1

Hur viktigt är det att fördelardrevet och kamdrevet sitter på vevaxeln när den balanseras?

Fat chick fanatic

2

När jag har balanserat vevaxlar så vill dom ha det monterat. Sen skulle jag inte tro att  det påverkar så mycket då det är delar som sitter så långt in.. men du får ju ett "fel" i och med att du har kilen(eller kilspåret) där!

3

Tack, då är det nog bäst att låta dem sitta där då ICQ/ab Lika bra att gardera sig det är ju inte mycket arbetsinsats som sparas.

Fat chick fanatic

4

Jag balanserar aldrig med fördelardrev och kamdrev. Däremot så lägger jag in halva kilar så att veven blir solid. Allt som sitter nära centrum har väldigt lite inverkan på balanseringen. det är vikterna i periferin som orsakar dom stora obalanserna.  Dom viktiga detaljerna är identiska förbränningsrum stakarnas vikt plus kolvarnas vikt. Obalans i en dåligt centrerad tryckplatta kan orsaka upp till 18grams obalans i ett redan balanserat paket. Stifta tryckplattan med offset stift och balansera den efteråt. All vikt som ligger långt från centrumlinjen är otroligt viktigt att man får i balans. Ett helt originalpaket behöver ingen balansering om man tänker hålla sig under 4500 varv. VW-s balansering av vev och svänghjul är helt okej om motorn inte ser några högre varv.

5

Det blir ju lite extrajobb för du får ju montera dreven först, sen balansera och sen ta loss dom igen för att montera lagret.

6

Hm okej. Det blir ju en del jobb att tillverka en halv kil också så det är väl tveksamt om det lönar sig att göra på det sättet om det bara är en vev som ska balanseras? Förstår ju att det är värt om man gör det oftare.

Ungefär 5500-6000 rpm är förväntat maxvarv för denna motorn. Det är en typ4.

Känns som jag vet mindre nu än innan jag ställde frågan... :-P

Fat chick fanatic