Gillar sådana HPD byggen stenhårt... byggde med min far ett briggs & stratton motoriserat lok med 3växlad Opel låda...
förutom elloket och ångloket... så stora så vuxna kunde åka med......
tyvärr demonterades ångloket då far ville bygga en 2 cylindrig maskin.. och det blev inte färdigt, liksom elloket som bara skulle fixas till lite.. Men många är det som åkt med KJ på Gotland (Kovikens Järnväg...) ett helt inoficiellt namn som min far kallade järnvägen hemma på gården.. bland känningar som åkt där, kan nämnas "Hella" här på forumet... då i dagis kläder eller dylikt...... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fy satan för rost... Jag ska aldrig mer köpa en rostig bil.
Jag har lagt ner lördag och halva söndag på rostlagning, så fort man kapar kommer det fram mer rost.
Vänster ramskena och vänster bakre domkraftsfäste+ utriggare samt inre tröskel klar.
Bilder kommer så fort telefonen syncat datorn. Om nån vill se rost....
Även HPD moppen är klar.... Den är en "upplevelse" att köra....
* Saab 02:ajapp japp. Pickan står på lyften redo för att slaktas på rost.
Rostlagningen kommer imorgon nu blir det HPD moppe.
Precis varit ute och provsladdat...
hönsnät som remskydd
och utan ljuddämpare låter den rätt friskt 
Den röda knoppen på tanken används för att lyfta tändhatten en aning vid avstängning 
Ett bakhjul som fyller ut skärmen, kedjedriften på den här sidan.
En gammal snusburk som framlykta 
* Saab 02:a
Fräck "moped"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
31 2014-02-17 20:18:44 Senaste redigerad av Jalla (2014-08-08 08:25:46)
Rostbilder kanske muntrar upp vintermörkret?
Kapade upp en bit av golvet för att komma åt bättre.
Fortsatte sedan att kapa bort rost i ramen domkraftsfäste och utriggare.
Jag fick byta ut både in/ut/under sida av bakre delen på ramen.
Svetsningen är betydligt bättre än det ser ut på bilden.
Jag fick även dit domkraftsfäste och utriggaren bak, dessa var hemsnickrade och passade utmärkt.
Inre tröskeln är även den fixad.
1 varv epoxi är penslad och volvos svetsprimer mellan dubbelplåtar. Svetsprimern funkar riktigt bra.
1 varv till epoxi ska på innan det blir nån slags rostskyddsmedel. Förslag på sådan produkt? Gärna sprutbar.
Jag ersatte handbromsröret med plaströr eftersom det var bortrostat delvis.
Istället för att dra röret genom utriggaren valde jag att kapa upp utriggaren lite under så röret ryms där.
* Saab 02:aNu börjar jag få fart på kapskivan och svetsen.
I princip är förarsidan klar under.
Fixade hjulhuset, domkraftsfästet och tvärbalken.
Nåja, det händer lite då och då.
Nästa helg blir det ett försök till i garaget.
Ska en 73:a ha kromad eller vit sidospegel? Det sitter nämligen en av varje på min.
over and out....
* Saab 02:aJag har oxå en av varje, är du intresserad av att byta din vita mot en kromad? (Vänster??) 
På sidan ett finns en hyfsad bild på min vita (med patina eller rost, det är upp till betraktaren).
Min kromade är rätt fin och skulle i så fall haft en i liknande skick.
Obs Den vita har ett annorlunda fäste i dörren jämfört med den kromade.
Fortfarande sugen på byte?
* Saab 02:aJa, ju sämre desto bättre;) Jag Kollar skicket på min kromade imorgon.

Kromet är bra. Glaset är sprucket och behöver bytas.
Du har Pm Loben 
* Saab 02:aI helgen blev det inga bilder, jag jobbade på bilen istället
Alla vet ändå hur både en rostig bil ser ut.....
Jag kan summera ... undersida, hjulhus och ram förarsida klart.
På passagerarsida är hjulhus och främre domkraftsfästet klart.
Golvet klart i framhytten.
Mellanväggen klar, främre tvärbalk klar.
Återstår bakre domkraftfästet och utriggaren (Dessa är inte så dåliga men jag byter ändå) samt lite på inre tröskel passagerarsida.
Samt underredsmassa på allt.
Dom yttre trösklarna ska bytas å jag är rätt less på rost nu så pris kollas med en plåtslagare.
* Saab 02:aKul att se att det jobbas på med ett så fint och ihärdigt arbete. 
Ibland har man flax...
Jag vek in på en loppis, varför vet jag inte. Det brukar ju bara va glas, vaser å skit.
4st mercedes fälgar! Det första jag ser innanför dörrren. Dock halvsnygga, men definitivt bättre än det jag har.
Funderar... 15 tummare 7 tum breda et 23 och 25.
Vänder och vrider, försöker se tvekande ut....och frågar ägarinnan om ett pris på dessa 4.
- Kan jag få 50 kronor för dom? säger hon.
- Jo.... för det priset kan jag chansa svarar jag...
*Ler stort inombords*
Funderar på om man ska lacka dom vita? silver?
Va tror ni är lämpligt breda däck? 205? 215?
* Saab 02:aGrattis.. 50 pix... klart värt pengarna 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fått gjort en del mer....
Kittat alla skarvar, målat täckfärg, samt underredsbehandlat undersidan.
Spacklat-slipat-spacklat-slipat å grejat med trösklarna men nu är även dom lackade med L50k,
Neptunblå
Invändigt är golvet kittat och täckmålat.
Lackat luftintag, lyktsargar och vwmärket vita.
Köpt en bättre beg framkofångare då min va krokig åt alla håll och sprayad guld...som flagnade.
Även kofångarna fick ny vit färg på sig.
Kvar innan besiktning är att byta alla fyra drivknutsdamskerna bak.
Är dom lätt att byta eller ska man köra delbara damasker?
* Saab 02:aTror inte det finns delbara damasker till irs.
Svårt att byta? Det beror på hur hårt knutarna sitter.
Skär bort den gamla damasken, slå/pressa sedan av knuten från axeln. Sätt dit nya damasken, gör rent knuten och dit med nytt fett. Dit med knuten igen och du är klar.
Tror inte det finns delbara damasker till irs.
Svårt att byta? Det beror på hur hårt knutarna sitter.
Skär bort den gamla damasken, slå/pressa sedan av knuten från axeln. Sätt dit nya damasken, gör rent knuten och dit med nytt fett. Dit med knuten igen och du är klar.
Japp, upptäckte precis själv att delbara inte finns. Jaja, det blir bara lite mer mekande 
* Saab 02:aTänk bara på när knutarna monteras, är den inbördes monteringen viktig.. för att slippa vibrationer och onödigt slitage..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15059
en bild har fallit bort, den visar hur man trär ett tex rundjärn genom bulthålen, för att lina upp knutarna..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tänk bara på när knutarna monteras, är den inbördes monteringen viktig.. för att slippa vibrationer och onödigt slitage..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15059
en bild har fallit bort, den visar hur man trär ett tex rundjärn genom bulthålen, för att lina upp knutarna..
Tur du visade mig det där... Det går ju tydligen att montera ihop helfel.
Tack!
* Saab 02:aSilver tycker jag, men med mörk centrum kan vara snyggt också. Svårt dedär 
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld





















