Du har fått bra förslag på hur du tar bort gamla lacken, jag förordar varmluftspistolen på medelhög effekt, och sickel eller trekantsskrapa, rakbladsskrapa om det är svårt att komma åt.
När lackytorna helt eller delvis är skadade är det lika bra att göra helt trärent.
Det är ingen som tipsat dig om någon bra lack.
Båtlack, naturligtvis, det finns jättemånga olika.
Men jag gillar Internationals Goldspar, och den som är sidenmatt.
Den är snygg, bra UV-beständighet, och den är lättjobbad. Det är en konst att lacka, man måste ha ganska mycket lack i penseln, men det får inte rinna, bäst och lättast är det att lacka helt horisontella ytor. Köp en bra lackpensel, billiga penslar släpper hår, jäkligt irriterande.
Le Tonkinois är också en bra lack, den blir hård och hållbar. Ostindiefararen Götheborgs master är lackade med den lacken. Jag har lackat såväl teak som mahogny med den lacken, funkar bra, men på teak släpper det efter några år då teaken i sig är fet.
http://www.letonkinois.se/index.html
Du får lacka flera omgångar med lätt slipning emellanåt, använd klibbduk för att få bort slipdammet. Första strykningen gör du med ordentligt utspädd lack.
Men när du slipar, ta det försiktigt, det har redan nämnts, det är jättelätt att slipa igenom faneren. Slipmaskin rekommenderas inte av den anledningen. Fint slippapper på slipkloss gäller.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."