och va inget fel på det sa dem. koppla de egen jord direkt till batteriet på alla lampor blev bättre ljus styrka men samma fel. så kommer byta jordningsflätan och batteri "kopplingen" . så jordningen har jag inte hittat något större fel på.. ska kolla strålkastarna fram en gång till imorgon då jag nog inte hittade jordnings kablen på den..=/ va nog inte den jag trodde så finns fortfarande liten chans där..
imorgon ska jag kolla det med de 3kablarna du pratade om och lamphållarna.. sen hade min far någon idee om att koppla av "allt" från säkringsdosan och sätta in en efter en och se när det händer.. tror de va något sånt han menade.. men samtidigt som det är jävligt surt att det klabbar så är det en lite spänning i att hitta felet.. ICQ/ae

11

Att börja om från början som farsan sade är ju aldrig fel, men det är en hel del jobb med det, och det finns ju en risk med att koppla fel.
Men kolla att kabeln som sitter i godset i lamphållaren/lamphållarna sitter ordenligt fastskruvat i karossen. Det kan ju vara så att vissa armaturer saknar sådan kabel, att man förlitat sig på den skruven som håller det hela fast i bilen. Då kan det vara en idé att klämma två ringkabelskor på en kabel och fixa en sådan anslutning mot karossen.
Att koppla jord eller minuskablar direkt till batteriet är ju en fungerande lösning, men det är inte snyggt, blir lätt ett virrvarr av kablar. Bättre är att göra det ordentligt från början och se till att alla lampor har (minst) två bra anslutningar, en från kabeln + och en mot karossen -. (Broms/bakjuslampa och kanske någn mer har ju tre anslutningar)

Jag tror alltså att returströmmen letar sig en annan väg tillbaka till batteriet, än genom karossen, exempelvis genom den tjockare tråden i en blink- eller bromsljuslampa. Strömmen tar alltid den lättaste vägen, där det är minst motstånd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

nä jag som missförstått den gamle.. han vill koppla direkt från säkringsdosa de olika lysena och till batteriet så kunde vi se vilken lampa som orsakade allt.. har batteriet ståendes utanför bilen så kopplar +\- direkt på en sak åt gången.. de har visat sig att det något med bromsljus sladdarna.. så nästa vecka ska jag följa dem och se om jag finner det.
hittar en del små fel hela tiden och varje gång jag fixat till det bla jordningsflätan så märker man en förbättring. alla kablar har varit lite skadade men känns som jag börjar närma mig.
jag kopplade bak/broms lampan på batteriet direkt och allt annat vart kopplat som det skulle. och då fungerade det.. och all jordning är som det skall nu..
väldigt rörigt men de blir någ bra i slut änden.=)

13

Ja, vad bra,  lycka till!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

vill buga och tacka björn för tips och råd.. ÄNTLIGEN gick allt som det skulle. köpte en dremel maskin(julas billigare) och polerade upp allt, bytte kabelskor på säkringsdosan osv.. många små fel och det blev bara bättre och bättre. jordnings flätan bytte jag gången innan men nu polerade jag upp plus skon också. all rost och skit på lyktorna och som sagt glappande kabelskor är fixade.. många bäckar små!!!! så får njuta av den sista solen och äntligen är man en körande bubbla ägare

15

Tack för den betygelsen! ICQ/ab
När det gäller bilelektriska grejer måste man försöka att tänka logiskt och följa strömmens väg från batteriet, via säkringar och strömbrytare, ut till olika förbrukare och sedan tillbaka genom karossen och chassiet till batteriet. Och sådana där "multifel" när broms och blinklampa inte beter sig som man förväntar sig av dem, beror alltid på jordfel.

Om Julas miniborrmaskiner har jag en del att säga, men det faller klart utanför detta forums värdegrunder. ICQ/ac
Vad som däremot är bra med Jula är att det aldrig är några problem med att reklamera... Således reklamerade jag två sådana dremelkopior, är inne på den tredje och på den funkar inte varvtalsregleringen.
Så jag har under extrapriskampanjer köpt på mig "real thing" ett antal dremlar med tillhörande verktyg och tillbehör. Till saken hör att jag även stundtals håller på med en del modellbyggande, oftast i skala 1:87, och då kommer dessa små maskiner väl till pass. Att kapa räls med flexiskivan är ett nöje, exakta snitt blir det också. Men detta var ett sidospår i ordets båda betydelser.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

haha jo de kan jag hålla med om att kvalitén inte var den högsta... nån gång fick man dubbelklicka på strömbrytaren för att få igång den.. men va en bra maskin för piss pengar (150:-,60pcs) att pröva=) blir en batteridriven dremel nästa gång både jag och fadern har varit sugna på den ett tag men aldrig riktigt behövt den men nu så..!!