1

Fick i motorn i pickupen igår.. testkörde och såg att det kom olja/bensin
mellan topplock och cylinder...

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/9F4AFBE9-115E-415B-8930-2797D0735FA4_zps4q0hj9km.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/51646F9B-0EA2-4CA0-9B42-ECA1E48273DC_zps9h9xdynj.jpg

Kan man testa dra topparna med momentskaft på plats eller är det lika bra att plocka ur motorn igen ?
Eller är det någon som har något annat tips ?
Och nä det kommer inte från stötstängsrören vad jag kan se.

/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Misstänker att det är en motor med papperspackning vid cylinderfoten och nu har dessa kollapsat. Riv av cylindrarna och gör rent och återmontera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Så du menar att bränsle/olja kommer från cylinderfoten ?

Om jag drar av topp och cylinder och gör rent....
montera ihop men ska det inte vara nå packningar alls nere vid cylinderfoten?
Tätning mellan cylinder och topp då? Kopparbrickor eller nått ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

4

Nej jag menar att packningen vid foten har kollapsat så att det läcker mellan topp och cylinder. Det gick ut en servicebulletin från VW att när man stötte på detta problem skulle packningen bort och ersättas med packingsklister typ Curil K2.

Ska inte sitta något mellan topp och cylinder, bara se till att det är rent.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Nej jag menar att packningen vid foten har kollapsat så att det läcker mellan topp och cylinder. Det gick ut en servicebulletin från VW att när man stötte på detta problem skulle packningen bort och ersättas med packingsklister typ Curil K2.

Ska inte sitta något mellan topp och cylinder, bara se till att det är rent.

Yes tack... har redan fått infon av vwgurun Fidde ICQ/ae
Så nu har jag rivit ena sidan och ska till det....
Det satt ingen packning men troligen blev det kompläckage då muttrarna under vipparmsbryggan
satt väldigt lös.... så vi får hoppas att det bli tätt nu ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

6

Om man inte drar moment på muttrar som håller topp mot cylinder blir det läckage. Gammalt indiskt ordspråk

7

Hans Landelius skrev:

Om man inte drar moment på muttrar som håller topp mot cylinder blir det läckage. Gammalt indiskt ordspråk


Hehe aah bra ordspråk... ska dra med moment det lovar jag ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

8 Senaste redigerad av easos (2014-07-16 16:52:02)

Topparna ska väl dras i två omgångar ?
Första omgången på 1 Kpm och andra 2,5 Kpm
1 Kpm är väl 10 Nm ?
Mitt momentskaft börjar på 20 Nm kan man dra lite löst förhand
första dragningen sen dra 2,5 Kpm = 25 Nm med momentnyckeln ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

9

1kpm = 9.81 Nm
Dock känns det lite med 2,5kpm på topparna????

Nytt mob nr...

10

iooor_21 skrev:

1kpm = 9.81 Nm
Dock känns det lite med 2,5kpm på topparna????

Jo men i handboken står det från och med september 72 eller nått sånt så ska
topparna dras 2,5 Kpm men de kanske är "pannkaksmotorn"
För annars ska de dras i 3,5 kpm
Så inte vet ja... nån som vet ? ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab