1

Tjena!

För att ge er ett lite kort intro:
Har en 1600 industrimotor i min Bubbla, 126A står det på motorn (vilket ska vara en 1600 om jag förstått det hela rätt)  ICQ/ab  På den sitter det en Solex 30-förgasare, vilket ska vara för litet "egentligen"...
Motorn går inte alls som den ska, så fick tipset om att först börja med att höra vad det ska vara för förgasare "orginal" på en 1600-industriare? Och om någon har erfarenhet samma motor utrustad med Solex 30-förgasare?

MVH Niclas

Typ 1 Ratlook '60

Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...

2

Niclas skrev:

Tjena!

Har en 1600 industrimotor i min Bubbla, 126A står det på motorn (vilket ska vara en 1600 om jag förstått det hela rätt)  ICQ/ab  På den sitter det en Solex 30-förgasare, vilket ska vara för litet "egentligen"...
Motorn går inte alls som den ska, så fick tipset om att först börja med att höra vad det ska vara för förgasare "orginal" på en 1600-industriare? Och om någon har erfarenhet samma motor utrustad med Solex 30-förgasare?

MVH Niclas

Brukar inte industrimotorerna ha förgasare utan axpump?

3

Så kan det mycket väl vara! Förgasaren som sitter där ska inte sitta där "egentligen", därav min fråga, "Vilken förgasare?"  ICQ/ad

Typ 1 Ratlook '60

4

34 pict 3

West Coast Volks
Attitude is everything !

5

Okej, dock så skulle den förgasaren inte vara nå vidare va? Iaf av det jag har hört?!

Det är ingen som har något att säga/erfarenhet av förgasar/motor-kombinationen som jag har?

Typ 1 Ratlook '60

6

Sondis är ute o cyklar...

Orginalförgasare till din 126A motor, (som för övrigt är en 1500 motor) ska vara en 28 VFIS i industribruk.

1500 cc i en bil ska ha 30/31 PICT (sen finns det olika utgåvor, uppdaterade eller tidigare).

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

har du magnet tändning..eller en "vanlig " fördelare/tänd spole.. e den fördelaren lämplig för din motor?? industri motorer har ju ofta en magnet tändning som inte funkar så bra till bil ap.
berätta mer som du vet.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

25hpman skrev:

Sondis är ute o cyklar...

Japp fullständigt .... Men å andra sidan det är väl dom flesta i dina ögon ICQ/ad
Läste lite slarvigt sorry !

West Coast Volks
Attitude is everything !

9

michaelth skrev:

har du magnet tändning..eller en "vanlig " fördelare/tänd spole.. e den fördelaren lämplig för din motor?? industri motorer har ju ofta en magnet tändning som inte funkar så bra till bil ap.
berätta mer som du vet.

Har "vanlg" tändning, vad menar du med om fördelaren är lämplig för min motor?

Om det är som 25hpman säger så borde ju min förgasare vara "rätt" ändå?

Det som är så lurigt är att den verkar få för lite/mkt soppa, vilket av dom vet jag inte, men den vill inte gå nå bra alls! Bluddrar och hackar i "början" på varje växel innan man fått upp varven litegrann... Kanske skulle tagit och tagit loss förgasaren och gjort rent/kollat så det ser bra ut?
Både jag och Fidde tyckte att det såg ut som att det läckte lite soppa vid axpumpen (visst heter det så?), vilket inte kan vara direkt bra?
Det är ju lite "bonnmeckat" på min motor, så istället för pinnbullt till att fästa förgasaren är det gängad stång med för stora muttrar som är fastkilad emot förgasaren...
Dessutom verkar vissa packningar vara gjorda i silikon, och andra packningar saknas helt, så det är nog inte omöjligt att den drar lite tjuvluft heller  ICQ/ad

Typ 1 Ratlook '60

10

http://forumbilder.se/images/53020111003012d2a.jpg
Där har ni ju en bild på motorn, delen som jag ringat in (syns lite dåligt, därav pilen) är ju en "onödig" del i mitt fall.. Det verkar ju ha suttit en varvtalsregulator där (vilket det borde ha gjort med tanke på att det är en industriare), men nu fyller ju denna del ingen nytta, snarare att jag tror att den är "dålig" då det verkar saknas packningar mellan förgasaren/insuget och den där "delen"...  Men om jag skulle ta bort den så skulle ju förgasaren ta i generatorn, så hur gör jag då? Byter till ett längre insug?

Typ 1 Ratlook '60

11

Ja,du måste ha ett annat insug som inte är gjort för varvtalsregulator.

12

spraya startgas där du misstänker läckage.. medans motorn går..ökar varvet vet du.. olika motorer har olika fördelare..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Ja, jag misstänkte att det krävdes ett "längre" insug! Ja, troligtvis så läcker det vid den där "lilla biten".... Säkert på fler ställen också... Kan tjuvluft göra så att den "sackar"  vid gaspådrag för att sedan gå relativt bra?

Typ 1 Ratlook '60

14

Niclas skrev:

Tjena!

MVH Niclas

Är det en enkelportsmotor är 30an "korrekt" oavsett om det är en 1600 eller 1500. 1600 EP sitter original i bussar 68-70 och de har en trevlig segdragningskaraktär som saknas hos de tre hästkrafterna mer effektstinna dubbelportarna. Det är iaf min erfarenhet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Man ska ha rätt förgasare till sin motor men det är minst lika viktigt att ha en fördelare som är anpassad för just den motor/förgasar-kombinationen, eller tvärt om om ni så vill. Man ska se förgasare och fördelare som en enhet.
Håller men kee om karaktären hos enkelports 15-1600-motorerna, dessutom brukar de vara bränslsnåla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Bränslesnål kan jag skriva under på!  ICQ/ag
Hur som helst, tycker att den trycker ur sig lite soppa på sina ställen, misstänker att det beror på avsaknaden av en del packningar + en del taskiga "packningar" (läs blå silikon)...
Håller på och ska ta av förgasaren, göra rent den och kolla igenom allt. Vart finns det packningar och andra reservdelar till min förgasare?

Hur ska jag gå till väga sen då? Är ju lite prat om tändningen, men vad är det jag ska göra? Kan man inte köra med en sån där "vanlig" tändning eller hur menar ni?
Nästa fråga är, hur ska jag göra med den där "lilla delen" som sitter mellan insug/förgasare? Det läcker soppa vid uttaget för varvtalsregulatorn, vilket inte kan vara direkt bra... Jag kan ju som sagt inte "bara" ta bort den, för då tar ju förgasaren i generatorn....

Typ 1 Ratlook '60

17

Insuget är väl "bara" att byta, som Stickan säger är det ett annat insug på dessa motorer, alla 1300-1600 EP borde väl ha samma insug eller skiljer diametern? Då kan du bulta gasaren direkt på plats och slippa läcket. Gör du detta byt packningarna vid topparna också.

Packningssats, som felaktigt brukar kallas, renoveringssats, finns hos ala ÅF av AC-VW-delar, Classic UN, CSP, Folkabiten, Dalhems osv. Gör rent gasaren och byt ut alla delar som finns i packningssatsen.

När det gäller tändningen ser fördelaren ut att vara rätt typ för din gasare. Minimum för en service är nya brytare och konding, oftast byter man lock och rotor också. Det exklusivare alternativet är att investera i brytarlöst, kostar lite mer, men du behöver aldrig mer ställa tändningen (förutsatt att den inte pajar)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

Vad är det för insug jag ska ha isåfall? Någon som sitter inne på något?
Vill slippa den här skiten nu så man kan ut och köra  ICQ/ag

Typ 1 Ratlook '60

19

Niclas skrev:

Vad är det för insug jag ska ha isåfall? Någon som sitter inne på något?
Vill slippa den här skiten nu så man kan ut och köra  ICQ/ag

Du ska ha ett insug för 13-1500 med enkelportstoppar.Det har jag säkert flera stycken.