Är det någon som har en ritning på hålbilden så att jag får veta vars det åttonde stiftet som är lite offset ska sitta?
Jag mätte upp hålen på svänghjulet och det är 41mm CC. Vevaxeln har sju hål fördelat på en cirkel med åtta och ett hål lite offset. Jag gjorde fyra nya hål och filade upp det sista ovalt tills det passade, snabb och enkel lösning.
Det finns mallar för att borra mönstret på vevaxlar. Mönstret kallas SPG. Om man inte borrar svänghjul och vev tillsammans kan man lika gärna ha fyra stift. Jag antar att du har en eftermarknadsvev som är lögnihelvete att få ur stiften på men du kommer väldigt nära med en SPG-mall.
Huvudet på spiken, stiften sitter som berget.
Jag löste med fräsmaskin och mätprobe, sånär som det åttonde stiftet. Bra att ha ett namn att söka på till nästa svänghjul. Tackar tackar.
5 2014-07-16 11:14:04 Senaste redigerad av Roland (2014-07-16 11:18:15)
Original med 4 stift har självklart 90gr mellan varje stift och 8 stiftat har alltså 45gr mellan stiften utom det förskjutna stiftet som sitter på 40 grader. (Eller 50gr om du kommer från andra hållet).
Fila upp hålet.....Som Herr Landelius var inne på så måste hålen sitta exakt rätt för att hela grejen med 8 stiftat skall göra nån nytta=Samborrning vev/svänghjul och rätt passning på stiften.
Original med 4 stift har självklart 90gr mellan varje stift och 8 stiftat har alltså 45gr mellan stiften utom det förskjutna stiftet som sitter på 40 grader. (Eller 50gr om du kommer från andra hållet).
Fila upp hålet.....Som Herr Landelius var inne på så måste hålen sitta exakt rätt för att hela grejen med 8 stiftat skall göra nån nytta=Samborrning vev/svänghjul och rätt passning på stiften.
Samborrning hade varit ett alternativ ifall jag upptäckt att stiften satt som Zlatan innan jag hade motorn monterad med allt på.
Filning gjorde susen för mig. Bra att ha graderna, tack för det.