201

vw 1600 skrev:

Jävlar du vad det går framåt blir ju kanon det där  ICQ/ag  ICQ/af


Tackar! Jag hoppas det går framåt, den måste ju blir klar innan jag dör iallafall   ICQ/an

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

202 Senaste redigerad av Peter S (2014-07-15 09:49:55)

Önskade jag hade en bråkdel av din energi och tempo  Default/hmm

En liten fundering dock angående hur du "slitsar" L-profilen för att svänga.
Det blir ganska mycket "mura" med svets och massor av slipa med stor värmepåverkan och risk för att det inte håller formen.

Hade det inte varit bättre att göra den vertikala delen av lagningsbiten på balken som en C- eller S-formad lös bit. Då hade det gått åt hälften så mycket svets.

Gör du någon fogberedning? Svårt att se detta på bilderna. Balkarna är bärande och i tjock (2,5mm?) plåt så man bör ju antingen se till att man har en spalt så att svetsen tränger igenom eller fogbereda (fasa kanterna) så att du har ett dike att fylla. Det sistnämnda är väl att föredra då du har ett rotstöd för svetsen.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

203

Peter S skrev:

Önskade jag hade en bråkdel av din energi och tempo  Default/hmm

En liten fundering dock angående hur du "slitsar" L-profilen för att svänga.
Det blir ganska mycket "mura" med svets och massor av slipa med stor värmepåverkan och risk för att det inte håller formen.

Hade det inte varit bättre att göra den vertikala delen av lagningsbiten på balken som en C- eller S-formad lös bit. Då hade det gått åt hälften så mycket svets.

Gör du någon fogberedning? Svårt att se detta på bilderna. Balkarna är bärande och i tjock (2,5mm?) plåt så man bör ju antingen se till att man har en spalt så att svetsen tränger igenom eller fogbereda (fasa kanterna) så att du har ett dike att fylla. Det sistnämnda är väl att föredra då du har ett rotstöd för svetsen.


Jag har fasat av kanterna lite och ser till att jag har en fin spalt emellan, sedan gjorde jag balkarna i 2 delar för att det blev mycket lättare att bocka, blir mycket svetsande och slipning, ser till att kyla ner svetsarna så snabbt jag kan och svetsar lite åt gången och kollar hela tiden om formen slagit sig! Det tar tid men det funkar ju! ICQ/ab sen är ju balkarna smalare längst ut än vad dom är vid första kurvan!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

204 Senaste redigerad av Hellberg (2017-07-09 21:29:09)

Svetsat klart balkarna bak nu iallafall och slipat. Finns en del till att laga kvar. Fick bort ena stötdämparen som någon hade gjort någe hemmapul med, skruvarna var fastsvetsade i bakvagnen, ännu roligare... ICQ/ad
Den andra är original men sitter så in i...... Försökte värma lite och spraya och knacka och dra och slita men satan vad dom sitter!! Måste ha bort dom för att kunna laga det sista! (Helst) men dom måste ju bort endå! Nya tag snart! Imorgon ska jag köpa fler kapskivor osv, kan behövas!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

205

lite i taget så händer det grejer... fast rostade bultar får man se som lång projekt.. värma lite olja på och dona lite...tillslut så lossnar det... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

206

Så roligt att du är riktigt taggad  ICQ/ab I den här takten så rullar den snart för egen maskin  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

207

Jag har försökt få i torsionsstavarna, den vänstra glider in fint men den högra.. Fan det går verkligen inte, tvärstopp! Får in den kanske 1-2 cm, svårt att veta men inte tillräckligt iallafall! Har testat att byta stav men inte hjälpte det heller. Lyste in i röret men inte så lätt att se men ser inte ut som att det borde finnas någonting ivägen  Default/yikes


Fick iallafall bort den andra stötdämparen, med en bult avdragen dock..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

208

Stavar kan vara svåra att få in....... ICQ/ad

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

209

Jojo ICQ/ad

Men att banka in med slägga känns kanske riskabelt? Vad tycker ni?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

210

Slägga med en träbit imellan.
Har funkat för mig när det varit trögt.
Smörj rejält först bara.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

211

Jag bankade lite försiktigt med slägga och träbit men ville inte safta på allt för mycket, får la testa att misshandla den jäveln och se om han ger sig!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

212

Hårdare....

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

213

Våld löser allt ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

214

Kolla splinsen så det inte är några grader på dom, stålborsta rent och smörj in med fett så brukar de kunna smekas in!
Sen kan ju för mycket smörja göra att de "suger" fast också...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

215

En trekantig fil brukar jag använda för att fräscha upp diverse splines.
ofta brukar det vara rost/skit i botten på splinesen som problemet sitter.
Man får passa sig bara så att man inte filar bort nåt material från axeln utan bara rosten.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

216 Senaste redigerad av Wompa (2014-07-21 14:51:58)

Kyl ner splinsen så kanske dem kan krympa några tusendelar...

Annars skulle jag bara försöka blästra av splinsen försiktigt, kan ju vara som sagt skit eller rost som sitter illa till.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

217

En hederlig gammal flaskborste .. dom brukar ha ett långt skaft.. sen kan du få bort ev smuts..i hålet (på bussen) ICQ/ad för inte f.. gör vi rent flaskor....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

218

Tack för många tips! Svårt att komma åt så långt in, stavarna är iaf riktigt fina så måste vara någonting i röret, eftersom det inte har suttit svärd på den så har det ju kunnat rosta en den inne i röret tyvärr, andra vraket jag kollade var som ny inuti, men den var ju förseglad!

Ska testa nu och se om jag får i dom annars får jag försöka få tag i en 3-kantig fil som jag når med på något sätt! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

219

Finns ju såna där borstar man har när man rengör avlopp med. Dem har ju långa skaft så du kommer åt långt ner.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

220

Om man tar en fjäderstav, och slipar änden helt platt.. så den skär ICQ/ae  ICQ/ae .. då blir det ju, att man med den kan hyvla bort rosten.. är änden konisk vill den ju kila sig fast... i värsta fall kapar man loss innerbiten av torrisionen, med 2 raska snitt, rengör sas på bänk, och återmonterar.. om man bara gör ordentlig fogberedning är det ju lätt att sätta tillbaka med 2 riktiga svetsar... givetvis gör man en längsgående markering innan borttagning. så man får biten rätt igen..
detta skulle jag inte dra mig för att göra...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

221

Att försöka tvinga i den är nog, om inte den sämsta, iallafall bland dom sämsta idéerna jag testat. Gick inte alls bra och nu får jag inte bort den istället, usch.. Ska försöka få ut den nu bara och sen överväger jag som du sa att kapa loss hela mitten och kanske byta ut beroende på hur det ser ut. Har en liggandes på andra bakvagnen men den är bortlovad så då måste jag hitta en!
Hur avancerat är det att svetsa så tjock metall så det håller för all tyngd? Det är väll endå den delen som tar mest tyngd av allt?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

222

Som sagt med bra fogberedning och flera varma sömmar, går det bra att svetsa.. det håller bättre med flera svetsar än en feting.. jag vet inte hur det är med centrumet på splittbuss men kan man inte använda en lång axel och sas knacka från andra sidan.. dvs att splinsen går igenom?? ICQ/an
eller är det en botten ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

223 Senaste redigerad av michaelth (2014-07-21 17:59:28)

vet ju inte hur mycket axeln sticker ut.. men tar kan och kan spänna fast 2 bitar, trä regel .. gärna hårt trä.. med en halvt hål i varje  runt axeln, innanför splinsen och sedan pressa ut med en kofot .. ICQ/ad att svetsa i härdade delar vill man inte.... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

224

Nej, det är ingen botten så det går bra att knacka från andra sidan.

225 Senaste redigerad av Hellberg (2014-07-21 18:39:30)

Knackar man igenom den så får man inte ut andra änden för den är grövre Default/hmm

staven sticker ut ca 8 cm, alltså en hel den. problem att få fäste i staven så man måste trycka bakifrån, alltså köra in en stång i röret och försöka trycka/banka ut den. Testade med allt jag hade, rörde inte sig 1 mm. Det är kul att göra misstag ICQ/ae

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa